Gå til innhold

Hvilken konto i regnskapet?


Anbefalte innlegg

Hei.

Litt kinkig spørsmål. Jeg driver en nettside der jeg skriver tester av trenings- og friluftsutstyr. Nå har jeg faktisk kjøpt inn en del av utstyret for å skrive test av dette, og det har jo kostet en god del. Når jeg skal registrere dette i regnskapet for å kreve mva tilbakebetaling, hvilken konto skal jeg føre dette på? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xClaymanx skrev (2 minutter siden):

Kommer vel an på hvordan det skal brukes. Skal du bruke det selv eller skal du leie det ut o.l.

Tror jeg heller ville satset mer på 1250 siden den kontoen er mer generell.

Alt er privat.

En' ting er å få registrert kjøpet for å kunne kreve tilbakebetalt mva.. En annen ting er dette med uttak. 

Eksempelvis kan jeg kjøpe inn en sykkel på våren for å bruke i forbindelse med ulike tester. Denne vil jeg selge på høsten. Slik jeg har forstått det må jeg selge den til meg selv, og deretter kan jeg selge den som privat på finn.no, eller er annet sted.

Her er jeg dog litt i tvil hvordan jeg gjør det med mva.. 

Fiken.no skriver dette om uttak for ENK:

"Hvis du ikke førte kjøpet av varen eller eiendelen i regnskapet behøver du heller ikke å regnskapsføre uttaket.

Hvis du derimot regnskapsførte kjøpet (for eksempel under "Jeg har kjøpt noe"), fører du uttaket som en vanlig faktura som du oppretter til deg selv som kunde. Husk å bruke den vanlige salgsprisen og vanlig mva. sats, men velg konto 3260 — Uttak av varer, utenfor avgiftsområdet eller 3061 — Uttak av varer, avgiftspliktig, høy sats.

Du trenger da ikke faktisk å betale denne summen, men kan markere fakturaen som "Innbetalt privat". "

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...