Gå til innhold

Telenor IPTV og UniFi Dream Machine pro - fungerer IPTV uten Telenors ruter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-bdO0b3D0

Jeg har byttet den Telenor Ruter (ZyXEL P8702N v2) for UDMP siden 3 Månaden og alt fungerer kjempebra.

Både Multicast Enhancement (IGMPv3) og IGMP snooping er ikke aktivert. T-We er over ethernet isolert i IoT-VLAN.

(beklager min norsk. Det er ikke så bra nok)

Endret av Slettet-bdO0b3D0
Lenke til kommentar
6 hours ago, navier said:

Jeg har byttet den Telenor Ruter (ZyXEL P8702N v2) for UDMP siden 3 Månaden og alt fungerer kjempebra.

Både Multicast Enhancement (IGMPv3) og IGMP snooping er ikke aktivert. T-We er over ethernet isolert i IoT-VLAN.

En ulempe med en slik isolasjon, vil være at T-We-appen ikke ser tv-dekoderen på hjemmenettet. Da er det enkelte kanaler som ikke fungerer i appen (TV2-kanalene i hvert fall. Mulig det er andre også...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
spetter skrev (På 31.12.2021 den 23.18):

Fungerer fint med Asus router hvor jeg har konfet port 1 og 2 til IPTV, for telenor nett.

Hva slags konfigurering snakker vi her?

navier skrev (På 31.12.2021 den 16.15):

Jeg har byttet den Telenor Ruter (ZyXEL P8702N v2) for UDMP siden 3 Månaden og alt fungerer kjempebra.

Både Multicast Enhancement (IGMPv3) og IGMP snooping er ikke aktivert. T-We er over ethernet isolert i IoT-VLAN.

(beklager min norsk. Det er ikke så bra nok)

Mer en god nok norsk, flott at du skriver på språket!!

Gjorde du noen som helst konfigurering på portene (UDM pro) som går til IPTV? Eller kun Ethernet rett til dekoderen? 

Dette virker jo lovende :)

Lenke til kommentar
On 12/31/2021 at 11:18 PM, spetter said:

Fungerer fint med Asus router hvor jeg har konfet port 1 og 2 til IPTV, for telenor nett.

På Asus-rutere holder det bare å aktivere IGMP. Denne portkonfigurasjonen gjør vel da ikke noe annet enn å evt. mer direkte eksponere tv-dekoderen mot internett, samt at da appen finner boksen i hjemmenettet (og casting for Netflix, Youtube etc fungerer)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-bdO0b3D0
On 12/31/2021 at 11:05 PM, NULL said:

En ulempe med en slik isolasjon, vil være at T-We-appen ikke ser tv-dekoderen på hjemmenettet. Da er det enkelte kanaler som ikke fungerer i appen (TV2-kanalene i hvert fall. Mulig det er andre også...)

Jeg er usukker om det, fordi jeg ikke bruke T-We-appen men bare den gamle store T-We Boks (I).

I tillegg har TV-2 sluttet å virke i noen uker (https://www.telenor.no/privat/tv/informasjon/tv2/), men jeg synes har bra fungert før det (i T-We Boks)

1 hour ago, Anterialis said:

Hva slags konfigurering snakker vi her?

Mer en god nok norsk, flott at du skriver på språket!!

Gjorde du noen som helst konfigurering på portene (UDM pro) som går til IPTV? Eller kun Ethernet rett til dekoderen? 

Dette virker jo lovende :)

Ethernet rett til dekoderen. Fysisk porten i Switch er tilordnet til IoT-VLAN i "Switch Port Profile".

Endret av Slettet-bdO0b3D0
Lenke til kommentar

For nysgjerrighetens skyld:

Jeg var av den oppfatning at IPTV bruker multicast og at IGMP da er nødvendig for å kunne fortelle serveren at den fremdeles ønsker å motta TV-informasjon. Iom. at det nå nevnes at man ikke trenger å aktivere IGMP, hvordan fungerer dette da? Jeg tar gjerne imot stikkord som jeg kan lese opp selv, regner med det ville blitt en lang forklaring :p

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Anterialis said:

For nysgjerrighetens skyld:

Jeg var av den oppfatning at IPTV bruker multicast og at IGMP da er nødvendig for å kunne fortelle serveren at den fremdeles ønsker å motta TV-informasjon. Iom. at det nå nevnes at man ikke trenger å aktivere IGMP, hvordan fungerer dette da? Jeg tar gjerne imot stikkord som jeg kan lese opp selv, regner med det ville blitt en lang forklaring :p

I eksempelet med Asus-ruteren? Trafikken til tv-boksen går vel da ikke innom "ruterdelen av ruteren". Mistenker vel her at TV-dekoderen får en egen public IP. Dvs. Membership Report går direkte fra tv-dekoder til ONT via et VLAN. 

Det er ikke serveren man forteller at skal opprettholde strømmen, men nettverkskomponenter. Litt forenklet: IPTV-multicast er "bare er i nettet" så lenge noen sier at de ønsker å motta det. I kjernenettet til internettleverandøren er alle mulitcastene tilgjengelig hele tiden. Det er ikke en server inne i bildet i tradisjonell forstand (men løsninger som pakker inn videotransportstrømmene fra tv-kanaler i RTP-pakker som distribureres som multicast-trafikk).

Sagt bak en sentral med eksempelvis 1000 abonnenter. Om 300 ser på NRK1 via multicast på 10 Mbps vil båndbreddebruken inn til sentralen være 10 Mbps. Disse 1000 abonnenter er kanskje fordel over 10 noder. Fram til hver av nodene vil båndbreddebruken være 10 Mbps selv om det er da eks. er 30 på node som ser NRK1. Hadde dette derimot gått om 10 Mbps streaming-trafikk hadde båndbreddebruken fram til sentralen vært 3 Gbps ettersom hver abonnent hadde generert en helt egen datastrøm i stedet for å bruke den samme.

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for god forklaring!

Jeg tenkte mer på når jeg bruker min UDM-pro som ruter og dropper Telenors ruter helt. Da regner jeg med at jeg trekker ethernet fra termineringsboksen/fiberboksen til Telenor (regner med det er noe likt som Alt i Box, hvor fiberen kommer helt inn til fiberboksen inne i huset?) og rett inn i WAN-porten på min Ruter. Deretter kan jeg jo trekke ethernet rett fra UDM-pro og til TV-dekodere (to-tre stk) i huset, samt én ethernet til switchen (USW-24-Poe) hvorfra all kabling går rundt i huset. 

Dersom jeg skal trekke IPTV via ethernet fra min UDM-pro til dekoderne, forstår jeg da riktig at jeg ikke trenger å gjøre noen spesiell konfigurering, og heller ikke skru på IGMP? Du har sikkert sagt dette til meg før, NULL, dette er litt vanskelig å forstå for meg... 😃

(Dersom jeg hadde gått for Telenors ruter forstår jeg oppsettet, det blir vel likt som jeg har med Alt i Box nå; IPTV fra LAN-porter fra ruteren til Alt i Box, så en dedikert LAN ut (LAN4) som bridges.)

Lenke til kommentar
2 hours ago, Anterialis said:

Takk for god forklaring!

Jeg tenkte mer på når jeg bruker min UDM-pro som ruter og dropper Telenors ruter helt. Da regner jeg med at jeg trekker ethernet fra termineringsboksen/fiberboksen til Telenor (regner med det er noe likt som Alt i Box, hvor fiberen kommer helt inn til fiberboksen inne i huset?) og rett inn i WAN-porten på min Ruter. Deretter kan jeg jo trekke ethernet rett fra UDM-pro og til TV-dekodere (to-tre stk) i huset, samt én ethernet til switchen (USW-24-Poe) hvorfra all kabling går rundt i huset. 

Dersom jeg skal trekke IPTV via ethernet fra min UDM-pro til dekoderne, forstår jeg da riktig at jeg ikke trenger å gjøre noen spesiell konfigurering, og heller ikke skru på IGMP? Du har sikkert sagt dette til meg før, NULL, dette er litt vanskelig å forstå for meg... 😃

 

Du må nok her slå på IGMP ja (alternativt kjøre et eget VLAN). Hvorvidt noe mer må gjøres, kommer litt an på hvordan nettet ditt ellers er konfigurert. Er det svitsjer mellom UDMP og tv-boksen, må IGMP være støttet på disse også. Men i utgangspunktet kommer ikke IPTV inn på et eget VLAN, hvilket er tilfellet hos ganske mange internettleverandører. 

Quote

(Dersom jeg hadde gått for Telenors ruter forstår jeg oppsettet, det blir vel likt som jeg har med Alt i Box nå; IPTV fra LAN-porter fra ruteren til Alt i Box, så en dedikert LAN ut (LAN4) som bridges.)

Det er ikke noen egen port for IPTV på Telenors ruter. IPTV-trafikken går sammen med annen trafikk. Man kan bruke hvilken som helst port, og kobler man en svitsj til den porten kan det både være tv-dekodere og andre enheter.

 

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (13 timer siden):

Hva slags konfigurering snakker vi her?

Mer en god nok norsk, flott at du skriver på språket!!

Gjorde du noen som helst konfigurering på portene (UDM pro) som går til IPTV? Eller kun Ethernet rett til dekoderen? 

Dette virker jo lovende :)

asusrouter.jpg.8b4dfc5179974c6283293d5a643bc435.jpg

Asus router koblet direkte til telenors nett fiberbox. Droppet å abbe på telenor sin egen router.

Endret av spetter
Lenke til kommentar
NULL skrev (2 timer siden):

Du må nok her slå på IGMP ja (alternativt kjøre et eget VLAN). Hvorvidt noe mer må gjøres, kommer litt an på hvordan nettet ditt ellers er konfigurert. Er det svitsjer mellom UDMP og tv-boksen, må IGMP være støttet på disse også.

Topologien blir i så fall Fiberboks (Telenor) —> UDM pro —> dekoder (IPTV). 

Jeg trodde også IGMP måtte være på, derfor jeg ikke helt forstod at det lot seg gjøre uten, jf. navier:

navier skrev (På 31.12.2021 den 16.15):

Jeg har byttet den Telenor Ruter (ZyXEL P8702N v2) for UDMP siden 3 Månaden og alt fungerer kjempebra.

Både Multicast Enhancement (IGMPv3) og IGMP snooping er ikke aktivert. T-We er over ethernet isolert i IoT-VLAN.

Det virker som han da har samme topologi som jeg skisserte over. 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Anterialis said:

Det virker som han da har samme topologi som jeg skisserte over. 

Fysisk sett ja i hvert fall? Synes det virker pussig at det skulle fungere hvis IGMP ikke var på plass her.

Annet spørsmål er jo faktisk om det faktisk er IPTV som benyttes, eller om han har tv-dekoderen rent tv-signalmessig har koakstilkobling.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-bdO0b3D0
2 hours ago, NULL said:

Fysisk sett ja i hvert fall? Synes det virker pussig at det skulle fungere hvis IGMP ikke var på plass her.

Annet spørsmål er jo faktisk om det faktisk er IPTV som benyttes, eller om han har tv-dekoderen rent tv-signalmessig har koakstilkobling.

 

Jeg bruke koakstillkobling. Nå forstår jeg hvor problemet ligger. Jeg visste ikke at ren ethernet bruk var mulig.

Beklager.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Anterialis said:

Alternativet blir jo å leie ruteren deres og sette en av LAN portene i bro.

Er vel ikke mulig. Det nærmeste man kommer er vel å sette en enhet i DMZ. Med det sagt, så ville du vel i praksis ha oppnådd mye av samme med å bare sette en svitsj bak fibermodemet (men riktignok ville da tv-dekoderen stå direkte eksponert mot internett).

Lenke til kommentar

Men hva er da beste måte å få til en helt vanlig bro-ordning med fiberboksen fra Telenor, og samtidig få IPTV til å fungere?

Skjønner mindre å mindre jeg.. 😕 Er ikke dette en helt vanlig ting å gjøre (bro på modem/fiberboks, for å få wan til egen ruter)??

EDIT: Vet dere hva slags fiberboks og ruter er det Telenor opererer med? 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
17 hours ago, Anterialis said:

Men hva er da beste måte å få til en helt vanlig bro-ordning med fiberboksen fra Telenor, og samtidig få IPTV til å fungere?

Skjønner mindre å mindre jeg.. 😕 Er ikke dette en helt vanlig ting å gjøre (bro på modem/fiberboks, for å få wan til egen ruter)??

EDIT: Vet dere hva slags fiberboks og ruter er det Telenor opererer med? 

Bromodus er vanlig for å bruke egen ruter ja, men da hvis ruteren har integrert aksessterminering. Eks. hos Altibox termineres fiberen i "hjemmesentralen", som også er wifi-ruter. Man er avhengig av å fortsette å bruke aksesstermineringen av selve fiberen, men via bromodus kobler man ut ruterdelen (joda, man kan her ta bort hjemmesentralen og sette opp en egen mediaconverter).

For Telenor sin løsning gir ikke dette mening. Aksesstermineringen er en egen boks ("fibermodemet"/ONT), som i praksis da er en bro mellom fiber og ethernet. Hvis man skulle satt ruteren i bromodus hadde det blitt mellom Ethernet WAN-porten og en av LAN-portene. Da kan man like greit bare ta bort ruteren og koble sin egen ruter rett i fibermodemet. Ei er det noe VLAN inne i bildet som må "termineres".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg forstår hva du mener, takk for forklaringen. Men da blir det vel som jeg sier?? At om jeg ønsker fungerende IPTV må det gå via Telenors ruter. Dette fungerer tydeligvis ikke via UDM pro. Samtidig som jeg må ha IPTV fra Telenors ruter, ønsker jeg WAN inn på min UDM pro. Da må jeg vel sette Ruteren til Telenor i bromodus på en av portene? Da gir Telenors ruter internett (og brannmur) mot dekoderne, og så passer UDM pro på mitt lokale nettverk (trenger ikke ha dekoderne på mitt nettverk, vel?). ??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...