Gå til innhold

Elbil - Lese av ladenivå "non cloud"


Mind The Gap

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å sette opp en generell ladeløsning (privat) for elbiler, som ikke er avhengig av at bilene rapporterer ladenivået til en eller annen skyløsning (altså heller ikke app-styrt).
Har observert at hurtigladestasjonene (e,s Fortum) helt merkepragmatisk kan lese ut denne verdien direkte gjennom CCS2-pluggen.

spacer.png

Jeg antar at det er henholdsvis CP-pin og PP-pin, som på en eller annen måte mater hurtigladestasjonen med lade/batterinivået?

Noen som har lest noe dokumentasjon for hvordan dette faktisk gjøres?

Kunne tenkt meg å benytte f.eks. en Raspberry Pi med interface til å lese ut nevnte verdi, og via et relé bryte strømtilførselen til en
AC-ladestasjon ved f.eks oppnådd ladenivå=75% (SoC).

Alternativt om noen  kjenner til en AC-ladestasjon på f.eks. 16A eller 32A (1-fas), hvor dette allerede er løst? 

Endret av Mind The Gap
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to nivåer for kommunikasjon. 
Low Level er CP / PP pinner, brukes på AC lading. Dette er ganske enkelt. SOC er ikke tilgjengelig her.
High Level PLC (power line communication) på DC lading er vesentlig mer komplekst. Tipper at dette ikke kan brukes ved AC lading.
Dokumentet "Design Guide for Combined Charging System" gir litt innsikt.

Lenke til kommentar

Hae aldri sett noen ac-ladere med denne funksjonen. Men om du vet prosenten på batteriet når lading starter, og ladeeffekten, kam du enkelt regne deg frem til ca. batteriprosent under lading. Pappa laget en app for nettopp dette, da han ikke har lader hjemme og må bort på det lokale kjøpesenteret for å lade. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...