Gå til innhold

Delvis ustabilt hjemmenettverk


kimare

Anbefalte innlegg

Har problemer med deler av hjemmenettverket fra Altibox.

De delene som er merket rødt er ustabile og faller tidvis ut.

På oppsett av nettverk har jeg lite snøring og baserer meg på guider på nettet. Har endret LAN IP på AP.
Siste fw er innstallert på både router og AP.

Finner ikke usb til ethernet omformeren min slik at jeg får ikke testet kablet hastighet på problempunktene før på mandag. 

Noen som har innspill til hva jeg kan og bør se på for å få det mer stabilt?

Homenetwork setup.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke satt meg inn i saken men jeg kan si at jeg en periode tidligere i høst fikk ustabilt hjemmenettverk og det viste seg at årsaken var at den gamle P2812. Masse diffuse issues en periode. Fikk ny VMG hjemmesentral fra altibox og alt løste seg. (begge i bridge mode)

Byttet også vekk fra en Asus N66U for noen år siden og fikk vesentlig bedre trådløsnett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (10 timer siden):

Prøvd å bytte switchene? 

Utelukket IP konflikt? 

Har byttet rundt på switchene for noen år siden, etter noen ikke var i bruk og andre ikke fungerte.

Utelukker på ingen måte IP-konflikt, finnes det en enkel måte å sjekke dette?

sedsberg skrev (9 timer siden):

Jeg vet noen av Cisco sine eldre hjemmeswitcher var totalt søppel. Har bytta noen av de rundt forbi.

Stemmer hadde 4 eller 5 i opprinnelig oppsett. Halvparten var bugga. Disse 2 siste har fungert bra, muligens skal jeg bytte plass på de, bare for å sjekke. Dersom jeg skal ha nye, noe som anbefales?

Theo343 skrev (9 timer siden):

Har ikke satt meg inn i saken men jeg kan si at jeg en periode tidligere i høst fikk ustabilt hjemmenettverk og det viste seg at årsaken var at den gamle P2812. Masse diffuse issues en periode. Fikk ny VMG hjemmesentral fra altibox og alt løste seg. (begge i bridge mode)

Byttet også vekk fra en Asus N66U for noen år siden og fikk vesentlig bedre trådløsnett.

Tror ikke hjemmesentralen er hovedproblemet siden mesteparten av nettverket fungerer som det skal, men utelukker selvfølgelig ikke den muligheten. Mulig den Asus N66U som brukes som AP skaper noe av problemet? N66U B1 virker fint.

 

Ser forøvrig at jobb-PCen har nettverksport, slik at jeg kan fyre opp denne og sjekke kablet fart på de forskjellige punktene.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, kimare said:

Tror ikke hjemmesentralen er hovedproblemet siden mesteparten av nettverket fungerer som det skal, men utelukker selvfølgelig ikke den muligheten. Mulig den Asus N66U som brukes som AP skaper noe av problemet? N66U B1 virker fint.

Mesteparten av hjemmenettverket fungerte som det skulle hos meg også men det var noe med totalen som fremprovoserte problemet i P2812. Plutselig en dag fungerte ikke den ene av våre to TV dekodere. Noen enheter fikk ikke internett ol. Helt merkverdige feil som ikke pekte på en hjemmesentral i bridge mode.

Og ja gamle Cisco bordswitcher er ikke noe å samle på. De har vært årsak til feil i mange nettverk.
Kjøp heller TP-Link modellene som Altibox selv anbefaler som også støtter IGMP Snooping.

Enkle og billige men gode.

TP-Link TLSG108E GB Media Switch Altibox
https://www.komplett.no/product/879185/datautstyr/nettverk/switch/tp-link-tl-sg108e-switch

Har selv hatt problemer med dårlige "hjemme"/bord switcher før jeg byttet til disse.

Historikk over mine issues gjennom 10+ år med Altibox:
- Asus N66U hadde issues med Chromecast. Vi har 4 Chromecast fra 1. gen til Ultra samt 2 CC Audio. Innimellom fikk heller ikke andre i huset koblet til med mobil. (Hadde den i x-antall år og den ble dårligere med tiden)
- Gammel Cisco bordswitch som skapte nettverksproblemer og en annen som døde.
- P2812 som skapte random TV problemer på 1 av 2 dekodere og innimellom nettverksissues (bridge mode).

Vurderer selv å gå over til Unifi/Amplifi men jeg venter på 6E produktlinjen. Ellers ikke hatt noen issues siden jeg ble kvitt problemenhetene.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (23 minutter siden):

Og ja gamle Cisco bordswitcher er ikke noe å samle på. De har var årsak til feil i mange nettverk.
Kjøp heller TP-Link modellene som Altibox selv anbefaler som også støtter IGMP Snooping.

Enkle og billige men gode.

TP-Link TLSG108E GB Media Switch Altibox
https://www.komplett.no/product/879185/datautstyr/nettverk/switch/tp-link-tl-sg108e-switch

Har selv hatt problemer med dårlige switcher før jeg byttet til disse.

8 porter er for stort i skapet mitt, men ser Kjell har 5 porter inne. Tar turen dit i morgen tidlig.

https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/kablet-nettverk/switcher/tp-link-tl-sg105e-konfigurerbar-gigabitswitch-5-porter-p61025

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...