Gå til innhold

Japan tror mer på hydrogen enn på batterier i både bil og motorsykkel [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (47 minutter siden):

Så kan man jo nevne at japan så elektrisitetspriser på 250yen/kwh i sommer (ca 20 kr) (Selv om ca 10 yen/kwh er mer normalt)

Satsing på hydrogen er jo basert på fornybar strøm (eller atomkraft) i Japan. Så hydrogen er intet alternativ til strøm. I transport er hydrogen kun et alternativ til batterier. Noen ganger et godt alternativ andre ganger et dårlig (som personbiler).

Men interessant at de utvikler Ottomotorer (og også dieselmotorer) til å gå på hydrogen. BMW hadde jo en slik motor i en 7 serie allerede i 2007 (V12 og bensinmotor og flytende hydrogen eller bensin som drivstoff). Så vidt jeg forstår er det en utfordring å få en Ottomotor til å gå optimalt på hydrogen til tross for at Wikipedia i sin omtale av BMW 760ih pekte på meget god virkningsgrad når motoren gikk på hydrogen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Satsing på hydrogen er jo basert på fornybar strøm (eller atomkraft) i Japan.

Vel, Japan har også aktiviteter på skipstranport og mottaksterminaler for hydrogen i forskjellige former, så de satser nok endel på import også. Hvis utgangspunktet er at de skal importere energi i form av hydrogen, så er det selvsagt mer interessant med hydrogenkjøretøy.

Quote

https://www.offshore-energy.biz/kawasaki-heavy-industries-builds-the-worlds-1st-liquefied-hydrogen-receiving-terminal/

Kawasaki Heavy Industries has completed Kobe LH2 Terminal (Hy touch Kobe), the world’s first liquefied hydrogen receiving terminal. The terminal was built for the CO2-free Hydrogen Energy Supply-chain Technology Research Association (HySTRA). Operation testing has started at the facility, which will be used for a demonstration test for an international hydrogen energy supply chain to transport liquefied hydrogen from Australia to Japan.

 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
J-Å skrev (10 minutter siden):

Vel, Japan har også aktiviteter på skipstranport og mottaksterminaler for hydrogen i forskjellige former, så de satser nok endel på import også. Hvis utgangspunktet er at de skal importere energi i form av hydrogen, så er det selvsagt mer interessant med hydrogenkjøretøy.

 

Ja det kan nok være mye i det du skriver at Japan får hydrogen fra Australia som er produsert av solkraftparker der. Singapore vurderer på liknende måte å bygge kabler slik at kan hente strøm fra det nordlige Australia og kombinerte vind og solparker der. Likedan vurderer Tyskland storstilt import av hydrogen fra solcelleparker i Nord-Afrika. Tyskland har begrensede havområder i Nordsjøen til havvindparker (i forhold til strømbehov på lengre sikt).

Lenke til kommentar

Bruk av hydrogen som energibærer vil alltid ligge der som er bærekraftig tilbud rett fra naturen. Batterier ser ut til å forbli begrenset av ladetid, ladeeffekt og evt. rekkevidde.  På et gitt tidspunkt vil man kanskje innse at omkostnigene for miljøet og utfordinger ved resirkulering blir for store?

Standardiserte batterier for bytte, heller enn store batterier og hurtiglading ville kanskje blitt "folkeløsningen" om bærekraft skulle vært et premiss for "det grønne skiftet".

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...