Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Dødt hovedkort, Asus Z490 BIOS / ME update


Anbefalte innlegg

Jeg har et Asus Z490 ROG Maximus XII Hero jeg skulle kjøre BIOS update på via BIOS Flashback grunnet installasjon av en Intel 11700K..Prøvde å legge inn BIOS 2201 for 11. generasjon støtte - vet ikke hvilken BIOS som var der fra før.

Sitter med kortet på en testbenk, med CPU, CPU-kjøling, RAM, PSU (24-pin / 8-pin), skjerm, mus og tastatur og kablet nettverk.
Ikke noe kabinett, skjermkort eller systemdisk.

Det virket som oppdateringen gikk etter flere automatiske boot sykluser (som forventet). Jeg fikk bilde på skjermen, først med melding om at Asus Aura Sync ble oppdatert, så en ny oppstartsrunde.

Så kom det en ny melding på skjermen om at "ME" (Intel ME mikrokode antar jeg) ble oppdatert. Så slo maskinen seg av, og den vil nå ikke på igjen. Power-knappen på hovedkortet fungerer ikke lenger (som jeg brukte ved første oppstart), og å berøre Pwr / Gnd med en flattrekker gjør heller ingenting.

Har RGB-lys på hovedkortet, men CPU-viftene går ikke og feilkodepanelet på HK er mørkt, så får ingen feilkode heller.

Jeg skal teste med bare 1 RAM-brikke (har montert de 4 brikkene som skal brukes), og med en PC-speaker tilkoblet (så snart jeg finner de igjen) for å høre om det er noen pipekoder. Har ikke prøvd Clear CMOS eller å koble fra strøm og la alt lade seg helt ut.

Jeg har ikke prøvd Asus BIOS Flashback før, så er det noen opplagt feil her?

Alt syntes å fungere helt til ME oppdateringen kom på skjermen. Maskinen slo seg av som jeg trodde den skulle mens jeg stod og så på, og jeg ventet flere minutter før jeg prøvde å starte maskinen igjen manuelt.

EDIT:
Clear CMOS-knappen på hovedkortet gjorde ingenting.

EDIT 2:
Ingen forskjell med en annen strømforsyning.

EDIT 3:
Snakket nettopp med Komplett Support. De mente også at kortet var defekt og bad med sende det inn.
Ble enig over telefon om et Asus ROG Strix Z590-F Gaming WiFI som erstatning.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...