Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

girspak "lugger" litt når jeg girer fra 1 til 2 og 2 til 3 gir


dan83

Anbefalte innlegg

hei

som noen sikkert har skjønt nå, så er jeg litt fersk når det kommer til bil, så derfor popper det inn en del spørsmål

Har som sagt kjøpt en toyota rav4 2013 modell, diesel og manuelt gir. Den hadde bare gått 70 000km, så syntes det var ganske bra.

MEN nå har jeg merket en annen liten ting og det er at girspaken "lugger" mer eller gir meg lyd/mekanisk motstand når jeg girer ifra 1 til 2 gir og ifra 2 til 3 gir. Kommer ikke noe skrape lyder eller noe slikt og det går helt fint å gire, men alle annen giring føles mer smooth på en måte. Er som sagt kunne denne giringen som føles mindre "smooth" eller behagelig. Verst når bilen er kaldt, men det er kanskje som forventet!?.

Uansett, er nå redd denne bilen har blitt brukt til mye små kjøring/by kjøring og at disse "girene" har fått kjørt seg litt av tidligere eier. Eller hva tenker dere? Hva kan eventuelt være årsaken til dette? Kan det bare være at kasse trenger litt smøring eller kan det være noe så ille som at synkroniseringen begynner å bli sliten? Det er vell også ganske dyrt å fikse? Trodde ikke slikt ble slitt såpass tidlig?

Kjøpte jo bilen for pålitelighet i tillegg til at den kun hadde gått 70 000km, men først det med treg start i kulda, så nå dette(som jeg har blitt mer bevist på etter å hatt bilen en stund). Har jeg hatt uflaks her? Mulig jeg overanalyserer ting litt, men greit å være sikker..

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med avslått motor: Sjekk om du hører lyder når du trykker inn og slipper ut clutchen, både fra førerplass og utenfra. Gjerne også med åpent panser. Ulyder kan tyde på slitt utløserlager som igjen kan forklare problemet med å få bilen i nevnte gir.

Når du kjører og skal skifte gir: bruk gassen og se om du kan matche turtallet bilen har og skift gir. Dvs. kjør i eks. 2. gir på flatmark, noter deg turtallet, trykk inn clutchen og sett bilen i fri mens bilen fremdeles er i bevegelse. Bruk gassen til å omtrent matche turtallet du noterte deg tidligere og se om det er enklere å få den i 2. gir nå. 
 

Hvis tidligere eier ikke har (evnet å) trykket clutchen ordentlig inn når h*n giret, kan h*n ha slitt ekstra på girkassen (skrapelyder = ødelegger tennene på  tannhjulene/synkroniseringsringene i girkassen) det kan også forklare problemet med å gire.

NAF kan foreta en uavhengig sjekk av girkassen (bilen), kan være verdt det, da har du en sak og kan kreve reparasjon fra der du kjøpte bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...