Gå til innhold

Spørsmål om Wireshark - hvorfor stor trafikk fra 127.0.0.1 til 127.0.0.1 (TCP)?


Anbefalte innlegg

Hei!

Prøver stadig vekk å lære meg litt mer nettverk, og i mangel på annet å gjøre åpnet jeg Wireshark. Jeg har brukt dette tidligere, me nå oppdaget jeg noe jeg syns var litt merkelig. Jeg har mye trafikk som kommer og går til localhost / 127.0.0.1 over TCP. Jeg tok opp trafikk i noen sekunder og det var kun denne trafikken som dukket opp, intet annet. Jeg har ikke definert et filter. Dette kan godt være brukerfeil, eller er det et problem på LANet/WiFi? Hva betyr/er denne trafikken?

1826951698_Skjermbilde2021-12-09kl_21_34_20.thumb.png.0e1bca92e396d909940b463dc70f3b69.png

Alle 450 linjene er av denne typen ila. de få sekundene jeg tok opp trafikken nå. 

Takk for inputs 😃

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det loopback-adapteren du kjører capture på i Wireshark kanskje? Eller har du faktisk valgt et "ekte grensesnitt"? Evt. kjører du noen VMware, Virtualbox, Parallels eller lignende? For så vidt ikke uvanlig med slik trafikk, men kanskje ikke så vanlig på "en vanlig desktop-maskin". 

Høyreklikke på en av linjene, Follow, TCP Stream - spesielt i starten av strømmen kan det være litt hint om hva slags type trafikk det er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du har helt rett, @NULLJeg lukket programmet i går, men når jeg nå velger loopback-adapteren, så får jeg samme bilde. Det må ha vært det jeg gjorde galt.

Uff, flaut. Kanskje har vi alle vært der en gang...🤣

Litt OT, og jeg tror jeg har spurt på forumet en gang tidligere også: Dersom noen av dere har utdanning innen nettverk/IKT som har en fin - gjerne lettlest - lærebok å tips meg om?  (lære mer om fundamentet WiFi og ethernet er bygget på, TCP/IP, porter, m.v) Så slipper forumet nye innlegg som over..

Lenke til kommentar

 

Quote

Litt OT, og jeg tror jeg har spurt på forumet en gang tidligere også: Dersom noen av dere har utdanning innen nettverk/IKT som har en fin - gjerne lettlest - lærebok å tips meg om?  (lære mer om fundamentet WiFi og ethernet er bygget på, TCP/IP, porter, m.v) Så slipper forumet nye innlegg som over..

For en del av de grunnleggende prinsippene, kan det godt være at man kan bruke en av de gamle bøkene som ligger tilgjengelig på nb.no om man søker på datakommunikasjon. På mange måter er det mye som prinsippmessig ikke har endret seg de siste 20 årene. Det er ting knyttet til å forstå den enkle Alhoa-protokollen som gjør at man forstår grunnprinsippene for wifi enklere  😉 TCP/IP har prinsipielt ikke endret seg mye... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...