Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk - Topologiforslag om jeg ønsker 10Gbit mellom arbeidsstasjon og NAS?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg planlegger nytt nettverksoppsett i ny bolig. Kabling takler 10Gbit. UniFi-enheter med bl.a. patch-panel, switch og ruter. Switch og ruter takler kun 1Gbit hastigheter. Dersom jeg ønsker å oppnå raskere throughput mellom arbeidsstasjon og NAS (begge har NIC med 10Gbit), kan jeg jo ikke kable begge inn på Unifi-switchen jeg planlegger, da denne kun håndterer 1Gbit trafikk. Men kan jeg koble arbeidsstasjonen og NAS-en på en liten ekstra-switch som håndterer 10Gbit, og så denne lille switchen inn på hoved-switchen?

 

2043496473_Unitiruter_DreamMachin__sil.thumb.png.da14b9c334bed3f7c6801c64f41a7d0f.png

 

Andre ting jeg må tenke på?

Takk for svar 😃

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, Anterialis said:

Jo, men her trenger jeg vel ikke 10Gbit? Det viktigste formet er å kunne redigere rask (video/foto) med kildefilene på NASen. 

Tanken var egentlig at du ikke trenger en 10Gbps-svitsj, men kjører nettverkskabel direkte fra PC-en til NAS-en. I tillegg kan NAS-en være koblet til resten av nettet via det andre nettverksgrensesnittet. Pc-en må da også ha et annet nettverksgrensesnitt for nettet ellers.

Endret av NULL
Lenke til kommentar

Ja nå forstår jeg hva du mente 😃

Godt poeng, skal tas med i vurderingen. Trolig blir det ikke aktuelt da jeg sitter på Mac, og iMac vel bare kan konfigureres med én NIC.

 

Litt OT: 

Hvordan er karakteristikken på en 20m lang TP-kabel (e.g. U/UTP CAT6A) vs. en 50 cm lang USB-C kabel, mhp. latency og andre kvaliteter? Jeg kjører i dag en større 5400 rpm HDD som er koblet direkte til iMacen med USB-c. Her er det jo HDD-en som er den store flaskehalsen (ca. 100MB/s eller ca. 800Mbps??) Denne hastigheten vil jeg vel klare å oppnå på et godt gigabit-nettverk. Men om jeg hadde flyttet den eksterne HDD-en til rack-skapet på teknisk rom, via usb-c til NAS (som ekstern hdd), og så eternet fra NAS til iMac, hvordan blir det med hastigheten og evt. latency? 

Den største kvalitetsforringeren er kanskje koblingen mot NAS, og at kontrolleren i NAS-en skal vekkes til livet hver gang jeg vil aksessere HDD-en. Tanken er å bruke det til å redigere film direkte på, men har aldri forsøkt tilsvarende opplegg da jeg har tenkt det forringer kvaliteten... Vil jeg merke noen forskjell med en treg HDD i et slikt oppsett?

Hva med intern SSD (ca. 500 MB/s = 4 Gbit/s) i NAS-en over gigabit-nettverk, 20 m? 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Anterialis said:

Ja nå forstår jeg hva du mente 😃

Godt poeng, skal tas med i vurderingen. Trolig blir det ikke aktuelt da jeg sitter på Mac, og iMac vel bare kan konfigureres med én NIC.

Kan ha flere nettverksgrensesnitt. Men blir vel fort at det ene da må være USB-basert. 

Quote

Litt OT: 

Hvordan er karakteristikken på en 20m lang TP-kabel (e.g. U/UTP CAT6A) vs. en 50 cm lang USB-C kabel, mhp. latency og andre kvaliteter? Jeg kjører i dag en større 5400 rpm HDD som er koblet direkte til iMacen med USB-c. Her er det jo HDD-en som er den store flaskehalsen (ca. 100MB/s eller ca. 800Mbps??) Denne hastigheten vil jeg vel klare å oppnå på et godt gigabit-nettverk. Men om jeg hadde flyttet den eksterne HDD-en til rack-skapet på teknisk rom, via usb-c til NAS (som ekstern hdd), og så eternet fra NAS til iMac, hvordan blir det med hastigheten og evt. latency? 

Den største kvalitetsforringeren er kanskje koblingen mot NAS, og at kontrolleren i NAS-en skal vekkes til livet hver gang jeg vil aksessere HDD-en. Tanken er å bruke det til å redigere film direkte på, men har aldri forsøkt tilsvarende opplegg da jeg har tenkt det forringer kvaliteten... Vil jeg merke noen forskjell med en treg HDD i et slikt oppsett?

Hva med intern SSD (ca. 500 MB/s = 4 Gbit/s) i NAS-en over gigabit-nettverk, 20 m? 

Naturlig nok vil du øke latency-en noe ved å koble disken til en NAS som skal aksesseres over nettverket. Hvorvidt det har noen praktisk betydning handler da også litt om bruksområdet. Nå vet jeg ikke hvilken NAS det her er snakk om, men går jeg noen år tilbake i tid, så var det en del NAS-er som hadde en del dårligere ytelse på eksterne USB 3.0-disker enn hvis man hadde det direkte på PC-en. Men hvis det er en litt påkostet NAS med god prosessor etc. ser jeg ikke for meg at dette burde være en utfordring.

Generelt kan man vel si at hvis det er helt ok å redigere video mot ekstern disk, og her mister jeg da også 2,5"-disk siden du sier ca. 100 MB/sek, så skulle jo NAS med selv gigabit kanskje dekke behovene? Husk ellers at NAS med OK ytelse og standard disker og RAID 5 vel trolig ikke vil ligge på mer enn det man kanskje hadde fått ganske godt utnyttet med 2,5Gbps. Tar man en NAS med SSD-er blir historien en annen - kanskje også med SSD evt. bare som cache. Dog litt usikker på om veldig store filer egentlig havner på SSD-cachen på en del slike løsninger. For NAS-ene som leveres med 10GbE, så er det jo gjerne god CPU-ytelse. Samme kan vel generelt sies om x86-baserte NAS-er fra Synology og Qnap eksempelvis, men også her har vel sikkert de ARM-baserte blitt generelt raskere enn de var for 7-8 år siden da jeg sist så på noe slikt.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (7 minutter siden):

Kan ha flere nettverksgrensesnitt. Men blir vel fort at det ene da må være USB-basert. 

Jeg lærer stadig flere ting. Dette visste jeg jo egentlig, men har gått i glemmeboken. 

NULL skrev (8 minutter siden):

og her mister (red. amn. "mistenker") jeg da også 2,5"-disk siden du sier ca. 100 MB/sek, så skulle jo NAS med selv gigabit kanskje dekke behovene?

Stemmer, det er 2,5"-disk i min eksterne 4GB HDD jeg i dag benytter for store film-prosjekter. Denne lar seg klart fungere helt fint på gigabit-nett. 

NULL skrev (9 minutter siden):

Husk ellers at NAS med OK ytelse og standard disker og RAID 5 vel trolig ikke vil ligge på mer enn det man kanskje hadde fått ganske godt utnyttet med 2,5Gbps.

RAID mhp. hastighet er også noe jeg tenker på å konfiguere dersom jeg velger å dumpe alt videomateriell over på NASens interne HDDer. Kanskje lurt med en 4-bay HDD neste gang..

 

Takk for gode input, idag som dine tidligere innlegg jeg har lest 😃

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...