Redaksjonen. Skrevet 5. desember 2021 Skrevet 5. desember 2021 Vi fikk prøve magnet-toget som har fartsrekord på 605 km/t
linux-fan Skrevet 5. desember 2021 Skrevet 5. desember 2021 På lengre sikt kan hyper loop komme som et alternativ. Mange steder vil TGV være en drastisk forbedring.
[email protected] Skrevet 6. desember 2021 Skrevet 6. desember 2021 Eg har reist med maglev-banen i Shanghai. Kort strekning, så toget var berre så vidt oppe i 450 km per time. I utgangspunktet fasinerande, men det føltes som å vere med eit gamalt skrangletog. Det er kanskje ei stor utfordring, og ditto kostnad å råde bot med dette problemet? Eg reiste også med toget frå Wuhan til Gouangshou, 3 timar i 350 km/time. Annan teknologi og svært komfortabelt. Etter ei ulukke er maksfarten no 300 km/time. Det er ikkje lett, og svært dyrt (=ressurskrevjande), å erstatte flyet for personreiser på lange avstandar. Terje 1
bharald Skrevet 7. desember 2021 Skrevet 7. desember 2021 300 km og 603 km/t, med en del stopp underveis? Dette høres ut som et dårlig kompromiss mellom ønsket om å komme raskest mulig frem og å stoppe ofte. Kostnadene her blir vel luftmotstand og akselerasjon/nedbremsing. Opp og ned i hastighet er vel også det som gjør at man kommer til å bruke langt mer enn en time på strekningen. Personlig skulle jeg gjerne sett at man kunne ha kommet opp i 200 (ev 250) km/t ila 5 minutter, og tilsvarende raskt ned, for dagtog Trondheim-Oslo, med 4-6 stopp underveis, og gjerne tilsvarende også Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger. Dette krever selvfølgelig nybygging, men ikke i mag-lev-gaten. Selv om det ikke er "langdistanse" i internasjonal betydning, går det veldig mange fly på strekningene (40 Oslo-Trondheim hver vei hver dag før korona, om jeg husker rett), og 3 timer sentrum-sentrum kan fint konkurrere med fly på tid. Men politisk er det enklere å bygge en ekstra rullebane for tax-free-inntekter enn byggeprosjekter som går over mange år. 1
Itholia Skrevet 7. desember 2021 Skrevet 7. desember 2021 0-200 km/t med togene vi kjører med i Norge gjøres unna på mellom 1min50 og 3 min. Nedbremsing igjen kan komme ned i rundt minuttet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå