Gå til innhold

Hvorfor finnes det så mange forskjellige tolkninger av profetier?


Wall Dorf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dart skrev (9 minutter siden):

Paulus oppfant Jesus på veien til Damaskus sies det. Jesussen er et oppdiktet vesen. 

På en måte har du rett, navnet er egentlig en betydning som alle andre navn har, på hebraisk betyr det redningsmann eller frelser. Det vil sikkert verden trenge engang. Jeg er ikke religiøs, men skaper sikkert turbulens i det jeg viser at profetiene der har en annen retning enn de fleste tror på. Er du interessert i kornsirkler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Den som hadde forutsagt nøyaktig monsteret Anders Behring Breiviks intensjoner og nøye beskrevet påfølgende massakre ville straks blitt pågrepet og tiltalt for medvirkning etter handlingen. Ikke en jævel ville trodd at vedkommende hadde overnaturlige evner. Ingen er blitt tiltalt for kriminelle trolldomskunster av noen type enda. Og ingen i verden har gjentatt og bevist at de har det under kontrollerte forhold.

Det skal f eks litt IQ til å skille sammenfall fra sammenheng og finne den kausale forklaringen.

Jeg har en bok som heter "Sleight of mind - Suggestion and mind control - The mentalists toolkit." Der kan du lese hvordan du blir manipulert og manipulerer andre på mange ulike måter. 

 

Lenke til kommentar

Når det gjelder denne tråden kan man diskutere i mange forskjellige retninger. Fortid som fremtid, jordens historie om hva en vet om og ikke vet så mye om. Hvordan menneskene oppstod på jorden, om besøk fra andre verdener, gudemysterier (Von Daniken). naboplanetene og funn som er gjort der. Eirik Newth er en person som har lagt frem mange spådommer som har blitt til virkelighet. 

Lenke til kommentar
Dart skrev (5 minutter siden):

Den som hadde forutsagt nøyaktig monsteret Anders Behring Breiviks intensjoner og nøye beskrevet påfølgende massakre ville straks blitt pågrepet og tiltalt for medvirkning etter handlingen. Ikke en jævel ville trodd at vedkommende hadde overnaturlige evner. Ingen er blitt tiltalt for kriminelle trolldomskunster av noen type enda. Og ingen i verden har gjentatt og bevist at de har det under kontrollerte forhold.

Det skal f eks litt IQ til å skille sammenfall fra sammenheng og finne den kausale forklaringen.

Jeg har en bok som heter "Sleight of mind - Suggestion and mind control - The mentalists toolkit." Der kan du lese hvordan du blir manipulert og manipulerer andre på mange ulike måter. 

 

Ja, det tror jeg også veldig sterkt på, at slik kan ikke forutsigelser være at de røper navn på personligheter. Slik profetiene fremgår fra N, så brukes det selvlagede pussig ord. Profetier er i grunnen hemmeligheter som blir åpenbare når de utfolder seg. Er det advarsler i dem er de gjerne opplysende for hva som bør rettes på og gjerne adressert til noen. Eksempel de bibelske profetiene snakker til Israel - guden deres sier: Men de er egenrådige og vil ikke høre på meg... Jeg tror ikke ABB heller ville tatt et slik hint . det står i skriften; det er på forhånd kjent hva et menneske skal bli.

For å finne frem til det, må en skaffe seg nøkkelen til "Bibelkoden" - der ser det ut for at alle navn med aktuelle opplysninger finnes. Yitzhak Rabin ble advart av kodeknekkerne at de hadde funnet en hendelse i Bibelen om at han ville bli myrdet. Han trodde dem, men de fant ikke navnet på morderen før etter drapet var utført. Et annet eksempel var Nethanyahu som de også fant ut ville bli statsminister og vinne valget med minst mulig margin, og klengenavnet "Bibi" stod der også, og de fant ut at han ville bli myrdet på en utenlandstur da og da. De prøvde å advare ham, men ble avvist. Så de henvendte seg til faren hans... om han trodde på ham sies det ingenting om, man han holdt sengen den dagen og var "syk"

Etterpå fant kodeknekkerne en tekst som fortalte at "dere forandret det - en annen vil dø" med dato og det hele "utsatt! En rekke høye personer har involvert seg i denne Bibelkoden (Arafat, Clinton, Buch jr med flere. Interessant stoff

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

https://no.wikipedia.org/wiki/Eirik_Newth
Han kan nok finne på å legge fram kvalifiserte gjettinger og teorier - fordi han er en dyktig og høyt utdannet vitenskapsmann - og for moro skyld kalle dem for spådommer 🙂 Jeg spår at det kommer en tomme eller to med snø i morgen, også fordi det er 50% sjanse på denne tiden av året. Den siste uka har det snødd 3 ganger. Ingen kommer til å skrive om det jeg spådde eller mene det er noe å skrive om. Jeg kan også dikte opp 200 løgner på et år, og etterpå finne ut at 50 av de stemmer minst 50%, mens jeg nevner ikke de 150 som er feil, og ikke de 50-80% delene som var feil i de 50 beste. Spådommer er alltid vage, aldri presise, og de fleste er helt eller delvis feil.

Klarsynte bruker kjente teknikker som du kan lese om i "Sleight of mind - Suggestion and mind control - The mentalists toolkit."
https://www.pdfdrive.com/sleight-of-mind-suggestion-and-mind-control-the-mentalists-toolkit-e161865810.html  der finnes også andre publikasjoner som kan berolige mennesker som tror på guder og overnaturlige fenomener. Åndemanere.


Erich Von Daniken er forfatter, produsent og tidligere hotellsjef og dømt svindler. Han var 19 år da han ble dømt for tyveri, og 29 da han ble dømt for tyveri, bedrageri og underslag. Han var hotellsjef i Sveits da han skrev "Chariots of the Gods". Han ble igjen dømt for bedrageri, underslag og forfalskning, og stjal 130 000 dollar da han var 33 . Hans andre bok Gods from Outer Space ble skrevet i fengsel. INgen vitskapsmann altså. Eirik N har en helt annen karriere, uten innslag av dommer og fengsel. 🙂

Wiki om Erick V D's plagiater : https://en.wikipedia.org/wiki/Erich_von_Däniken#Criticism  I 1966, da von Däniken skrev sin første bok, skrev forskerne Carl Sagan og I. S. Shklovskii om muligheten for paleokontakt og utenomjordiske besøkspåstander i ett kapittel av boken deres Intelligent Life in the Universe, inspirerte forfatter Ronald Story til å spekulere i hans bok The Space-gods Revealed om at dette kan ha vært opphavet til von Dänikens ideer.[16] Mange ideer fra denne kilden/boken dukket opp i forskjellig form i Dänikens bøker. Før von Dänikens arbeid hadde andre forfattere presentert ideer om utenomjordiske kontakter. Han har unnlatt å kreditere disse forfatterne riktig eller i det hele tatt, selv når han har fremsatt de samme påstandene ved å bruke lignende eller identiske "bevis".[17] Den første utgaven av von Dänikens Erinnerungen an die Zukunft klarte ikke å sitere Robert Charroux sin "Hundre tusen år av menneskets ukjente historie" til tross for at de kom med svært like påstander, og utgiveren Econ-Verlag ble tvunget til å legge Charroux til i bibliografien i senere utgaver for å unngå søksmål for plagiat.[18]

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Wall Dorf skrev (14 timer siden):

Er du interessert i kornsirkler?

Bare de som er laget av mennesker. Mange av de er gode kunstverk av gode kunstnere. 

De som er laget av ukjente forstår jeg ikke meningen med - annet enn å lure oss. Vil de ikke ha publisitet? Trolig vil de ikke betale erstatning for ødelagte kornavlinger.

En komiker fra Stavanger som nylig er død, han kastet noen kinesiske mynter inn på et arkeologisk utgravingsområde i Stavanger og ble berømt i en alder på 12 år. Han lurte arkeologene noen dager før hans far som eide myntene fikk mistanke - og røpet det hele.

Lenke til kommentar
Dart skrev (33 minutter siden):

Erich Von Daniken er forfatter, produsent og tidligere hotellsjef og dømt svindler. Han var 19 år da han ble dømt for tyveri, og 29 da han ble dømt for tyveri, bedrageri og underslag. Han var hotellsjef i Sveits da han skrev "Chariots of the Gods". Han ble igjen dømt for bedrageri, underslag og forfalskning, og stjal 130 000 dollar da han var 33 . Hans andre bok Gods from Outer Space ble skrevet i fengsel. INgen vitskapsmann altså. Eirik N har en helt annen karriere, uten innslag av dommer og fengsel. 🙂

Jeg tenkte mer på å diskutere teoriene til Daniken, han har jo reist og besøkt mange steder hvor man har funnet artefakter fra en svunnen tid. Både History ch. og Discovery sience har en god del dokumentarer som ser på merkelige byggverk, utskårne steiner som lasere har problemer med å etterligne. Hvordan fraktet man store steiner som veier flere titalls tonn? Newt spår ut fra en utvikling han ser skjer, det samme gjør vel N med flere, jeg tror sannelig Predikeren også snakker om en fremtid fra en tidligere fortid, så alt er ikke riktig slik man mener og tror, men vær heller litt ydmyk til å tro på litt av hvert, enn å avfeie alt. Til og med bibelen snakker om vitenskap, den bruker bare andre ord som kunnskap og nøkkelen til kunnskap. Når det gjelder illgjerninger, svindlere etc. heter det at det som i verdens øyne står lavt og ikke er noe, det utvalgte Gud for å gjøre til intet det som er noe, for at ingen skal ha noe å være stolte av ovenfor Gud.😄

Angående kornsirklene, de er garantert ikke menneskeskapte, se dokumentaren, anbefales , der får du vitenskapelig dokumentasjon god nok. 

Lenke til kommentar
Dart skrev (48 minutter siden):

Bare de som er laget av mennesker. Mange av de er gode kunstverk av gode kunstnere. 

De som er laget av ukjente forstår jeg ikke meningen med - annet enn å lure oss. Vil de ikke ha publisitet? Trolig vil de ikke betale erstatning for ødelagte kornavlinger.

Dette tror jeg har en bibelsk bakgrunn i det jeg tidligere har nevnt fra Predikeren, og om å finne seg en ny himmel og en ny jord... Heb.11.12-16: 

Heb.11.12-16:

Fra én mann, som var uten livskraft, kom det derfor en ætt så tallrik som stjernene på himmelen og så talløs som sanden på havets strand. I denne troen døde alle disse uten å ha fått det som var lovet. De bare så det langt borte og hilste det, og de bekjente at de var fremmede og hjemløse på jorden. Når de taler slik, viser de klart at de lengter etter et fedreland. Hvis de hadde tenkt på det landet de dro ut fra, hadde de hatt tid til å vende tilbake. Men nå er det et bedre land de lengter etter: det himmelske. Derfor skammer ikke Gud seg over dem, men vil kalles deres Gud, for han har gjort i stand en by til dem.

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (3 timer siden):

Ja, det tror jeg også veldig sterkt på, at slik kan ikke forutsigelser være at de røper navn på personligheter. Slik profetiene fremgår fra N, så brukes det selvlagede pussig ord. Profetier er i grunnen hemmeligheter som blir åpenbare når de utfolder seg. Er det advarsler i dem er de gjerne opplysende for hva som bør rettes på og gjerne adressert til noen. Eksempel de bibelske profetiene snakker til Israel - guden deres sier: Men de er egenrådige og vil ikke høre på meg... Jeg tror ikke ABB heller ville tatt et slik hint . det står i skriften; det er på forhånd kjent hva et menneske skal bli.

For å finne frem til det, må en skaffe seg nøkkelen til "Bibelkoden" - der ser det ut for at alle navn med aktuelle opplysninger finnes. Yitzhak Rabin ble advart av kodeknekkerne at de hadde funnet en hendelse i Bibelen om at han ville bli myrdet. Han trodde dem, men de fant ikke navnet på morderen før etter drapet var utført. Et annet eksempel var Nethanyahu som de også fant ut ville bli statsminister og vinne valget med minst mulig margin, og klengenavnet "Bibi" stod der også, og de fant ut at han ville bli myrdet på en utenlandstur da og da. De prøvde å advare ham, men ble avvist. Så de henvendte seg til faren hans... om han trodde på ham sies det ingenting om, man han holdt sengen den dagen og var "syk"

Etterpå fant kodeknekkerne en tekst som fortalte at "dere forandret det - en annen vil dø" med dato og det hele "utsatt! En rekke høye personer har involvert seg i denne Bibelkoden (Arafat, Clinton, Buch jr med flere. Interessant stoff

Bibelkoden er jo bare sprøyt, og ingen av de tingene du ramser opp har faktisk blitt avdekket gjennom en slik kode. 

Hele premisset for at det er en urgammel kode er i seg selv problematisk. Først og fremst fordi det knapt nok finnes en hebraisk "original" som er lik hverandre, og en virkelig original ikke eksisterer. I tillegg kommer et mylder av oversettelser som heller ikke er like. 

Altså, er det tusenvis av ord, bokstaver og setninger som ikke er like, og nye tusener av kopier med forandringer gjennom gut vet hvor mange opplag. 

Hvor dukker så denne koden opp? Hvor kommer den i fra? Hvilken versjon er den sanne kode? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Serpentbane skrev (33 minutter siden):

Hvor dukker så denne koden opp? Hvor kommer den i fra? Hvilken versjon er den sanne kode? 

Det er enkelt. Miljøer og kulturer skaper okkulte løsninger på problemer og alt som de anser ubesvart og ikke finner svar på andre måter, fordi de mangler utdannelse. Utdannelse er svaret på nesten alt av okkultisme - sammen med psykiatri. Skrullete og uodda mennesker møtes i skrullete miljøer. F eks "Alternativmesser" der alt kan "selges" og selges. Det eneste de ikke har på slike messer er vitenskapelig dokumentasjon - det er helt uønsket. Og så har de hverandre. 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 time siden):

Bibelkoden er jo bare sprøyt, og ingen av de tingene du ramser opp har faktisk blitt avdekket gjennom en slik kode. 

Hele premisset for at det er en urgammel kode er i seg selv problematisk. Først og fremst fordi det knapt nok finnes en hebraisk "original" som er lik hverandre, og en virkelig original ikke eksisterer. I tillegg kommer et mylder av oversettelser som heller ikke er like. 

Bibelkoden eksisterer kun gjennom den ekte hebraiske bibelen. Originalen eksisterer. En skjult tekst befinner seg i den beregnet for databruk ved å ta vekk alle mellomrom mellom ord. Da fant man en tekst som ble avdekket gjennom hele bibelen: skrevet av Gud på datamaskin. Bibelkoden. (geocities.ws)   Bibelkoden - www.korsfestet.com  -  interview Prof Eliyahu Rips - Bible Codes : Statistical Proof & Structure Theoy - YouTube

Bibelkoden – Wikipedia

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Wall Dorf skrev (3 timer siden):

En av verdens beste matematiker mangler utdannelse? Eliyahu Rips - Wikipedia

Det var et ekstremt eksempel du valgte. Om det er noe eksempel på noe.

"Koder" i hellige skrifter?  Ja når miraklenes tid er forbi, så må de finne erstatninger.

Det er det med å skille sammenfall fra sammenheng, ikke så greit å takle for alle. 

Okkultisme dreier seg alltid om "hemmeligheter" som bare noen få er innvidd i. Gå rundt å gjøre hemmelige ting, som f eks å drikke blod fra spedbarn.

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (4 timer siden):

Bibelkoden eksisterer kun gjennom den ekte hebraiske bibelen. Originalen eksisterer. En skjult tekst befinner seg i den beregnet for databruk ved å ta vekk alle mellomrom mellom ord. Da fant man en tekst som ble avdekket gjennom hele bibelen: skrevet av Gud på datamaskin. Bibelkoden. (geocities.ws)   Bibelkoden - www.korsfestet.com  -  interview Prof Eliyahu Rips - Bible Codes : Statistical Proof & Structure Theoy - YouTube

Bibelkoden – Wikipedia

Helt feil. Det finnes ingen enkelt original tekst, og det finnes ingen eksakte kopier av de originale skriftene.

I Bibelkoden tar man utgangspunkt i toraen, men selv om denne er lik er det også mange forskjeller fra eksempelvis de eldste tekstene som finnes, dødehavsrullene.

Men, selv før dødehavstullene vet vi det var store endringer. Og, så er det diskusjonen relatert til skrifttegn, du kan søke på Ktav Ibri to Ktav Assir, og spørre deg selv, koden overlevd en slik endring?

For, siden det ikke er meningen som er viktig i Bibelkoden, men ord, og ords sammenhenger og plassering, så er man allerede ute å kjøre når man vet at det har vært slike endringer.

Når oppsto så denne koden? At toran har vært uendret har vært sant i en begrenset periode sammenlignet med når den oppsto. Så, ble koden laget av de originale forfatteren? Eller av de som på ett eller annet tidspunkt begynte å lage kopiene identiske?

Lenke til kommentar
Dart skrev (4 timer siden):

Det var et ekstremt eksempel du valgte. Om det er noe eksempel på noe.

"Koder" i hellige skrifter?  Ja når miraklenes tid er forbi, så må de finne erstatninger.

Det er det med å skille sammenfall fra sammenheng, ikke så greit å takle for alle. 

Okkultisme dreier seg alltid om "hemmeligheter" som bare noen få er innvidd i. Gå rundt å gjøre hemmelige ting, som f eks å drikke blod fra spedbarn.

Vel, det var nå et eksempel uansett. Tolkningene viser ekstremt høye odds for at koden er riktig. Dessuten står det jo at bibeltekstene er forseglet, du finner det om Jerusalems trengsel i Jes.29.10-14, i Dan.12.9, og i Åp.5.1-3... i tillegg brukes det ord som lignelser, som er en gammel form for bildegjengivelse i gåter (Salm.78.2) Antakelig er noe av tekstene mulig å åpne allerede for vise at det ligger flere hemmeligheter der som ikke lar seg åpne før denne løven av Juda kommer. Okkultismen kommer sikkert å vedvare inntil da. (Hele Gal.4)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (3 timer siden):

Helt feil. Det finnes ingen enkelt original tekst, og det finnes ingen eksakte kopier av de originale skriftene.

I Bibelkoden tar man utgangspunkt i toraen, men selv om denne er lik er det også mange forskjeller fra eksempelvis de eldste tekstene som finnes, dødehavsrullene.

Men, selv før dødehavstullene vet vi det var store endringer. Og, så er det diskusjonen relatert til skrifttegn, du kan søke på Ktav Ibri to Ktav Assir, og spørre deg selv, koden overlevd en slik endring?

For, siden det ikke er meningen som er viktig i Bibelkoden, men ord, og ords sammenhenger og plassering, så er man allerede ute å kjøre når man vet at det har vært slike endringer.

Når oppsto så denne koden? At toran har vært uendret har vært sant i en begrenset periode sammenlignet med når den oppsto. Så, ble koden laget av de originale forfatteren? Eller av de som på ett eller annet tidspunkt begynte å lage kopiene identiske?

Ja, jeg har nok tatt feil, originaltekster ser faktisk ut til ikke å eksistere, men det finnes en god del gamle skrifter som er funnet. Lukas 1 skriver: 

Mange har forsøkt å gi en fremstilling av det som er blitt oppfylt blant oss, slik vi har fått det overlevert av dem som helt fra først av var øyenvitner og tjenere for Ordet. Nå har også jeg bestemt meg for å gå nøye gjennom alt fra begynnelsen av og skrive det ned for deg i sammenheng, ærede Teofilos, så du kan vite at det er pålitelig, det du har fått opplæring i. 

Hvis det har vært store endringer av bibeltekster ville det ikke gått an å få frem slike advarsler på forhånd slik jeg har vist til. Alt som stod i tekstene stemte på dagen, og alle andre funn viser jo at tekstene samstemmer med ting de viser til gjennom sine søk.

Du spør om kodene er lagt inn av forfatteren, til det vil jeg svare ja på, og begrunner det her først med Luk.1.1 som nevner de som fra først av var øyenvitner. var tjenere for Ordet -

Øyenvitner er det samme som seerne, som i 1.Sam.9.9 forteller at før i tiden sa de i Israel  når noen gikk for å søke råd hos Gud: Kom, la oss gå til seeren, det de nå kaller profet, kalte de før i tiden seer. - Her blir Gud tittelert som en seer/ øyenvitne, altså en tjener for ordet.

Og så har man jo 2.Tim.3.16: Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring. tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd så det menneske som tilhører Gud kan være fullt utrustet til all god gjerning. (det er hans egen sønn/en slekt)

At de første gang ble kalt seere kommer av at Forkynneren (1.9-11 & 3,15) forteller at alt som før har skjedd skal gjentas (flere ganger) og derfor vet man siden første gang hva som skjedde, og når alt gjentar seg er det jo opplagt at man aldri tar feil da det er skrevet ned fra første gang, men det vil skje noen endringer hver gang omtrent som i filmserien Tilbake til fremtiden.  (= Job 5.19 / Salm.12.7) Så det som står i Skriftene er både fortid og fremtid på en gang. Men handler bare om det som kalles endetiden (Jes.46.10)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (10 timer siden):

Ja, jeg har nok tatt feil, originaltekster ser faktisk ut til ikke å eksistere, men det finnes en god del gamle skrifter som er funnet. Lukas 1 skriver: 

Mange har forsøkt å gi en fremstilling av det som er blitt oppfylt blant oss, slik vi har fått det overlevert av dem som helt fra først av var øyenvitner og tjenere for Ordet. Nå har også jeg bestemt meg for å gå nøye gjennom alt fra begynnelsen av og skrive det ned for deg i sammenheng, ærede Teofilos, så du kan vite at det er pålitelig, det du har fått opplæring i. 

Hvis det har vært store endringer av bibeltekster ville det ikke gått an å få frem slike advarsler på forhånd slik jeg har vist til. Alt som stod i tekstene stemte på dagen, og alle andre funn viser jo at tekstene samstemmer med ting de viser til gjennom sine søk.

Du spør om kodene er lagt inn av forfatteren, til det vil jeg svare ja på, og begrunner det her først med Luk.1.1 som nevner de som fra først av var øyenvitner. var tjenere for Ordet -

Øyenvitner er det samme som seerne, som i 1.Sam.9.9 forteller at før i tiden sa de i Israel  når noen gikk for å søke råd hos Gud: Kom, la oss gå til seeren, det de nå kaller profet, kalte de før i tiden seer. - Her blir Gud tittelert som en seer/ øyenvitne, altså en tjener for ordet.

Og så har man jo 2.Tim.3.16: Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring. tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd så det menneske som tilhører Gud kan være fullt utrustet til all god gjerning. (det er hans egen sønn/en slekt)

At de første gang ble kalt seere kommer av at Forkynneren (1.9-11 & 3,15) forteller at alt som før har skjedd skal gjentas (flere ganger) og derfor vet man siden første gang hva som skjedde, og når alt gjentar seg er det jo opplagt at man aldri tar feil da det er skrevet ned fra første gang, men det vil skje noen endringer hver gang omtrent som i filmserien Tilbake til fremtiden.  (= Job 5.19 / Salm.12.7) Så det som står i Skriftene er både fortid og fremtid på en gang. Men handler bare om det som kalles endetiden (Jes.46.10)

Hvis koden er der, og ble lagt inn av de opprinnelige forfatterene, så er det en annen kode enn den som beskrives i Bibelkoden. 

Hvis du leser hvordan Bibelkoden fungerer så er det åpenbart at ved å flytte noen få ord, så vil hele koden kollapse. Om man endrer noen tusen ord, så vil koden i alle fall kollapse. Om man endrer skrifttegnene som brukes... ja du skjønner.. 

Ellers har jeg sett på påstandene om hva koden har funnet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...