Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Beko vaskemaskin (2018) - Feilkode 01 (Err 01), hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei,

leier bolig hvor det ble installert nytt kjøkken med nye hvitevarer i 2018, bl.a. en Beko vaskemaskin (modell# EDDN28535W). I dag da jeg gikk for å ta ut av oppvasken (startet et par timer tidligere), så jeg at det var en del vann i bunn av maskinen og det lyste «Err 01» i displayet. Jeg fant en «coaster» / underlag til vannglass etc. av lær flytende i maskinen (jeg har en sønn på 16 mnd som syns det er morsomt å putte div. ting i oppvaskmaskinen…), og jeg lurer på om denne kan ha lagt seg og blokkert vannet fra å forlate maskinen (?). 

Jeg har dessverre ikke brukermanualen som fulgte med, men etter å ha Googlet litt finner jeg flere ymse forslag, bl.a. at det kan ha med avløpet å gjøre (impeller??), dette ville i så fall passet med at jeg fant denne «coasteren» i maskinen. Jeg fant også noe tekst som sa at man bør ta ut maskinen og tippe den bakover for å tømme den helt for vann, da det kan ligge en «flyte-bryter» i bunnpanna som slår ut dersom det er vann der.

Så, er det noen med Beko oppvaskmaskin som har fått denne feilmeldingen? Løsning? Øvrige løsningsforslag? 

Jeg har snakket med huseier og installasjonen av maskinen var vanskelig (elektriker + rørlegger måtte samarbeide for å få den på plass), derfor ønsker jeg ikke selv å ta maskinen ut. Den er bl.a. skrudd fast i sidepanel og topp-benkeplata m.v… 

Takk for hjelpen!

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stod at det kunne være flere ting så klarte ikke bli noe særlig klok. Snakket med Beko service, de fortalte meg at feilkoden betyr at maskinen ikke klarer kvitte seg med vann, eller at det er vann i bunnpanna (float sensor). Jeg har nå tatt maskinen ut fra under benken, tippet dem bakover og tømt den for vann (var en halv liter eller noe der). Nå fungerer den igjen!

 

Takk for forslaget!

Lenke til kommentar

Hvis lekkasjesikringen (float sensor) har slått ut og maskinen funker igjen etter å ha tømt bunnen for vann, så betyr det at det er/var innvendig lekkasje i maskinen. Er du heldig så skyldes det «coaster» som lå i maskinen. Bør holde litt oppsyn med maskinen, og hvis det samme skjer igjen må/bør maskinen undersøkes av tekniker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...