Gå til innhold

Ny leilighet - smarthjem fra bunn - økosystem og produkter?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er relativt teknologisk av meg, men har aldri hoppet noe særlig på smarthjem-løsninger. Nå flytter jeg inn i en splitter ny, tom leilighet, og tenkte bruke anledningen til å ta spranget til noe nokså gjennomtenkt/funksjonelt mtp lys, varme, solskjerming, multimedia osv.

Jeg skal kjøpe det meste av produkter - det eneste jeg må forholde meg til er at jeg i dag bruker Google/Android som primær-økosystem for alt digitalt. Dessuten kommer jeg til å være bundet til følgende produkter jeg tar med meg:

- Samsung S21 Ultra mobiltelefon

- Samsung S7+ Tab

- Roborock S7 støvsuger

- Alt av hvitevarer er Siemens/Bosch (med Home Connect)

Jeg ønsker gjerne råd til hvilket økosystem(er) jeg bør holde meg til, om jeg burde ha Wi-fi eller hub/Zigbee/Z-wave basert. Litt om mine behov:

Belysning

Jeg fristes til å bruke litt penger på å bytte ut alle lysbrytere til å bli smarte fremfor å bare kjøpe smarte pærer. Dette fordi jeg synes det virker så klønete og ikke kunne velge mellom å betjene hvert lys med bryteren som allerede er montert i veggen eller digitalt. Så vidt jeg vet har du vel alltid problemet med at man må ha egne trådløse brytere utenom og at pærene blir dumme om man kutter strømmen? For å slippe dette er man vel fort på vei over fra Wifi-pærer til Zwave-brytere og hub?

Varme

Vannbåren varme i radiator. Tenkte en smart termostat på radiatoren. Hvilken smarthjem-protokoll og hvilke merker kan anbefales her?

Solskjerming

Ønsker smart "blackout" rullegardin på soverommet, og en eller annen smart/elektrisk løsning i stua. Ikea? Andre merker som tilbyr noe bra her?

Multimedia

Kommer til å kjøpe en TV og lydplanke, trolig Samsung. Fint om dette kan styres og spille musikk sømløst

Hvitevarer

Får levert alt Siemens/Bosch med Home connect. Fint om disse kan snakke med systemet/assistenten. Roborock S7 støvsuger bør også snakke med et slikt system

 

Kan Google Home være enkelt og greit å bygge alt dette? Klarer jeg alle disse behovene uten noen Hub?

Kanskje SmartThings kan være en vei å gå siden jeg uansett har ny Samsung mobil og nettbrett? Dette kan vel ta Z-wave/Zigbee produkter i tillegg hvis jeg kjøper en hub?

Takk for hjelp og innspill :)

 

 

Endret av cupra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
cupra skrev (På 21.10.2021 den 20.36):

Kan Google Home være enkelt og greit å bygge alt dette? Klarer jeg alle disse behovene uten noen Hub?

Google home og Philips HUE er en god start. Jeg bruker den ikek selv enda men du bær sjekke ut Home assistant. Så langt jeg har skjønt kan den brukes til å automatisere mye og "sy sammen" løsninger fra forskjellie produsenter. 

Lenke til kommentar

Takk for innspill.

Jeg har fått tilbud om å installere Plejd-dimmere til å styre alle lyspunktene mine. Jeg tipper det fungerer utmerket, og at det er helt nydelig å kunne skru av alle lyskildene enten via app, talestyring eller å dobbel-trykke lysbryteren i yttergangen. Jeg er likevel litt skeptisk til å gå for en slik "lukket" løsning med deres egen hub. Dette både i forhold til å lage kommandoer/scener med andre smarthjem-dingser, men også i tilfelle de om 1 eller 10 år skulle slutte å støtte produktene/løsningen e.l.

Jeg har i det siste sett litt på Zigbee eller Z-wave baserte brytere/dimmere. Vurderer Aeotec V3 Smarthub. Synes Homey sin hub til 3000-4000kr virker litt overkill hvis jeg stort sett skal styre tv, lydplanke, lyskilder, en radiator-termostat og et par rullegardiner.

 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (5 timer siden):

Google home og Philips HUE er en god start. Jeg bruker den ikek selv enda men du bær sjekke ut Home assistant. Så langt jeg har skjønt kan den brukes til å automatisere mye og "sy sammen" løsninger fra forskjellie produsenter. 

Jeg synes Hue virker som veldig fine produkter, men jeg klarer ikke helt slå fra meg tanken om at det er irriterende med en masse nyinstallerte dimmere/lysbrytere i leiligheten min som da ikke kan/skal brukes. Jeg må vel styre pærene direkte via en trådløs dimmer som jeg setter ved siden av/over de eksisterende dimmerne?

Lenke til kommentar

Hva med å se på Elko Smart sine brytere/dimmere/termostater osv? Disse ser ut som og fungerer som vanlige brytere/dimmere, men kan også styres via enten Elko sin egen app(som fungerer med Google Home osv), eller andre Zigbee hub'er siden de er helt åpne.

Jeg har selv dette i hele huset(med Elko sin hub), og det har vært dønn stabilt helt siden det ble satt opp for snart 1 år siden. Elko sin hub er ikke den mest funksjonsrike, og jeg venter fortsatt på integrasjon mot Philips Hue/Yale osv. Men jeg foretrekker stabilitet fremfor mest mulig funksjoner, det var også enklere å få med kona på det 🤭

  • Liker 2
Lenke til kommentar
cupra skrev (4 timer siden):

Jeg synes Hue virker som veldig fine produkter, men jeg klarer ikke helt slå fra meg tanken om at det er irriterende med en masse nyinstallerte dimmere/lysbrytere i leiligheten min som da ikke kan/skal brukes. Jeg må vel styre pærene direkte via en trådløs dimmer som jeg setter ved siden av/over de eksisterende dimmerne?

Du dropper tradisjonelle brytere/dimmere. Om du ikke tør å hoppe med begge bein uti, kan du legge opp så det er klart hvis du skulle ombestemme deg senere, og sette Hue-bryterne over hullene på veggen.

Jeg er selv i en pågående prosess med å gå over til Philips Hue i hele huset, og har blant annet droppet tradisjonelle lysbrytere på et par nyoppussede soverom. Null problemer med det personlig. Veldig behagelig å kunne ligge i senga og skru av alle lys i hele huset. Prisen er største, og nesten eneste minuset.

Obs at Philips Hue ikke bør/skal kombineres med vanlige dimmere på vegg, kun bryter, hvis man da ikke dropper begge deler. I et nybygg bør man jo i utgangspunktet kunne spare noen kroner på elektrikeren ved å droppe brytere/dimmere.

Lenke til kommentar

Takk for forslaget med å droppe brytere/dimmere. Jeg ønsker likevel å ha tradisjonelle brytter/dimmere i tillegg til å kunne styre i alt i app/talestyring og med scener.

Jeg sitter nå og vurderer tre tilbud for å bytte ut 8 brytere/dimmere med smart løsning:

- Plejd (bluetooth) og deres egen hub. Koster ca 12.000 inkl mva installert

- Namron (Zigbee) dimmere og Philips hue bro. Koster ca 13.500 inkl mva installert

- Elko Smart (Zigbee) dimmere og deres egen bro. Koster ca 20.000 inkl mva installert.

 

Sånn jeg sammenligner de er Plejd helt lukket, og kan ikke integreres med så mye annet, men kan styres med Google Home.

Namron sin løsning er helt åpen, og man kan i prinsippet bruke hvilken som helst hub. De anbefalte Philips Hue sin, da hvert lyspunkt vil oppføre seg som en smartpære.

Elko Smart er egentlig et lukket system, dvs du må bruke deres hub for at de kan garantere at alt fungerer 100%. Det er likevel Zigbee-protokoll, så jeg antar at du i prinsippet kan koble de til en hvilken som helst hub, og styre de derfra.

 

Litt usikker på hva jeg heller mot. Elko er jo et svært anerkjent merke, mens Namron sitt virker litt mer "hjemmesnekra". Dette gjenspeiles jo i prisen. Plejd tror jeg sikker fungerer helt utmerkett, men jeg har nesten utelukket det helt pga helt lukket løsning via Bluetooth hvor alt må gjøres med deres hub/app.

Lenke til kommentar
11 hours ago, cupra said:

Takk for forslaget med å droppe brytere/dimmere. Jeg ønsker likevel å ha tradisjonelle brytter/dimmere i tillegg til å kunne styre i alt i app/talestyring og med scener.

Jeg sitter nå og vurderer tre tilbud for å bytte ut 8 brytere/dimmere med smart løsning:

- Plejd (bluetooth) og deres egen hub. Koster ca 12.000 inkl mva installert

- Namron (Zigbee) dimmere og Philips hue bro. Koster ca 13.500 inkl mva installert

- Elko Smart (Zigbee) dimmere og deres egen bro. Koster ca 20.000 inkl mva installert.

 

Sånn jeg sammenligner de er Plejd helt lukket, og kan ikke integreres med så mye annet, men kan styres med Google Home.

Namron sin løsning er helt åpen, og man kan i prinsippet bruke hvilken som helst hub. De anbefalte Philips Hue sin, da hvert lyspunkt vil oppføre seg som en smartpære.

Elko Smart er egentlig et lukket system, dvs du må bruke deres hub for at de kan garantere at alt fungerer 100%. Det er likevel Zigbee-protokoll, så jeg antar at du i prinsippet kan koble de til en hvilken som helst hub, og styre de derfra.

 

Litt usikker på hva jeg heller mot. Elko er jo et svært anerkjent merke, mens Namron sitt virker litt mer "hjemmesnekra". Dette gjenspeiles jo i prisen. Plejd tror jeg sikker fungerer helt utmerkett, men jeg har nesten utelukket det helt pga helt lukket løsning via Bluetooth hvor alt må gjøres med deres hub/app.

Jeg er veldig enig i vurderingen din om å holde på tradisjonelle brytere/dimmere, både fordi det faktisk noen ganger er mer praktisk å ha en knapp å trykke på(om mobilen ligger igjen et annet sted f.eks.), men også fordi det gjør alt mye enklere ved et eventuelt salg av leilighet(hilsen en som solgte leilighet med KNX styring og fikk 200 telefoner i etterkant fra ny eier som hadde begynt å tulle med anlegget og var frustrert...) 

Personlig ville jeg styrt unna ethvert lukket system, og også vært skeptisk til BT løsninger med tanke på rekkevidde osv

Namron sitt utstyr har jeg ingen erfaring med, var ikke en del av min vurdering når jeg pusset opp(usikker på om det var lansert engang da) 

Elko sine produkter er helt åpne, men de har tatt et valg om å kun støtte produkter de selv har testet på sin hub for å ha kontroll på brukeropplevelsen. Tanken bak er vel at de som bare vil ha noe som fungerer bruker Elko hub, mens de som liker full fleksibilitet i stedet benytter andre huber for å styre produktene. Jeg vet at de jobber med integrasjon av flere andre leverandører i sin hub, men hvilke det er snakk om og når det kommer virker litt usikkert. 

Endret av GA
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...