Gå til innhold

Spørsmål vedr mva og nyoppstartet ENK


Anbefalte innlegg

Har i det siste kjøpt og solgt en del PS5 og tjent noen tusen på dette. Siden dette er noe jeg har drevet med kortvarig har jeg ikke ansett det som næring, men ser nå i etterkant at jeg har omsatt for en god del og burde da ha opprettet et ENK eller AS.

De fleste ville sikkert ikke gjort noe med dette, men ønsker å gjøre ting så riktig som mulig (er jo allerede noe sent ute her).

Har tjent ca 2000 per maskin og samtlige er solgt. Har bilag på både kjøp og salg. Tenker å opprette et ENK, men jeg ser jo da at varer som allerede er solgt ikke har krav på fradrag (på kostnaden), men jeg må vel da alikevel betale mva på salget? Dvs. at jeg nærmest går med underskudd gitt at de er solgt for 8000kr?

Hvordan skal jeg løse dette? Vanligvis ville det jo vært 25% av overskuddet jeg måtte betalt moms av også skattet av dette igjen via ENK. 

Skal jeg betale 25% av hele salgssummen går jeg nærmest i minus og får null skatt?

(Tenker å føre regnskapet i Fiken og registrere alt av inntekter og utgifter der). Har ikke intensjoner om å fortsette med dette, men ja.. What to do?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pære- skrev (28 minutter siden):

Varene er kjøpt i nettbutikk og solgt via finn til privatpersoner. Dvs at jeg har betalt mva på kjøpene.

Når du er mva-pliktig må du legge på mva på hele salgssummen men det du betaler inn til skatteetaten er kun differansen på det du krever i mva fra kunden og den mva du betalte. Dvs du får fradrag for inngående mva.

Hvis du kjøper en vare for 6250, så er 1250 av det mva. Hvis du selger for 8000 må du legge på 2000 i mva. Skatteetaten skal allikevel kun ha 2000-1250=750 innbetalt. I praksis så er det mva på avansen din, siden du får fradrag for den mva som allerede er betalt.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (18 minutter siden):

Når du er mva-pliktig må du legge på mva på hele salgssummen men det du betaler inn til skatteetaten er kun differansen på det du krever i mva fra kunden og den mva du betalte. Dvs du får fradrag for inngående mva.

Hvis du kjøper en vare for 6250, så er 1250 av det mva. Hvis du selger for 8000 må du legge på 2000 i mva. Skatteetaten skal allikevel kun ha 2000-1250=750 innbetalt. I praksis så er det mva på avansen din, siden du får fradrag for den mva som allerede er betalt.

 

Har omsatt for over 50 000,- Problemet er at varene allerede er solgt og det står at jeg da ikke kan kreve fradrag på varekjøpet på disse. Men skal jeg da betale moms ved salget på varer jeg ikke får fradrag på kjøpet av? Da går jeg i såfall i 0 og får ingen overskudd å skatte av. Syntes jo det virker noe merkelig også.. De fleste som gjør dette rapporterer vel ingen ting, men jeg har jo baser meg på "er jeg næringsdrivende?" quizen hos skatteetaten hvor jeg fikk til svar at jeg bare skulle rapportere overskuddet i min egen skattemelding og skatte normalt av dette, men dette er jo da feil siden jeg er over 50 000,-.. Var aldri spørsmål om noe beløp der - kun varighet.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Pære- said:

 

Har omsatt for over 50 000,- Problemet er at varene allerede er solgt og det står at jeg da ikke kan kreve fradrag på varekjøpet på disse. Men skal jeg da betale moms ved salget på varer jeg ikke får fradrag på kjøpet av? Da går jeg i såfall i 0 og får ingen overskudd å skatte av. Syntes jo det virker noe merkelig også.. De fleste som gjør dette rapporterer vel ingen ting, men jeg har jo baser meg på "er jeg næringsdrivende?" quizen hos skatteetaten hvor jeg fikk til svar at jeg bare skulle rapportere overskuddet i min egen skattemelding og skatte normalt av dette, men dette er jo da feil siden jeg er over 50 000,-.. Var aldri spørsmål om noe beløp der - kun varighet.

Som jeg sa over: frem til du passerer 50 000 i omsetning skal du ikke beregne/betale mva. Du får da heller ikke fradrag for inng.mva.

Etter at du passerer 50 000 i omsetning skal du mva registrere deg. Etter dette skal du beregne/betale mva. Men fra det tidspunktet får du også fradrag for inngående mva. Også på varer du har kjøpt inn som ligger på lager på dette tidspunkt.

Lenke til kommentar
Pære- skrev (8 timer siden):

Ja, men når jeg har bikket 50 000,- og varen er solgt før man er mva registrert - blir det da kun mva på salget og ingen fradrag på kjøpet?

 

Dvs. dobbel moms? Både på kjøp og salg?

Du kan få fradrag i ettertid for kjøp før du ble mva-pliktig så lenge disse kjøpene inngår/inngikk i mva-pliktig omsetning. At gjenstanden er solgt tror jeg ikke har betydning. Men du må ha kvitteringene.

Når du sender inn din første mva-oppgave så kan du også føre opp kjøp fra før du ble mva-registert, fiken som du nevnte har en egen guide på dette: https://hjelp.fiken.no/support/solutions/articles/13000040709-tilbakegaende-mva-oppgjør

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 time siden):

Du kan få fradrag i ettertid for kjøp før du ble mva-pliktig så lenge disse kjøpene inngår/inngikk i mva-pliktig omsetning. At gjenstanden er solgt tror jeg ikke har betydning. Men du må ha kvitteringene.

Når du sender inn din første mva-oppgave så kan du også føre opp kjøp fra før du ble mva-registert, fiken som du nevnte har en egen guide på dette: https://hjelp.fiken.no/support/solutions/articles/13000040709-tilbakegaende-mva-oppgjør

Okei, har kvitteringene på alt. Så det jeg da burde gjøre er å registrere et ENK, føre regnskapet i Fiken, betale mva på avansen, dvs. 25% av overskuddet og skatte 44% av resterende overskudd?

Er bare redd for at hvis jeg gjør noe "feil" her, ville det vært bedre å gjøre ingenting.. Men jeg tenker jo at jeg da i det minste har forsøkt og betalt ca 60% i skatt/avgift på det jeg har tjent.

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (2 timer siden):

Av nysgjerrighet. Når du nå oppretter firma og har videresolgt konsoller, vil ikke da du stå ansvarlig ovenfor kunde med garanti, reklamasjon, 14 dagers angrerett osv? 

Noe usikker her. Worst case får de pengene tilbake dersom de skulle få problemer med produktet. 

Lenke til kommentar
Pære- skrev (13 minutter siden):

Worst case får de pengene tilbake dersom de skulle få problemer med produktet. 

Worst case er at dei krever å få produktet reparert eller omlevert. Om det ikkje lenger er mogleg å få tak i tilsvarande produkt til same pris, kan kunden kreva å pengane tilbake + prisdifferansen for å få tak i tilsvarande produkt.

(Det finst forresten ein eigen plass i kjellaren for scalpere)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pære- skrev (2 timer siden):

Okei, har kvitteringene på alt. Så det jeg da burde gjøre er å registrere et ENK, føre regnskapet i Fiken, betale mva på avansen, dvs. 25% av overskuddet og skatte 44% av resterende overskudd?

Er bare redd for at hvis jeg gjør noe "feil" her, ville det vært bedre å gjøre ingenting.. Men jeg tenker jo at jeg da i det minste har forsøkt og betalt ca 60% i skatt/avgift på det jeg har tjent.

Jeg kan ca ingen ting om ENK, så det skal jeg ikke si noe om. Forøvrig høres det riktig ut for meg. Jeg hadde enten forhørt meg hos en regnskapsfører/revisor eller skatteetaten. Så lenge du kan dokumentere at du prøver å gjøre det riktige inbiller jeg meg at skatteetaten er litt hyggeligere ved bokettersyn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...