Gå til innhold

Uer som fiskesuppe kraft?


xrays

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en hel uer endag. 🧐 🐟Off det skal jeg ikke gjøre mer fordi den var håpløs å skjære i så dermed kastet jeg hele fisken i en stor kasserolle og kokte den. Så  fikk høre noe av den er giftig, piggene og noe mer? iallefall så tok jeg da vare på vannet for å evt brukte til fiskesuppe. 🤡 Slik har jeg ikke kokkelert før. Så nå lurer jeg på om suppen blir giftig?? Jeg klarer ikke helt å huske om jeg skar vekk piggene på toppen før jeg hadde den i kasserolle, men tror at jeg klarte å skjære de av fordi jeg prøvde å skjære skiver så jeg lyktes med 2 skiver så gav jeg opp  ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rødfisk (uer) er absolutt ikke håpløs å skjære, jeg har skåret hundrevis av dem siden min første i alder åtte år (da selvfølgelig under min farfars kyndige veiledning). Riktignok var jeg stor for min alder, men når en åtteåring klarer dette med en teskje blod, svette og tårer klarer voksen mann og kvinne det også uten noen som helst problemer. Som så ofte ellers er det et spørsmål å å kjenne teknikken, og teknikken underviser Norges Råfisklag helt gratis i på https://youtu.be/1TUVWS5LKKQ (og noter at selv proffene bruker rimelig tykke gummihansker så hvorfor skal man selv la være - men riktig kniv skarp som i S-K-A-R-P er nødvendig som alltid ved god fiskerensing) Rødfisk har en del bein så utnyttelsesprosenten er relatvit lav, - en fisk to kg brutto passer til tre voksne med normalappetitt og tilstrkkelig dose tilbehør, to med god appetitt og tynt tilbehør. Fisken er imidlertid en delikatesse uten sidestykke og den er mer proppfull enn brisling og villaks mht alt som er godt for kropp og immunforsvar. 

Nyt delikat hvitt fiskekjøtt - rødfargen er bare utvendig - lettsalat og dampet sammen med stuet gulrot (1 kg gulrot renset vekt kokes sammen med to poteter S/M, skallet av 1/2 sitron og en stjerneanis, stues og smakes til med smør/salt/pepper), lettsaltet og dampet sammen med gode poteter og eggesmøkr (hakk et hardkokt egg i smeltet smør) eller plain dampet med rotmos, alt gode norske hverdagsretter mange later tilå ha glemt i dag. Uerfilet stekt på relativt tørr jernpanne med eplesaus (til en halvflaske eplemost et stort grovraspet grønt eple, en kaffekopp kremfløte, raust med dil og hakket rød løk/smør/sitronsaft/eplesideeddik/salt/pepper ihht smak) + fløtestuende kantalreller + raust med potemos av mandelpoteter tilsatt egg + litt jordskokk og baconterninger er søndags- og festmat! 

At piggene er giftige er en gammel skrøne, men krysttalnålene på ryggfinnen stikker så det holder og da kan det lett bli “tannverk i hånden”. Godt gammelt råd for slikte case: Stikk hull på øynene og bruk øyenvæsken som sårrens, det er rene motgiften. 

Endret av GJESTESVAR
Layoutproblematikk for sitat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...