Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Innføring av fakturagebyr hos NGT


Anbefalte innlegg

Åssen fungerer egentlig EpostFaktura.

 

Du for en mail med faktura på hva så videre???

Ja, det er slik i sin enkleste form, hva mener du med så videre?

Man betaler selvsagt med den infoen som er tilgjengelig i elektronisk form.

Hvis de ikke skal gå over til e-faktura, den får du den rett i nettbanken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette fikk jeg:

 

<Sitat:>

Fra og med uke 11 innfører vi gebyr på alle fakturaer som sendes ut i papirformat.

Gebyret blir 19 kroner.

 

Du kan unngå denne kostnaden ved å velge EpostFaktura. Denne tjenesten aktiverer du på dine kundesider http://kundesider.nextgentel.no/. EpostFaktura vil ikke iverksettes før i uke 7.

Vi gjør oppmerksom på at vi ikke anser EpostFaktura som et gyldig bilagsformat for regnskapsføring.

 

Dersom du ikke ønsker EpostFaktura kan du likevel redusere kostnadene dersom du velger lengre betalingsperiode. På dine kundesider kan du velge mellom 3, 6 eller 12 måneders betalingsperiode.

</Sitat>

 

Hvis jeg leser dette riktig, så blir det veldig få bedrifter som godtar e-mail fra NGT som gyldig bilag for refusjon. Men hvis du betaler for hele året, da må arbeidsgiveren din ut med bare 19kr for 12 måneder :)

Lenke til kommentar
Det er verre med dem som fikk oppgitt feil kontopassord, og aldri har kunnet logge inn på kundesidene  :(

Du har oppdaga at det kom ein opfinnelse kalt "telefon" for ein del år siden?

Det er bare å ringe dem og be om nytt passord

I tillegg kom det noe som heter e-post, men det er vel helt i startgropa....

Da kan du sende en skriftlig melding der du ber om nytt passord, via noe

de kaller internett :p

Lenke til kommentar
I tillegg kom det noe som heter e-post, men det er vel helt i startgropa....

Da kan du sende en skriftlig melding der du ber om nytt passord, via noe

de kaller internett :p

Og så er det mange av oss som har opptaget at telefon er raskere, e-post kan legges til siden og tas "senere", det er ikke så enkelt med en telefonsamtale.

Lenke til kommentar
Hmm, ettersom dette plutselig innføres, har jeg rett til å heve kontrakten min?

les kontrakten din eller lei en advokat....Si opp fordi du får fakturaen på mail ? Jaja...

Vil du ha amerikanske forhold her?

Kontakte advokat for all verdens ting? :no:

Haha, hvis du ikke skjønte det så var det sarkastisk ment! :p

Endret av prolixin
Lenke til kommentar

På forbrukerportalen står dette om lovligheten av gebyrer :

 

Spørsmål ::

Jeg har et spørsmål om gebyrer. Hvilke gebyrer er ulovlige og hvilke er lovlige. Jeg vil også vite noe om hvor store gebyrer som er tillatt. Tenker da på de dagligdagse gebyrene - ikke de som har med kjøp og salg av bolig, kommunale gebyrer osv. å gjøre.

 

 

Svar ::

Når det gjelder kjøp av varer er det ikke tillatt å kreve gebyrer, dersom dette ikke er opplyst på forhånd. Dette går frem av forbrukerkjøpslovens § 37. Loven sier ikke noe om størrelsen på eventuelle gebyrer, men bestemmelsen sikrer at kjøper har kunnskaper om størrelsen på forhånd. Man kan da velge om man vil inngå en avtale eller ikke.

 

I forbindelse med håndverkertjenester er det ikke tillatt å kreve gebyrer i tillegg til tjenesten. Gebyrer kan heller ikke avtales. Vi henviser her til håndverkertjenestelovens § 36.

 

Ved andre tjenester som for eksempel lån, kredittkjøp og lignende er det også tillatt med gebyrer, men det må her opplyses om dette skriftlig på forhånd.

 

Vi har også gebyrer i forbindelse med sending av purringer, betalingsoppfordringer, inkassovarsel og utenrettslig innkreving av pengekrav. Hvilke satser som her gjelder går fram av vårt faktablad om Inkassoloven. Klikk på linken til dette faktabladet for å få informasjon om satsene.

 

Lenke til kommentar
Hmm, ettersom dette plutselig innføres, har jeg rett til å heve kontrakten min?

Mener du kan det ettersom det blir en plutselig endring i kontraktsvilkårene og kontrakt dermed kan ansees som brutt fra leverandøren sin side. Uten at jeg har kontrollsjekka det, kan ikke huske at det sto noe om innføring av framtidige gebyr i kontrakten mellom meg og NGT.

 

At det koster penger for bedrifter å sende ut fakturaer er jo en selvfølge. Men den prisen en bedrift setter for en vare skal jo dekke inn drift også... Om de vil "tvinge" flere over på efaktura er det mer kundevennlige måter å gjøre dette på. Bedre å belønne de på efaktura enn å straffe de med papirfaktura.

 

Ut i fra sitatet fra forburkerportalen, tolker jeg det dithen at dette gebyret ikke er lovlig ettersom man forhåndsbetaler til NGT; man får ikke et krav i ettertid på det man har bestilt, man betaler først.

 

Eller kanskje vi alle skal gjøre som Jonah Hex å ta gebyr av de for å dekke våre omkostninger med å betale (dyrt med PC) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...