Gå til innhold

Luftforsvaret har for første gang sluppet skarpe bomber fra F-35 i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mistenkelig stille og rolig fra det lille men svært så høylydte sutrekoret "evenes vs andøya". Skulle det ikke være tilnærmet umulig operere fra evenes, ikke lenger være tilrådelig å leve i nærheten pga den ufattelige støyen og ikke minst livsfarlig på grensen til uolvlig å armere F35 flyene pga nærhet til sivil flyplass =)

Lenke til kommentar
elysium74 skrev (7 minutter siden):

Mistenkelig stille og rolig fra det lille men svært så høylydte sutrekoret "evenes vs andøya". Skulle det ikke være tilnærmet umulig operere fra evenes, ikke lenger være tilrådelig å leve i nærheten pga den ufattelige støyen og ikke minst livsfarlig på grensen til uolvlig å armere F35 flyene pga nærhet til sivil flyplass 😃

Det kommer en vinter hvor fenomenet friksjon på banene og taxebanene blir virkelighet. Vinteren i Nord-Norge er som kjent lang. Jeg har hørt at P8 ikke kan lette på Evenes med full armering og tanker den ene retningen pga høye fjell. Da må P8 ta av med mindre fuel,og det betyr at flyet må ned på Andøya for å bunkre opp tankene. Det blir nok ikke billig på sikt pluss tidsforbruk. På Andøya har jo som kjent ikke slike begrensninger. 

Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (17 timer siden):

Det kommer en vinter hvor fenomenet friksjon på banene og taxebanene blir virkelighet. Vinteren i Nord-Norge er som kjent lang. Jeg har hørt at P8 ikke kan lette på Evenes med full armering og tanker den ene retningen pga høye fjell. Da må P8 ta av med mindre fuel,og det betyr at flyet må ned på Andøya for å bunkre opp tankene. Det blir nok ikke billig på sikt pluss tidsforbruk. På Andøya har jo som kjent ikke slike begrensninger. 

Max take-off weight på P8 er tilsvarende den man har for passasjerflyet 737-900ER, altså ca 85 tonn. P8 har også motorer med ørlite kraftigere thrust (121kN vs 120kN) enn 737-900ER har.
For øvrig har Qatar Airways en cargo-rute til Evenes som de trafikkerer med Boeing 777-300ER, altså et adskillig større fly enn 737.
Alt i alt tror jeg ikke kravet til climb rate fra Evenes er et hinder for P8.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (3 timer siden):

Max take-off weight på P8 er tilsvarende den man har for passasjerflyet 737-900ER, altså ca 85 tonn. P8 har også motorer med ørlite kraftigere thrust (121kN vs 120kN) enn 737-900ER har.
For øvrig har Qatar Airways en cargo-rute til Evenes som de trafikkerer med Boeing 777-300ER, altså et adskillig større fly enn 737.
Alt i alt tror jeg ikke kravet til climb rate fra Evenes er et hinder for P8.

Boeing 777-300ER er ett helt annet fly med verdens kraftigste flymotor. Som sagt har jeg hørt at amerikanerne testet Evenes i 2015 med P8 og fant flyplassen problematisk ang climb rate. 
P8 har mye meir fuel-kapasitet enn de sivile 737. Og det som står på trykk offentlig om vekt på P8 tar jeg med en stor klype salt..etteretning er som regel forretningshemmeligheter..

Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...