Gå til innhold

Samsung med Rikstv


Anbefalte innlegg

En eldre mann har en Samsung tv. Han har også Rikstv pakken med et slags kort sittende fast på baksiden. Jeg spurte om ikke det var en smart tv han hadde men det visste han ikke (tv var kun koblet opp på coaxial signal) Prøvde å hjelpe ham å koble opp tv`en til nettet med ethernet kabel men det visste seg veldig komplisert å få tilgang. Det ser ut til at det er en smart tv han har. Skal vi se, det var vel at han måtte logge seg inn på Samsung og opprette en brukerprofil der tror jeg. Men da måtte det scannes en slik QR kode som dukket opp på tv`en først. Du verden for et styr å få lastet ned en slik QR kode scanner app til mobilen hans, vi holdt vel på i en hel time. Måtte lage en profil på Google også og den ene omveien førte til den andre så vi ga opp etter en times tid. Vi fikk scannet den koden på tv`en hans til slutt men ikke mulig å få til de kontoene. Endte vel opp med 3 QR kode skanner apper på telefonen hans men det var ikke akkurat enkelt å bruke de. Det gikk greit den ene gangen men etter det fikk vi bare opp et eller annet spam når vi  trykket på QR appen. Han bruker nå rikstv i begrenset modus og det ser også ut til at det er en smart tv dette. 

Lurte egentlig bare på om Rikstv har NRK arkivet liggende tilgjengelig for jeg kunne ikke finne dette noen plass (trykket på den hjem knappen)

 

UGH !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RiksTV har Samsung-app, men den fungerer ikke på alle modellene. Appen kan lastes ned på alle Samsung TV-er fra 2017 – 2020 (Tizen).

Om han bruker RiksTV med kortleser (CAM) får han ingen av internettkanalene etc. selv om TVen er tilkoblet internett. Kanaloversikt.

Skal han ha arkiv må han ha riktig dekoder eller bruke app. Det skal ikke være en voldsomt stor operasjon å få TVen riktig konfigurert.

Lag Samsung-konto her.

 

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (På 2021-9-18 den 19.32):

Han har en TV som kan ta i mot RiksTV via antenne eller kabel. Det er IKKE en smart TV. 
Min LGTV er 5 år og er en smart TV. Særlig eldre enn 2016 modeller vil nok fungere dårlig som SmartTV.

At den kan ta i mot RiksTV via antenne betyr i seg selv ikke at det ikke er en smart-tv... Slik det virker ut i fra beskrivelsen her, så er det en viss smart-tv-støtte.

 

Gjest Baardsen skrev (På 2021-9-18 den 11.24):

Du verden for et styr å få lastet ned en slik QR kode scanner app til mobilen hans, vi holdt vel på i en hel time. 

Ganske vanlig med Android over en del år nå at man kan bruke kamera-appen til å lese av QR-koder. 

 

Svein M skrev (På 2021-9-18 den 20.09):

Jeg ser på Rikstv sine sider at de har en TV-dekoder med smart-tv funksjoner, de kaller den "SMART-BOKS III". Om en har en slik så vil den virke både som dekoder og smart-tv.

"Smart" har de brukt i navnet i mange år, men det er så vidt jeg vet ikke noe rikt utvalg av tjenester på denne. På websidene er det eneste RiksTV nevner NRK-appen. Men med tanke på "eldre mann" i dette tilfelle, så kan det være at det holder....

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (10 timer siden):

En eldre mann har en Samsung tv. Han har også Rikstv pakken med et slags kort sittende fast på baksiden. Jeg spurte om ikke det var en smart tv han hadde men det visste han ikke (tv var kun koblet opp på coaxial signal) Prøvde å hjelpe ham å koble opp tv`en til nettet med ethernet kabel men det visste seg veldig komplisert å få tilgang. Det ser ut til at det er en smart tv han har. Skal vi se, det var vel at han måtte logge seg inn på Samsung og opprette en brukerprofil der tror jeg. Men da måtte det scannes en slik QR kode som dukket opp på tv`en først. Du verden for et styr å få lastet ned en slik QR kode scanner app til mobilen hans, vi holdt vel på i en hel time. Måtte lage en profil på Google også og den ene omveien førte til den andre så vi ga opp etter en times tid. Vi fikk scannet den koden på tv`en hans til slutt men ikke mulig å få til de kontoene. Endte vel opp med 3 QR kode skanner apper på telefonen hans men det var ikke akkurat enkelt å bruke de. Det gikk greit den ene gangen men etter det fikk vi bare opp et eller annet spam når vi  trykket på QR appen. Han bruker nå rikstv i begrenset modus og det ser også ut til at det er en smart tv dette. 

Lurte egentlig bare på om Rikstv har NRK arkivet liggende tilgjengelig for jeg kunne ikke finne dette noen plass (trykket på den hjem knappen)

 

UGH !

Har selv Rikstv i alle varianter her, nettverkskabel-internett i dekoder III. Og rikstv pakken, følger med passord å logge seg i apps til ipad, pc og mobil. Antenne har jeg også går til tv, og rikstv kort i tv-kort stikk bak tv. Den i seg selv er ikke smart tv, og noe begrenset med å se alle kanaler, og HD kvalitet. Men likevel ganske god kvalitet og ganske mange kanaler,
Dekoder jeg har som sagt koblet til internett-kabel eller wifi om du vil. De Rikstv-dekoder har selvfølgelig smart funksjoner, ser på opptak, spole tilbake til start, se andre filmer i eks HBO. Se alle kanaler i Rikstv pakken! Den er ganske omfattende i antall kanaler!
Med både antenne tilkobling har jeg pga kan se undertekstet nyheter som jeg er avhengig av (er selv tunghørt) i TV2 sendinger .
Har også en til rikstv-dekoder i bobil, den er koblet til fri internett mobil. Der kan jeg se samme kanaler hjemme og i bobil! Om det ikke er nok, kan jeg se i tillegg sei tak antenne eller apps i ipad, mobil eller pc på turer! Må ikke ha kablet eller takantenne når god 4G dekning og fri internett er tilstede

 


 

Lenke til kommentar
NULL skrev (19 timer siden):

"Smart" har de brukt i navnet i mange år, men det er så vidt jeg vet ikke noe rikt utvalg av tjenester på denne. På websidene er det eneste RiksTV nevner NRK-appen. Men med tanke på "eldre mann" i dette tilfelle, så kan det være at det holder....

Den de kaller for Strømmeboks er bedre ja.

En helt ny Strømmeboks, perfekt for TV og underholdning via internett

En liten og enkel TV-boks med massevis av innhold. Fra direktesendt TV, strømming av filmer og serier, til dine favoritt-apper via Google Play.

  • Alt innhold på ett sted, med én fjernkontroll
  • Kobles enkelt til via internett
  • Støtte for 4K/ UHD bildekvalitet
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Strømmeboks er helt ok når man får vendt seg til den. Bildekvaliteten er ikke helt på høyde med SmartboxIII og det kan hende at det å kjøpe en strømmeboks av typen Xiaomi eller annet hos feks. Elkjøp vil gi bedre bilde.

På strømmeboksen til Rikstv sliter jeg med at bildet ikke blir skarpt når jeg streamer vanlig TV. På youtube-appen blir bildene derimot sylskarpe. Synes jeg ser samme tendens på nettbrettet/chromebook.

Det rare er at jeg har en Altibox og når jeg benytter NRK-appen her så blir bildene krystallklare og ikke slik som på strømmeboksen fra Rikstv.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Nidar2 said:

Strømmeboks er helt ok når man får vendt seg til den. Bildekvaliteten er ikke helt på høyde med SmartboxIII og det kan hende at det å kjøpe en strømmeboks av typen Xiaomi eller annet hos feks. Elkjøp vil gi bedre bilde.

På strømmeboksen til Rikstv sliter jeg med at bildet ikke blir skarpt når jeg streamer vanlig TV. På youtube-appen blir bildene derimot sylskarpe. Synes jeg ser samme tendens på nettbrettet/chromebook.

Det rare er at jeg har en Altibox og når jeg benytter NRK-appen her så blir bildene krystallklare og ikke slik som på strømmeboksen fra Rikstv.

Høres vel kanskje ut som RiksTV enkoder sendingene med relativt lav kvalitet. Regner med det er samme strømmene som benytte på denne boksen, som ellers benyttes for RiksTV sin app, samt Strim.

Med at det er adaptiv bitrate som benyttes, vil jo ellers kvaliteten påvirkes av treg nettforbindelse. Men en slik strøm er vel typisk 5-8 Mbps selv med ganske ok kvalitet, så ikke all verdens krav.

Personlig synes jeg kvaliteten i NRK-appen ikke er all verden. Kommer litt an på type innhold - det ser greit ut på "talking face" - altså nyheter o.l., men for en del annen typer innhold hadde det gjort seg med bedre enkoding/høyere bitrate.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...