Gå til innhold

Koffein daglig


Mannen1

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det mer koffein i en kopp med 3 dl varmt vann utblandet med en tepose kontra en kopp med 1 eller 2 dl? 

Hvorfor opererer FHI og matportalen med forskjellige tall. Matportalen hevder det er 30 mg per 2 dl te, mens FHI hevder det er 44 mg per 2 dl. Min kopp er på ca 3 dl tror jeg, så da får jeg i meg enda mer te. Før tok jeg 6 dl vann i kaffetrakteren og la i en tepose. Fikk jeg da ekstreme mengder koffein i meg? Får ikke dette til å bli logisk. 

Får man i seg mer enn anbefalt daglig dose koffein kan man få hjerteproblemer stå det. Dvs mer enn 3 mg per kilo kroppsvekt. Men hvis jeg overskrider det en gang i blant gjør det vel ikke noe? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesten umulig å regne ut eksakt koffeininnhold i en kopp med te - fordi:
- All te inneholder ulik mengde te. Sort te inneholder koffein. Det gjør ikke frukt-te.
- Hvor mye teposen trekker i vannet.
- Når du tar ut teposen.
- Mengde vann. 

Noen er mer følsomme for koffein enn andre. Inntar du for mye koffein, vil du merke at hjertet slår raskere. I tillegg til rastløshet, søvnproblemer osv. Jeg tror de fleste her i Norge ligger langt over anbefalt mengde koffein. Mange av oss pøser nedpå med kaffe jevnt og trutt. Og det er ikke uvanlig at ungdom drikker en energiboks eller to i løpet av dagen.

Mitt inntak av koffein tror jeg ligger på 300 - 400 mg dagen. 

Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye for te og for mye koffein. I så fall må du velge te som inneholder mye koffein og pøse nedpå med den. 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (19 minutter siden):

Nesten umulig å regne ut eksakt koffeininnhold i en kopp med te - fordi:
- All te inneholder ulik mengde te. Sort te inneholder koffein. Det gjør ikke frukt-te.
- Hvor mye teposen trekker i vannet.
- Når du tar ut teposen.
- Mengde vann. 

Noen er mer følsomme for koffein enn andre. Inntar du for mye koffein, vil du merke at hjertet slår raskere. I tillegg til rastløshet, søvnproblemer osv. Jeg tror de fleste her i Norge ligger langt over anbefalt mengde koffein. Mange av oss pøser nedpå med kaffe jevnt og trutt. Og det er ikke uvanlig at ungdom drikker en energiboks eller to i løpet av dagen.

Mitt inntak av koffein tror jeg ligger på 300 - 400 mg dagen. 

Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye for te og for mye koffein. I så fall må du velge te som inneholder mye koffein og pøse nedpå med den. 

Okey, kanskje jeg skal gå over til frukt-te. 

Idag har jeg drukket ca en halv colaboks. Delte med samboeren min til middag. Og har drukket tre kopper ala ca 3 dl te i løpet av dagen. Vanligvis drikker jeg koffeinfri kaffe ca 2-3 kopper, men har ikke giddet å lage det idag. Mer lettvint med te. 

Ifølge matportalen overskrider jeg såvidt ikke anbefalt daglig dose per kilo kroppsvekt.

Men ifølge FHI er jeg på en måte over, og på en annen måte ikke. Litt uklart. Jeg veier 63 kg, og det står at ungdom på 60 kg har en tålegrense på 180 mg koffein. Jeg er ikke ungdom, men vekta mi tilsvarer dette. Mens ifølge dem har en voksen på 70 kg en tålegrense på et daglig inntak på 5,7 mg koffein per kilo kroppsvekt. De går i kategorien voksen, mens en på 60 kg er tydeligvis ikke i kategorien voksen og går under barn/ungdom som ikke skal ha daglig inntak over 3 mg per kilo kroppsvekt. Matportalen derimot mener at 3 mg per kilo kroppsvekt gjelder både barn og voksen for hva som er grensa for negative helseeffekt for daglig inntak. 

Veldig forvirrende og uklart. Men som sagt er det sjelden jeg drikker 3 kopper te daglig, men skal nå gå over til frukt-te hvis det er tryggere med tanke på koffein. Har slitt litt med hodepine, kanskje et inntak av mye koffein er grunnen? Blodtrykk osv? Har vært his legen og det var helt fine blodprøver. Det som er rart er at da jeg drakk kaffe før til faste tider slet jeg veldig med abstinenser hvis jeg ikke fikk det til faste tider. Har ikke fått dette av te. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 minutter siden):

Ikkje når det er snakk om kofein per tepose. Med veldig lite vatn kan ein sjølvsagt få lavt uttrekk, men utanom det så har vannmengda berre betydning for konsentrasjonen av koffein. 

Det er det mest logiske, men hvorfor hevder tydeligvis FHI og matportalen noe annet? 

Hvor mye mg koffein tror du man får i seg av en standard tepose i en kopp på 3 dl? Hvis man lar posen trekke i ca 5 min?

Endret av Mannen1
Lenke til kommentar

Virker som du er veldig opptatt av dette med koffein - på tross av at du har et svært moderat inntak. Selv om koffein er et stimulerende stoff; har det også ganske mange fordeler (i moderate mengder). Forskning viser blant annet at koffein kan være forebyggende mot Alzheimer og Parkinson. Stimulerer hjernens funksjoner, hindre depresjon og virker stemningsoppløftende (altså; mentalt sunt). 

Når du bekymrer deg over uttrekket av koffein fra en tepose - så syns jeg (med all respekt) at det begynner å bli ganske hysterisk. 

Det er de som ikke fungerer uten 3 liter pepsi max og/eller minst 1 liter kaffe hver dag. Eller ungdom som har kronisk inntak av energidrikker og som får hodepine og rastløshet om de ikke drikker tre RedBull hver dag. Disse bør tenke litt mer over koffein-inntaket sitt. 

Men te...... Nei - drikk så mye te du bare ønsker. :) 

Endret av Milhouse85
Lenke til kommentar

Kaffe og te er ganske harmløst med unntak om lege fraråder det pga sykdom som farlig blodtrykk etc....

Koffein er et mildt stimulant, men jeg fraråder energidrikk pga tenner og sukker.

Men jeg hev innpå Redbull og batteri selv som ung, så skal ikke moralisere, unge tåler mer.

Battery og vodka var det jeg bestilte i baren i tillegg til øl, Eventuelt rom og Coke i gamle dager...

Nå går det i øl eller single malt eller jägermeister om jeg mot normalt er i en pub.

 

 

 

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...