Gå til innhold

Er ferdig-pakkene bra?


Anbefalte innlegg

Har lekt litt med tanken på å kjøpe meg vannkjøling, men syns blir litt for dyrt ihverfall hvis man ikke kjøper pakke. Der for lurer jeg på om vannkjølingskittene som selges for under 2000kr er noe bra?

Tenker spesiellt på de pakkene som de selger på 3dfxcool til kun 1300+/-

Hvordan er blir hvis jeg har lyst og utvide til og også kjøle VGA en gang i fremtiden, er dette enkelt og få til?

 

Og så et spm på slutten: Hva er peltier?

Endret av suzze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pakkene er greie de :) les tester rundt om kring... så finner du nok ut hva som passer deg best.

Pelt blir ikke anbefalt til nybegynnere, men man må vel begynne en plass ;)

Men hva er pelt da?

Den pakken som tenkte på har jeg ikke funnet noen tester på,

mulig dette er fordi 3dfxcool har mixet forskjellige merker, skulle gjerne hatt noens formening om akkurat det produktet, eller alternativer innenfor samme prisklasse.

 

Her er den pakken jeg tenkte på, og her er den samme men med annen (dyrere) kjøleblokk.

Lenke til kommentar
Er ikke så værst de setta der.. Men ville nok gått for det dyreste.. Eneste som var å utsette var radiatoren, den var ikke den største, men den burde fint klare det oppsettet der..

Flotte greier :)

Men hvis jeg vil utvide litt senere, vil dette skape problemer f.eks med at man må ha spesielle deler eller ved at pumpen (og radiator) ikke blir kraftig nok?

Endret av suzze
Lenke til kommentar
man kan jo bruke 2 radiatorer, eller skaffe en kraftigere vifte på den radiatoren du har fra før...

Jeg tenkte på noe som koster "litt" mindre enn og kjøre med to radiatorer..

Hvor kraftige pleier viftene som følger med og være?

Den ENE viften må jo ikke senke livskvaliteten :p

 

BTW: er litt nysjerrig, hvorfor er ikke radiatoren bra nok til og kjøle både CPU og VGA?

Lenke til kommentar
Pumpen er kraftig nok, men radiatoren vil nok bli i minste laget til å ha gpu og nb blokk i tilleg..

Unnskyld meg, men har du prøvd å kjøre cpu,gpu og nb blokker med kun 1x120mm radiator?? Er nemlig det jeg har i systemet mitt, og på stock hastigheter er jeg aldri over 36°C på cpu og 23°C på hovedkortet uansett. Klokker jeg opp til 2505 som står i sig. så ligger jeg aldri over 49°C på cpu og 34°C på hovedkortet

Lenke til kommentar

hmmm...

 

siden det var dårlig med svar med denne peltiern så kan jeg kort forklare... :w00t:

 

Peltiern kjøler hved hjelp av strøm.

(da må du da også ha en stor strømforskyning) den ene siden blir varm og den andre siden blir kald.

siden som blir varm må da altså ha kjølling som du da for fra vannkjølingen.

Den kalde siden rettes mot cpu,vga eller lignende.

 

Med peltier kjøler bedre en uten Peltier

Kort forklart! :laugh:

Lenke til kommentar
ferdigpakkene pleier å funke de men det kan jo lønne seg å lese litt tester for å se hvilke som er best. Men de fleste ferdigpakkene holder om du ikke skal klokke noe helt ekstremt.

joda sant det, men for meg som ikke har så mye penger er det greit og kjøpe det billigste, så lenge det holder mål..

 

btw: hvilke deler har du i ditt vannkjølings-system, Traskas?

Lenke til kommentar
man kan jo bruke 2 radiatorer, eller skaffe en kraftigere vifte på den radiatoren du har fra før...

bråker litt mere da :dontgetit:

jojo, men man kan jo også kjøpe "hjelpemidler" også da, noe sliktkanskje, med to fanadapter på... så skulle vel det bli kaldere!

Nei, dæven hva skal man med en fan dukt på en raddis?! Da blir det som om viften flytter mye mindre! Hvis du absolutt skal ha så mange "hjelpemidler" så kan man jo bare kjøpe en dobbel istedenfor!

Lenke til kommentar

Nei, dæven hva skal man med en fan dukt på en raddis?! Da blir det som om viften flytter mye mindre!

Fanducts er ikke så dumme de. De fleste radiatorene som er tilpasset vannkjøling har jo en liten klarering på kanske 0.5cm fra selve radiatoren til vifta. Denne avstanden kan man med fordel øke. Det vil minske "dead spoten" dvs det området på radiatoren som er rett under viftemotoren. Er vifta montert helt inntil vil ikke dette området få noe luft gjennom seg, økes avstanden til kanskje 2cm så har du i praksis fjernet dead spot'en og du får da en helt homogen luftstrøm gjennom radiatoren og dermed utnyttet hele arealet maks. Dette vil også føre til at det blir mindre mottrykk for vifta noe som fører til lavere støy samt økt luftmengde som blir flyttet.

 

http://www.home.no/traskas/images/Med%20tank.JPG <-- godt eksempel på hvordan det "skal" gjøres. Bildet viser Skrue's oppsett og du ser han bruker en hjemmelaget fanduct. (som samtidig tjener formålet med å få den varme lufta ut).

 

 

Er det kun viften som kjøler ned radiatoren?

Er det mulig og gjøre radiatoren mer effektiv?

 

Vel det gjelder å sørge for kaldest mulig og mest mulig luft gjennom radiatoren. Bildet jeg linker til i dette innlegget er et veldig bra eksempel på oppsett som utnytter radiatoren ved at du tar kald luft fra utsiden av kabinettet istede for å bruke varm kabinettluft som mange desverre gjør.

Lenke til kommentar
ferdigpakkene pleier å funke de men det kan jo lønne seg å lese litt tester for å se hvilke som er best. Men de fleste ferdigpakkene holder om du ikke skal klokke noe helt ekstremt.

joda sant det, men for meg som ikke har så mye penger er det greit og kjøpe det billigste, så lenge det holder mål..

 

btw: hvilke deler har du i ditt vannkjølings-system, Traskas?

Jeg kjører innovatek blokker i systemet mitt. Jeg har Innovatek Rev. 3.0 cpu blokk og innovatek gpu/nb blokk på hovedkort og skjermkort. Slangene har 8mm innerdiameter, så jeg klarer meg veldig lenge med en Eheim 1046 med påmontert tank.

 

evt se her:

 

vannkj%f8ling.JPG

Lenke til kommentar

Nei, dæven hva skal man med en fan dukt på en raddis?! Da blir det som om viften flytter mye mindre!

Masse fornuftig....

 

Er det kun viften som kjøler ned radiatoren?

Er det mulig og gjøre radiatoren mer effektiv?

 

Mer fornuftig...

Det er veldig riktig som Leipsland sier, du kan hente en god del ved å lage ei "ramme" eller noe som løfter viftene fra radiatoren hvis de skal blåse igjennom. Skal de suge derimot er det ikke så altfor viktig da "vaakumet" som oppstår på utsiden av radiatoren vil kunne minske dødpunktet til nesten ingenting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...