Gå til innhold

Mesh nettverk i uisolert garasje?


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge slitt med wifi dekning til garasjen og jeg har i dag et system som i beste fall fungerer helt greit. Jeg har en slik sak man plugger i støpselet for å forlenge wifisignalene fra huset. Probelemt er at den fungerer bare helt greit. Dekningen er bra nok men ikke veldig god. Hovedproblemet er at garasjen er uisolert og at den fungerer ustabilt om vinteren når det er kaldt. 

Det andre problemet er at denne enheten lager ett eget nettverk. Jeg vil ha samme nettberk over alt. 

Jeg ønsker derfor å kjøpe meg et mesh system. Men problemet mitt er at jeg må ha et system som takler den norske vinteren. Garasjen er tørr og fin, men det blir jo kaldt der. Omtrent like kaldt som det blir ute. Finnes det noe mesh system som takler dette? 

jeg kan tenke meg at det kan bli opp mot rundt 10 minusgrader over tid her i Fredrikstad på det meste. Som oftest er det vel kanskje ikke så kaldt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres rart ut. De meste av ustyr avgir jo varme som burde være nok til holde det innenfor grei virketemperatur. Du kan jo vurdere å legge litt tekstiler rundt ustyret for å få opp temperaturen så lenge du passer på at det ikke blir for varmt.

Potensielt er det utstyret du bruker som begynner å bli så ustabilt at temperatursvingninger blir for mye for det. 

Lenke til kommentar

Dette er altså en garasje som er separat fra huset? Hvor langt er den fra huset?

I utgangspunktet litt enig med @vidor. Så lenge det man har stående i garasjen står på, bør det normalt sett ha gått greit.

Men: For å ha et mesh-AP i garasjen trenger det å være innenfor god rekkevidde av hovedenhet eller en annen mesh-enhet som har god rekkevidde til hovedenhet. Dette vil jo typisk være inne i huset. Hvis AP-et i garasjen er innenfor rekkevidde, vil normalt sett kanskje også klienten du skal bruke i garasjen være det... mao. kan det holde at du setter opp mesh inne, og at du setter det opp slik at det står et AP inne i huset ikke så langt fra garasjen?

Lenke til kommentar
NULL skrev (31 minutter siden):

Dette er altså en garasje som er separat fra huset? Hvor langt er den fra huset?

I utgangspunktet litt enig med @vidor. Så lenge det man har stående i garasjen står på, bør det normalt sett ha gått greit.

Men: For å ha et mesh-AP i garasjen trenger det å være innenfor god rekkevidde av hovedenhet eller en annen mesh-enhet som har god rekkevidde til hovedenhet. Dette vil jo typisk være inne i huset. Hvis AP-et i garasjen er innenfor rekkevidde, vil normalt sett kanskje også klienten du skal bruke i garasjen være det... mao. kan det holde at du setter opp mesh inne, og at du setter det opp slik at det står et AP inne i huset ikke så langt fra garasjen?

Jeg var kanskje ikke spesielt spesifikk i første post.

Slik det er i dag så har jeg en Asus router. Denne står omtrent midt i huset. På en god dag har jeg dekning i garasjen fra denne, men den er veldig dårlig. Jeg bor i murhus kledd med plank. Garasjen er ca. 10 meter fra huset i luftlinje. Garasjen er ikke mur. På utsiden av garasjen har jeg grei dekning, men ikke inne i garasjen. 

det er fjell mellom hus og garasje og dermed ikke veldig lettvint og dra en kabel dit så jeg vil gjerne ha signal ut dit uten ledning. 

Lenke til kommentar

Det er vanligvis ikke noe problem med slike ting som PCer eller rutere i kulda sålenge de ikke skrus av, de avgir egen varme. Jeg pleide for noen år siden å bruke laptoper ute om natten om vinteren i -15C eller kaldere og det var ikke noe problem.

Mitt mesh Tp-Link M9+ blir faktisk litt i overkant varm inne, så jeg vil tro  det går fint å ha en slik enhet i garasjen dersom man har behov for å ha nett der (jeg har ikke noe slikt behov). Det som er viktig er å holde fuktighet unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...