LMH1 Skrevet 23. august 2021 Rapporter Del Skrevet 23. august 2021 (endret) https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2457-dieselbiler-med-og-uten-euro-6-godkjennelse For syns det er håpløst at fleste parti håper forby disel\bensin i byer og økte utgiftene. Sitat De første Eur6-bilene kom sommeren/høsten 2014. Det er først fra 1.1.2015 det ble skikkelig fart i overgangen. Alle nye modeller lansert etter 1.1.2015 skal tilfredsstille Euro6, ifølge OFV. Så vet noen hvor mye det koster å gjøre om en bil fra EU5 til EU6? Eller tror dere det ikke blir slik de bilene med lavere utslipp får untak av diselforbudet og billigere utgfter til veiavgift og moms? For er problemet med plugin hybrider må minst ha 100 km rekkevidde for å få moms fradrag. Ikke mange biler der. Sitat Både NEDC og WLTP typegodkjenningstest (test 1) i laboratorier blir utført ved en temperatur på 23° C, dvs at ved kaldstart var motoren temperert til +23° C. Ved nordiske vintertemperaturer kan utslippet være betraktelig høyere, se kapittel 5. Selv om temperaturkravene er justert for RDE testing, vil kravene til temperaturer i mindre grad gjenspeile utslippet på kalde vintersdager.EU og FN arbeider derfor med å få utvidet kravene til testing av biler i kulde (-7°C, såkalt test 6). Endret 23. august 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 23. august 2021 Rapporter Del Skrevet 23. august 2021 Uansett om du klarer å bygge om bilen til euro6, så blir den fortsatt en euro5. Regner med det koster mere en å kjøpe en ny bil med euro6-motor. Planen er at ingen skal kjøre fossile biler. Så det er bare ett tidspørsmål før det kun er lov til å kjøre elbil i byene uansett. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. august 2021 Rapporter Del Skrevet 23. august 2021 Skal du kjøre i byer, så kjøp elbil. Det blir nok totalforbud mot fossilbiler i byer før 2035. (Unntatt lastebiler og utrykningskjøretøy) Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. august 2021 Rapporter Del Skrevet 23. august 2021 MdG-ungdom vil forby elbiler i byene også. https://www.nettavisen.no/nyheter/raser-mot-elbil-forslag-useriost-og-virkelighetsfjernt-av-mdg/s/12-95-3424144838 De gir seg ikke før alle bor i klimanøytrale minkbur i sovjetblokker langs toglinja. Dette er ikke bra for psyken, en elendig måte å oppdra barn og fullstendig urealistisk å fungere i et langstrakt land med mye terreng og dårlig vær. Vi har ikke nok befolkning til å opprettholde og rettferdiggjøre det busstilbudet som trengs for å erstatte bilen. Pendlere som ikke kan tilpasse arbeidsplass og bosted med bussruta vil bruke mye lengre tid på venting og overgang mellom busser og tog, særlig når de skal hente og levere barn i barnehage og skole på vei til og fra jobb. Men nok om det. Bare glem å modifisere en bil registrert som EU5 til EU6. Selg den og kjøp ny, gjerne elektrisk om du får dårlig samvittighet av å forurense i byen. Eller bare bruk den som den er. Det er ikke forbudt helt ennå, og bomstasjonene gir deg ikke rabatt for å være EU6. De mest miljøvennlige dieselbilene er vedlikeholdskrevende Rube Goldberg-maskiner, med partikkelfilter som tettes til, påfylling av AdBlue og enda flere feilmeldinger enn du er vant til fra tidligere. Vær glad du har EU5. La den neste være elektrisk. 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. august 2021 Rapporter Del Skrevet 23. august 2021 Eneste måten å få bort bilene fra byene, er å bygge skyskrapere. Det er en umulig oppgave å få bussene til å frakte alle i en by når de bor så spredt, men om de bor oppå hverandre.. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. august 2021 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. august 2021 Dubious skrev (2 timer siden): Skal du kjøre i byer, så kjøp elbil. Det blir nok totalforbud mot fossilbiler i byer før 2035. (Unntatt lastebiler og utrykningskjøretøy) tåpelig i elbilforumet var rådet motsatt fordi elbillading er dyrere i tyskland. Tja hva med traktor og lingdene for fiber og gravemaskin gressklipper sier seg selv hvor idiotisk det er. Staten får sponse folk elbil. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. august 2021 Rapporter Del Skrevet 23. august 2021 LMH1 skrev (19 minutter siden): tåpelig i elbilforumet var rådet motsatt fordi elbillading er dyrere i tyskland. Tja hva med traktor og lingdene for fiber og gravemaskin gressklipper sier seg selv hvor idiotisk det er. Staten får sponse folk elbil. Allerede elektriske gravemaskiner i Norge, som lades med diesel-aggregat. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. august 2021 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. august 2021 (endret) Mannen med ljåen skrev (På 23.8.2021 den 18.59): Men nok om det. Bare glem å modifisere en bil registrert som EU5 til EU6. Selg den og kjøp ny, gjerne elektrisk om du får dårlig samvittighet av å forurense i byen. Eller bare bruk den som den er. Det er ikke forbudt helt ennå, og bomstasjonene gir deg ikke rabatt for å være EU6. De mest miljøvennlige dieselbilene er vedlikeholdskrevende Rube Goldberg-maskiner, med partikkelfilter som tettes til, påfylling av AdBlue og enda flere feilmeldinger enn du er vant til fra tidligere. Vær glad du har EU5. La den neste være elektrisk. Men er mye problemer med elektiske biler også, kun nissan har pris på batteri: https://www.tu.no/artikler/satser-pa-brukte-celler-nissan-vil-tilby-batteribytte-til-halve-prisen/433708 Men girs ingen garanti for alle som trenger nytt batteri eller får nedgradert batteri får den prisen, selv om man har naf medlemskap og kjøpt nybilgaranti. Så er vel også verditapet, når nyeste hurtiglandene kommer: https://www.eenewsautomotive.com/news/next-step-fast-charging-1000-kw her vil selv de dyreste bilene komme dårlig ut, selv Lucid Air klarer kun (CCS) 300kW På Disel\bensin avgjøres pompehastigheten kun av tykkelsen på rør på pumpen og til tanken, er usikker om større biler har nærmere 8 cm tykke rør (Lastebiler\busser) med opp til 60 liter eller mere, mens vanlig bil har 4 cm vanligvis kun 30 liter, tar rundt 30 sekunder for full tank. https://www.caranddriver.com/nissan/ariya Men tviler på den vil støtte over 150 kw lading kanskje under? Så vi ser vel ikke voldsomt økt lenge, selv om 87.0-kWh ikke er så dårlig, bør vel holde 40 mil. minst på sommeren. https://www.caranddriver.com/news/a27507168/nissan-propilot-2-0-hands-free-driving/ Faktisk vil nok nissan komme forran tesla på nivå 3 på selvkjøring hvis det ikke blir endringer? Men det blir nok økt vedlikehold kostnader også her, usikkert om det er gode sikkerhet mot degradering av batteri og hvilken merke vil ha mist fall av verditap, tror verditapet blir større på nye biler en gamle, siden koster mere for reprasjon og høyere krav til utdannelse for reprasjon. Endret 28. august 2021 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå