Gå til innhold

Kan jeg koble et rele til APC 940-0127 usb-kabel?


Anbefalte innlegg

Kan jeg koble et rele til APC 940-0127 usb-kabel?

Jeg har en APC Back-UPS ES 700, og vil gjerne kunne klippe av usb-plugg og koble ledningen til et rele.

Er dette mulig å gjøre?

Koblingsskjema for kabelen APC 940-0127, ligger her på denne linken:

https://www.google.com/search?q=940-0127+cable++diy&tbm=isch&ved=2ahUKEwiSv9WOxrvyAhVDBxAIHfXwB3gQ2-cCegQIABAA&oq=940-0127+cable++diy&gs_lcp=CgNpbWcQDFC4_gJYuP4CYIGNA2gAcAB4AIABPIgBPJIBATGYAQCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZ8ABAQ&sclient=img&ei=9n8dYZLsN8OOwPAP9eGfwAc&bih=754&biw=1536#imgrc=DBCKiN5VGCVB6M

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket rele snakker vi om? Husk at USB er som du sikkert vet 5V. Du må ha et rele som kan slås av/på med 5V. Enkelte releer krever mye strøm for å slå inn. 

men uten en bedre forklaring på hva du ønsker og et koblingsskjema blir det vanskelig og svare.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Det er umulig for oss å si uten at du forklarer hva det er du ønsker å oppnå. Du kan ikke bare koble et rele rett til en USB-kabel og håpe på å styre det. Du kan koble det til spenning (5V) men da vil releet ligge innkoblet så lenge det er strøm på USB-kabelen. Altså så lenge kabelen er tilkoblet.

Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å forklare litt bedre.

Jeg har altså en APC Back-UPS ES 700 som er en ups. Med den følger det med en kabel (APC 940-0127) som det er meningen at man skal koble til pc med USB. I den andre enden av kabelen sitter det en RJ50 plugg som skal inn i UPS'n. Det er altså slik at når strømmen i huset blir borte, så går UPS'n over til batteridrift i en liten stund (husker ikke hvor mange minutter akkurat nå). Og hvis kabelen er koblet til en pc og et program som heter Auto Shutdown Software er innstallert, så kan man programmere pc til å slå seg av når den får et signal via kabelen (APC 940-0127). 

Jeg tenkte at hvis det hadde gått an å heller koblet den kabelen til et rele, så kunne jeg kuttet strømmen til f.eks. strømkilder til andre duppeditter som går på 5v eller 12v. 

Bedre enn dette får jeg ikke forklart det, tror jeg. Men jeg begynner å ane at dette ikke går an å få til.

Lenke til kommentar

For det første, UPS'en har en RJ45 kontakt, ikke RJ50.

For det andre, selv om du kobler til USB-port på PCen så er dette en seriell forbindelse, men i ditt ønske er dette uansett ikke relevant. USB er 5V likespenning uansett hva du sender over dataparet. 5V likespenning på den kabelen vil altså være 5V så lenge hosten er påslått. Hva UPS'en kommuniserer til og fra PCen har ikke noe å si for 5V'en, og selv hvis den gjorde det så er det utrolig tvilsomt at den 5V'en er nok til å operere et rele (men det i seg selv er et problem du kunne løst på andre måter).

Sett heller opp en liten Raspberry pi til å snakke med UPS'en din, og så setter du opp Pien som en server som dine andre enheter (via nettverket) snakker med og på den måten får beskjed om å skru seg av på en snillere måte så fort den serveren informerer om at UPS'er aktiv.

Evt. gjør noe så enkelt som å kjøpe en smartpadde som du igjen kan styre enten manuelt (når du f.eks. setter opp varsling fra det som er tilboblet UPS'en) eller automatisk sette opp til å skru av de kontaktene du ønsker ved strømbrudd..

Eller det enkleste; Hvis noe ikke skal bruke opp UPS-kapasiteten, KOBLE DET UTENOM UPS'EN OG RETT I VEGGEN.

Endret av AnthonyEdwardS
Lenke til kommentar

Ok, regnet vel egentlig med at dette ikke gikk som jeg hadde ønsket. Måtte bare få det bekreftet av noen som har peiling.
Da skal jeg få ordnet det på en annen måte. Men rett i veggen blir ikke aktuelt. Det er en grunn til at jeg har UPS med innebygd lynnedslagsbeskytter. Driver faktisk med å få ordnet igjen ting etter lynnedslag her i nærheten. Mye som ble ødelagt her, selv om det ikke var direkte nedslag i huset. Heldigvis dekker forsikringa dette.

Men min APC UPS har faktisk rj50 plugg. Hadde tenkt å lage min egen kabel, men måtte faktisk kjøpe en ferdig ettersom den rj50 pluggen var vanskelig å få tak i. Rj50 og rj45 har ikke samme bredde og pinner.

Den har også rj45, men det er for koble nettverkskabel inn for å få lynnedslagsbeskyttet kabelen.

Men uansett, takk for alle svar. Det var greit å få dette bekreftet.

Endret av audi-o-fil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...