Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det greit å bestemme hva som skal skje i egen begravelse?


Jovia

Anbefalte innlegg

Eller er det de sørgende som bør bestemme? Jeg har avtalt litt med min venninne, og ikke for at jeg er døden nær nå. Men jeg var. Veldig nær, og da kom tankene opp. Er det rett av den som skal dø å bestemme innhold i hovedsak, men la andre som fks ektefelle og barn eller nære venner komme med sitt?

Jeg snakket mye med venninnen min, og sa også at jeg orker ikke at folk gråter og sørger og går kledt i sort. Jeg vil alle skal gå kledt i lyse og gjerne fargerike klær og være glad for at de kjente meg. At de tar en fest etter bisettelsen isteden for å spise snittet og snakke med lave stemmer. Altså. Det er ikke meg! 

Men har jeg noe jeg skulle sagt? Eller et det de nære sørgende? Jeg vil veldig gjerne ha svar på dette. Og det er et tema vi bør snakke om. Vi vet alle at vi kommer til å havne i situasjonen. For å si det sånn. Og jeg vil virkelig ha synspunkter her! 

Endret av Jovia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan naturligvis ha visse ønsker og føringer. Men noe av det handler om en kombinasjon av tradisjon, respekt og følelser. Ikke bare ovenfor deg, men også folk rundt deg og folk forøvrig. 

Se for deg kisten din bæres ut omringet av en gjeng fargesprakende klovner klare for en todagers. Folk rundt vil nok spekulere.

Og selv om du ikke bryr deg om hva folk du ikke kjenner mener, så er det uansett ikke sikkert de rundt deg synes det er tid for fest og feiring, selv om det på papiret ser morro ut.

I beste fall tror jeg du i beste fall kan håpe på noe på den konservative siden av midt i mellom. 

Det du imidlertid kan gjøre er å ønske at folk ikke bruker penger på så mye blomster osv. Alle de små praktiske tingene som ikke er like synlige. Du kan ønske sanger, eller opplesing av vers, innenfor gitte rammer osv. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Begravelse er vel egentlig strengt tatt en seremoni for de etterlatte, ikke den døde.  Men, jeg tror absolutt det vil hjelpe de pårørende å vite hva den avdøde ville ønsket for egen begravelse. Mange valg man skal ta. Enkelte valg rundt egen død og begravelse er også veldig viktige å kommunisere ut til de etterlatte/pårørende, som for eksempel om man ønsker å donere kroppen sin til forskning eller organdonasjon (hvis mulig).

Endret av GiaMahan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (18 minutter siden):

Du kan naturligvis ha visse ønsker og føringer. Men noe av det handler om en kombinasjon av tradisjon, respekt og følelser. Ikke bare ovenfor deg, men også folk rundt deg og folk forøvrig. 

Se for deg kisten din bæres ut omringet av en gjeng fargesprakende klovner klare for en todagers. Folk rundt vil nok spekulere.

Og selv om du ikke bryr deg om hva folk du ikke kjenner mener, så er det uansett ikke sikkert de rundt deg synes det er tid for fest og feiring, selv om det på papiret ser morro ut.

I beste fall tror jeg du i beste fall kan håpe på noe på den konservative siden av midt i mellom. 

Det du imidlertid kan gjøre er å ønske at folk ikke bruker penger på så mye blomster osv. Alle de små praktiske tingene som ikke er like synlige. Du kan ønske sanger, eller opplesing av vers, innenfor gitte rammer osv. 

Jeg vil jo ikke at de skal se ut som klovner. Men lyse lette farger. Blomster vil jeg ha. Men helst ikke noe dyre greier. Jeg vet jo ikke når jeg dør, men markbomster er fint. Jeg trodde jo at det var rett i grava ved siste diagnose , så tenkte mye. 

Men jeg vet ikke om det er min tid å bestemme, samtidig som jeg syns akkurat dette er! Jeg vil velge musikk. La barna velge en hver, og min beste venn. Når en er så nære døden så kommer disse tankene. Det er ikke lett å vite hva som er greit og ikke. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (1 minutt siden):

Begravelse er vel egentlig strengt tatt en seremoni for de etterlatte, ikke den døde.  Men, jeg tror absolutt det vil hjelpe de pårørende å vite hva den avdøde ville ønsket for egen begravelse. Mange valg man skal ta. Enkelte valg rundt egen død og begravelse er også veldig viktige å kommunisere ut til de etterlatte/pårørende, som for eksempel om man ønsker å donere kroppen sin forskning eller organdonasjon. 

Ja nettopp. For de etterlatte. Det er litt dilemma. Jeg donerer gjerne kroppen til forskning. Det vil de vite. 

Lenke til kommentar

Dette er faktisk veldig vanskelig. Jeg setter pris på alle innspill. Og jeg tror mange tenker på dette

 Men så tabu å snakke om. Det er så synd. Det gir mye at folk svarer. Vi kommer jo alle dit  🙂 selv om en kanskje ikke vil tenke på det før en må. 

Lenke til kommentar

Man kan alltids betale og planlegge egen begravelse før man dør. Det er en del begravelsesbyråer som tilbyr slike tjenester. Ellers så kan man alltids gi noen ønsker til de etterlatte. Førstnevnte kan oppfattes som litt overkjøring av ønskene til de etterlatte. 

Selv så har jeg villet følt det 'bedre' som etterlatt med å faktisk ha elementer i seremonien som er fullt i samsvar med den avdøde som person, men folk er forskjellige. Det er slettes ikke alle som innfrir ønskene til de som er død. 

Edit: ønsket ditt er såpass ydmykt at de burde ikke ha noen formodning imot at du ber om det, slik jeg ser det. 

Endret av anon_83104
  • Liker 1
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (1 minutt siden):

Man kan alltids betale og planlegge egen begravelse før man dør. Det er en del begravelsesbyråer som tilbyr slike tjenester. Ellers så kan man alltids gi noen ønsker til de etterlatte. Førstnevnte kan oppfattes som litt overkjøring av ønskene til de etterlatte. 

Selv så har jeg villet følt det 'bedre' som etterlatt med å faktisk ha elementer i seremonien som er fullt i samsvar med den avdøde som person, men folk er forskjellige. Det er slettes ikke alle som innfrir ønskene til de som er død. 

Ja, takk. Jeg er litt redd for å frarøve de etterlatte å gi det de vil. En sang. Noen ord. Ikke sant? De må få rom de også. 

Samtidig som at jeg tenker det er MIN død 🙂 nå får jeg sagt det viktigste. For da lytter jo alle. Men ja. Egoistisk. 

Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt greit. Har allerede sagt ifra til mine nærmeste om hvordan jeg tenker min begravelse skal være om 40-60 år, og det blir antageligvis det mest useriøse begravelsen som de noen ganng har opplevd. Det hadde de null problem med, er faktisk litt bekymra for at noen av dem ga utrykk for at de gleda seg litt og.

Det er siste mulighet til å sette igjen et inntrykk om hvordan du var, synes det er helt greit at du får et siste ønske.

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er helt greit. Har allerede sagt ifra til mine nærmeste om hvordan jeg tenker min begravelse skal være om 40-60 år, og det blir antageligvis det mest useriøse begravelsen som de noen ganng har opplevd. Det hadde de null problem med, er faktisk litt bekymra for at noen av dem ga utrykk for at de gleda seg litt og.

Det er siste mulighet til å sette igjen et inntrykk om hvordan du var, synes det er helt greit at du får et siste ønske.

Takk for svar! At de gledet seg? 😄 jo, men da bør du være 90 år + hva slags begravelse forespeilet du? 🙂

Ja, jeg tenker også det. Mine sanger og tilmed take. Jeg vil ha siste ordet  når jeg dør  🙂 men om det er helt riktig. Det er det jeg lurer på. Må få delt det litt opp. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...