Gå til innhold

​Mulig å hindre Samsung fra å skru på lokasjon for WiFi tale? S20FE5G


Anbefalte innlegg

Jeg har fått ny tlf, en S20FE5G med Telia abonnement. Jeg er ganske avhengig av wifi tale når jeg er i nordsjøen, men det fungerer altså ikke med den nye telefonen. Det fungerer for andre folk her ute og det fungerte med min gamle Huawei. Jeg har norsk IP når jeg er koblet opp mot det trådløse nettet om bord. Etter litt samtaler med Telia så nevnte de at det er flere som har problemer med Samsung og wifi tale fordi den bruker lokasjon for å bestemme lokasjon, ikke IP adresse. Jeg ser det når jeg skrur på wifi tale, så kommer lokasjon på automatisk, selv om jeg har skrudd det av. Selv om jeg skrur lokasjon av igjen så kommer det på igjen av seg selv litt senere.

Så spørsmålet; Kan jeg stoppe Samsung fra å skru på lokasjon? Jeg har prøvd å fjerne masse rettigheter i app innstillinger, men likevel er det mange system apper jeg ikke har tilgang til å skru av permissions på virker det som. Eventuelt noen andre forslag? Det er veldig frustrerende 😑

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det fungerer å laste ned en app for falsk posisjon.

Har ikke prøvd noen selv, men finner flere som ser ut til å gjøre jobben.

 

Edit: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.blogspot.newapphorizons.fakegps

 

Prøvde Fake GPS, fikk den til å vise hvor jeg selv ville, men måtte inn i utvikler innstillinger og aktivere fiktiv posisjon til Fake Gps app.

Endret av jaczdani
Lenke til kommentar
jaczdani skrev (20 timer siden):

Mulig det fungerer å laste ned en app for falsk posisjon.

Har ikke prøvd noen selv, men finner flere som ser ut til å gjøre jobben.

 

Edit: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.blogspot.newapphorizons.fakegps

 

Prøvde Fake GPS, fikk den til å vise hvor jeg selv ville, men måtte inn i utvikler innstillinger og aktivere fiktiv posisjon til Fake Gps app.

Takk, jeg skal prøve noe slikt.

 

Kjell Olaf Winther skrev (13 timer siden):

Hva er problemet med at du skrur på lokasjon ? Alle moderne smart-telefoner bruker lokasjon i en eller 20 apper. 
Og da vil du jo få WiFi tale….? 

Fordi de regner ikke norsk kontinentalsokkel som Norge tydligvis :) Samtidig så er det en skikkelig uting å måtte ha på lokasjon hele tiden da det tapper batteriet veldig når du er i en stålboks.

Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther skrev (På 2021-7-23 den 14.38):

Det kan godt hende. Du har jo en Android telefon. Men har ikke prøvd min iPhone der hvor du er. 
Min lokasjon har ikke vært skrudd av siden jeg fikk min første smart-telefon for 10 år siden.

Da har du sikkert holdt deg til iPhone. De har bra batteri styring. På Android må man drive å tweake å styre på for å få nogenlunde driftstid. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
losDos skrev (På 22.7.2021 den 11.02):

Etter litt samtaler med Telia så nevnte de at det er flere som har problemer med Samsung og wifi tale fordi den bruker lokasjon for å bestemme lokasjon, ikke IP adresse. Jeg ser det når jeg skrur på wifi tale, så kommer lokasjon på automatisk, selv om jeg har skrudd det av. Selv om jeg skrur lokasjon av igjen så kommer det på igjen av seg selv litt senere.

Det er ikke mulig å skru av dette, da latest location er en del av registreringen på Telia sin Wi-Fi-tale. Det er forøvrig kun Telia som krever dette av de norske operatørene, ice og Telenor krever ikke tilgang til telefonens posisjon for Wi-Fi-tale.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikke sjekket her på en stund. Har prøvd nå med location changer, men det ser ikke ut til å hjelpe. Litt rart alikevel ettersom min siste lokasjon før jeg skrudde på flymodus var på fastlandet.

mandela skrev (På 11.8.2021 den 12.11):

Det er ikke mulig å skru av dette, da latest location er en del av registreringen på Telia sin Wi-Fi-tale. Det er forøvrig kun Telia som krever dette av de norske operatørene, ice og Telenor krever ikke tilgang til telefonens posisjon for Wi-Fi-tale.

Vet du noe om hvorfor telia gjør det slik? Eller har du noen andre tips? :)

Lenke til kommentar
1 hour ago, losDos said:

Har prøvd nå med location changer, men det ser ikke ut til å hjelpe.

Har du gjort dette i utvikleropsjoner ? Tipper vanlige apper ikke klarer å sette en lokasjon som holder seg rett for hele systemet.

Du kan teste om instillingene du har gjort virker med å åpne f.eks Google Maps og se om den rapporterer den lokasjonen du har satt.

Lenke til kommentar
vidor skrev (8 timer siden):

Har du gjort dette i utvikleropsjoner ? Tipper vanlige apper ikke klarer å sette en lokasjon som holder seg rett for hele systemet.

Du kan teste om instillingene du har gjort virker med å åpne f.eks Google Maps og se om den rapporterer den lokasjonen du har satt.

Ja jeg måtte inn i utvikleropsjoner og låse opp først. Appen heter vel bare "location changer" og Google Maps setter meg på den lokasjonen jeg velger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...