Gå til innhold

Kom inn på medisin i Bergen, men vil til Oslo


Anbefalte innlegg

Hei,

Som mange andre håpefulle fikk jeg svar fra Samordna opptak ang studieplass i går. Jeg kom inn på medisin i Bergen og burde egentlig være i ekstase, men viser seg at den siste muntlige eksamen jeg hadde gjorde at jeg ikke kom inn på vårstart i Oslo som var førstevalget. 

Bestemte meg for ganske nøyaktig ett år siden å følge drømmen. Det siste året har vært helt forferdelig. Jeg har tatt opp 17 VGS eksamener og jobbet alt for mye i tillegg. At jeg var så nære gjør ting ekstra vanskelig nå. 

Jeg er 27 år gammel og har utdannelse og karriere fra før av. Har leilighet i Oslo, dame og alt av venner og familie på Østlandet. Nå opplever jeg et enormt press fra alle rundt meg om å dra. De sier at jeg har jobbet så hardt for dette og ikke kan la muligheten gå fra meg. Selv er jeg veldig forvirret.

Pros:

  • Tror familien har rett i at jeg hadde hatt godt av et miljøskifte og at det kan være sunt at jeg kommer meg "litt ut i verden".
  • Sikret studieplass. Hva om poenggrensen øker enda mer neste år?
  • Kommer i gang nå. Nå er jeg så gammel at jeg gir egentlig faen om det er ett år til eller fra. 
  • Slipper å lese mer VGS pensum.

Cons:

  • Trives godt i Oslo og vil egentlig gå på UiO. Virker som at UiO har bedre muligheter til forskning ved siden av studiene og mye bedre utvekslingsmuligheter.
  • Jobben min som jeg tenker å fortsette i er her i Oslo. Hjemmekontor funker selvsagt, men trives bedre på kontoret. 
  • Må leie ut leiligheten. Ingen av foreldrene mine bor et sted som det vil funke for meg å bo i ferier etc. Dama bor på en liten hybel. Det vil med andre ord ikke være noe sted på Østlandet jeg kan trekke meg tilbake og kalle et "hjem" i ferier. 

I tillegg var jeg ikke helt forberedt for å starte med studier om allerede 3 uker. Det siste året har vært veldig tungt med all lesingen, jobbing når jeg ikke har lest og lite sosialisering pga Covid. Jeg så virkelig frem til noen måneder til å "bygge meg opp igjen" før studiestart. Ville begynne å trene, få sosialisert meg mer og rett og slett få det bedre med meg selv og bli mer komfortabel før studiestart. At jeg har prøvd meg på Bergen før (master på NHH) og mistrivdes til de grader hjelper heller ikke. Akkurat da var jeg veldig langt nede psykisk og mye mer umoden, så tror det hadde mye å si for erfaringen min den gangen. 

Egentlig tror jeg at jeg vil angre uansett hva jeg gjør. Blir jeg i Oslo kommer jeg til å angre når jeg er litt for stresset på jobb og samtidig må analysere Gunnlaug Ormstunge. Drar jeg til Bergen kommer jeg til å angre fordi jeg var så nær å komme inn i Oslo.

Noen som kan komme med noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du faktisk ser på "cons" listen din så er det jo ikke allverden av cons der sånn egentlig? 

Kontakt en veileder hos UIO og hør om det er mulig med overgang etter 1-2-3 år fra UIB, så anbefaler jeg på det lille som er av info i tråden her at du kjører på, aksepter UIB og prøv det ut. Som du selv har funnet ut kan det koste mer enn det smaker å ikke gjøre noe og heller holde seg passiv.

Lenke til kommentar

Bergen er faktisk ikke så verst som by -  om det er medisin du vil er det bare å flytte til Bergen. Gratulerer du har kommet inn! Å bruke enda flere tusenlapper på å ta opp vgs fag hadde jeg ikke giddet da. Å vent så du var litt nede da du var i Bergen før men jeg tror nok det var som du sier at du var litt langt nede der  av andre årsaker enn selve byen.  UiBs campus og Haukeland sykehus er jo mye mer sentralt enn NHH også (om jeg husker Bergens geografi rett) , hovedcampus er jo nesten midt i sentrum av byen. 

Endret av William_S
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Enig med Sampson jeg også. Sjekk ut mulighetene for overgangsregler, så kan du bytte etter ett år kanskje eller når studiemodellen tillater det. Tiden går fortere enn man tror.

Og så søker du om godskriving i søknadsweb for de årene du har tatt allerede når du søker overgang til UiO😊

Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Slik jeg forstår de studentene jeg har snakket med er godskriving mellom studiestedene så og si umulig. Kan hvertfall glemme å hoppe over til Oslo etter ett år. 

Skal tenke meg godt om de neste dagene, men heller nok mest mot å takke nei. Ser ut som at jeg må ta opp kjemi 2 skriftlig (øke fra 4 til 5), norsk muntlig (øke fra 5 til 6) og sidemål (øke fra 4 til 5) dersom jeg skal jeg ha en veldig god margin. Alle disse fagene er også friskt i minnet så jeg bør klare alle til høsten. Tok tross alt 10 stk nå i vår og 7 forrige høst. 

Veldig risky, men tror jeg er villig til å ta den dersom jeg slipper 6 år i Bergen. 

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar
TheNarsissist skrev (1 minutt siden):

Takk for gode svar. Slik jeg forstår de studentene jeg har snakket med er godskriving mellom studiestedene så og si umulig. Kan hvertfall glemme å hoppe over til Oslo etter ett år. 

Skal tenke meg godt om de neste dagene, men heller nok mest mot å takke nei. Ser ut som at jeg må opp kjemi 2 skriftlig (øke fra 4 til 5), norsk muntlig (øke fra 5 til 6) og sidemål (øke fra 4 til 5) dersom jeg skal jeg ha en veldig god margin. Alle disse fagene er også friskt i minnet så jeg bør klare alle til høsten. Tok tross alt 10 stk nå i vår og 7 forrige høst. 

Veldig risky, men tror jeg er villig til å ta den dersom jeg slipper 6 år i Bergen. 

Hvor havna du i venteliste på UiO da siden jeg antar du hadde UiO som førstevalg? Kan være lurt å takke ja til venteliste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
TheNarsissist skrev (På 18.7.2021 den 1:33 PM):

Hei,

Som mange andre håpefulle fikk jeg svar fra Samordna opptak ang studieplass i går. Jeg kom inn på medisin i Bergen og burde egentlig være i ekstase, men viser seg at den siste muntlige eksamen jeg hadde gjorde at jeg ikke kom inn på vårstart i Oslo som var førstevalget. 

Bestemte meg for ganske nøyaktig ett år siden å følge drømmen. Det siste året har vært helt forferdelig. Jeg har tatt opp 17 VGS eksamener og jobbet alt for mye i tillegg. At jeg var så nære gjør ting ekstra vanskelig nå. 

Jeg er 27 år gammel og har utdannelse og karriere fra før av. Har leilighet i Oslo, dame og alt av venner og familie på Østlandet. Nå opplever jeg et enormt press fra alle rundt meg om å dra. De sier at jeg har jobbet så hardt for dette og ikke kan la muligheten gå fra meg. Selv er jeg veldig forvirret.

Pros:

  • Tror familien har rett i at jeg hadde hatt godt av et miljøskifte og at det kan være sunt at jeg kommer meg "litt ut i verden".
  • Sikret studieplass. Hva om poenggrensen øker enda mer neste år?
  • Kommer i gang nå. Nå er jeg så gammel at jeg gir egentlig faen om det er ett år til eller fra. 
  • Slipper å lese mer VGS pensum.

Cons:

  • Trives godt i Oslo og vil egentlig gå på UiO. Virker som at UiO har bedre muligheter til forskning ved siden av studiene og mye bedre utvekslingsmuligheter.
  • Jobben min som jeg tenker å fortsette i er her i Oslo. Hjemmekontor funker selvsagt, men trives bedre på kontoret. 
  • Må leie ut leiligheten. Ingen av foreldrene mine bor et sted som det vil funke for meg å bo i ferier etc. Dama bor på en liten hybel. Det vil med andre ord ikke være noe sted på Østlandet jeg kan trekke meg tilbake og kalle et "hjem" i ferier. 

I tillegg var jeg ikke helt forberedt for å starte med studier om allerede 3 uker. Det siste året har vært veldig tungt med all lesingen, jobbing når jeg ikke har lest og lite sosialisering pga Covid. Jeg så virkelig frem til noen måneder til å "bygge meg opp igjen" før studiestart. Ville begynne å trene, få sosialisert meg mer og rett og slett få det bedre med meg selv og bli mer komfortabel før studiestart. At jeg har prøvd meg på Bergen før (master på NHH) og mistrivdes til de grader hjelper heller ikke. Akkurat da var jeg veldig langt nede psykisk og mye mer umoden, så tror det hadde mye å si for erfaringen min den gangen. 

Egentlig tror jeg at jeg vil angre uansett hva jeg gjør. Blir jeg i Oslo kommer jeg til å angre når jeg er litt for stresset på jobb og samtidig må analysere Gunnlaug Ormstunge. Drar jeg til Bergen kommer jeg til å angre fordi jeg var så nær å komme inn i Oslo.

Noen som kan komme med noen råd?

Hei, kan du si litt om hvordan du fordelte tiden og jobbet mot eksamen når du hadde 10 elsamener på ett semester? Hvor mye jobbet du hver dag? Og har du noen tips til å fordele tiden når man har fått eksamensdato osv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...