Gå til innhold

Har Røde Kors ubrukte 3-4 mrd kroner på konto enda?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Dart skrev (På 5.7.2021 den 20.27):

Er det bare meg som reagerer på at flybilletter på business og første sitter løst, hotellopphold er 5 stjerners, biler er svære nye amerikanske SUV, at adm bygninger er med både med marmor, takhøyde på 6 meter, bar, tjenerskap og restaurantaktig kantine?

Hvor har du egentlig hentet dette fra? For det er svært lite av dette jeg kjenner igjen fra Røde Kors.

Og jeg har faktisk spist i flere av kantinene til Norges Røde Kors. Jeg har reist flere ganger med fly i Røde Kors regi og overnattet på hotell. Og bilen mitt lokallag har er en Mercedes Sprinter fra 1997 som kostet oss 25k - samlet inn med tomflasker.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Flere tar makspris

Advokaten i Huseierne retter ikke spesifikk kritikk mot Obos, men sier at jobben forretningsførere gjør i forbindelse med eierskifter «kan i de fleste tilfeller ikke forsvare maksimalt gebyr».

Hun mener også at utgangspunktet for innføring av gebyret, var at det skulle være på nivå med det arbeidet som blir utført.

– I noen tilfeller vil man havne i en situasjon der sameiet har vedtekter som forhindrer godkjenning av ny eier. Det kan innebære noe arbeid, sier Magnussen, og fortsetter:

– Men i de fleste tilfeller er dette en rask registrering av nye eieropplysninger. Det vil ikke alltid ta 5 minutter, men det går raskt.

Mens ingen har lov til å kreve mer, er ikke Obos alene om å ha eierskiftegebyr på 5.995 kroner.

Det samme gjør eksempelvis boligforvaltningskjempen USBL. Et annet boligbyggelag, Vestbo BBL, oppgir et lavere eierskiftegebyr på 4.600 kroner ved boligsalg i eierseksjonssameier.

Endret av Slettet+6132
Vår forretningsfører tar 450 kr for eierskifte
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
nomore skrev (13 minutter siden):

Hvor har du egentlig hentet dette fra? For det er svært lite av dette jeg kjenner igjen fra Røde Kors.

Og jeg har faktisk spist i flere av kantinene til Norges Røde Kors. Jeg har reist flere ganger med fly i Røde Kors regi og overnattet på hotell. Og bilen mitt lokallag har er en Mercedes Sprinter fra 1997 som kostet oss 25k - samlet inn med tomflasker.

Er det et lokallag det snakkes om? Eller er det den sentrale ledelsen? Vanlige frivillige og vanlige ledere i lokallag er noe annet, selv om vårt lokallags ledelse ble tatt for skattesnyteri og manglende regnskap vedr utleie.

Lenke til kommentar
Dart skrev (1 minutt siden):

Er det et lokallag det snakkes om? Eller er det den sentrale ledelsen? Vanlige frivillige og vanlige ledere i lokallag er noe annet, selv om vårt lokallags ledelse ble tatt for skattesnyteri og manglende regnskap vedr utleie.

Jeg snakker generelt siden du ikke spesifiserer hva du snakker om men nevnte lokallaget sin bil som eksempel.

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mor Teresas organisasjon "gjorde mye bra" likevel ble hun kalt nonnen fra helvete, en katastrofe for India siden hun var en katolsk nonne og imot prevensjon, imot abort, imot skilsmisser på tross av grov kvinnemishandling. En katastrofe for kvinner.

Svært autoritær.

Mor Teresa skal selv ha ment at det var en egen verdi i at de fattige led, som Jesus på korset.

De skriver også at forvaltningen av de enorme pengesummene som kom inn til organisasjonen var noe suspekt, og at nonnen hadde overdrevent dogmatiske holdninger, for eksempel til abort, prevensjon og skilsmisse.

Alt i alt konkluderer forskerne med at den berømte moderen slett ikke var så hellig som man fikk inntrykk av. De stiller spørsmål om hvorfor Vatikanet har ignorert kritikken som har kommet fram. (Forskning.no/is)

Og henne har vi støttet med penger. Klosterets nonner gikk tidlig over til å ta taxi og bruke masse penger på seg selv og venner av det som ble samlet inn. Skikkelige kapitalister med andres penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
nomore skrev (7 minutter siden):

Jeg snakker generelt siden du ikke spesifiserer hva du snakker om men nevnte lokallaget sin bil som eksempel.

Skal vi skrive litt om den sentrale ledelsens vaner og forbruk nå? Jeg har allerede skrevet at de frivillige og div fotsoldater og instruktører ikke får noe. Men de har heller ikke innsikt i ledelsens arbeid. De visste ikke før for to år siden at RK hadde 3,5 mrd på konto, tjent på nordmenns spillegalskap og ikke brukt til det vi trodde de ville bruke det til.

Lenke til kommentar
Dart skrev (1 minutt siden):

Skal vi skrive litt om den sentrale ledelsens vaner og forbruk nå? Jeg har allerede skrevet at de frivillige og div fotsoldater og instruktører ikke får noe. Men de har heller ikke innsikt i ledelsens arbeid. De visste ikke før for to år siden at RK hadde 3,5 mrd på konto, tjent på nordmenns spillegalskap og ikke brukt til det vi trodde de ville bruke det til.

Alt jeg ser er masse ubegrunnede påstander. Skal du være troverdig bør du kunne hoste opp noen kilder på det du skriver.

At det finnes øremerkede midler og større katastrofefond er på ingen måte hemmelig eller nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sendte faktisk en epost til Røde Kors om dette for seks år siden.
Legg merke til det jeg markerte i rødt. 

 

Sitat
VS: Paradoksal innsamling til Nepal
Mads xxx <[email protected]>
fr. 08.05.2015 08:32

Hei Kristoffer,

 

Takk for mail. Røde Kors har alltid vært helt åpne om både hvor mye penger vi har på bok og hvordan dine pengene er investert. Sist oppdateringen omkring dette finner du på våre nettsider:

 

https://www.rodekors.no/om-rode-kors/styrende-organer/prosentoversikt/

 

Som du ser her deler vi ikke din oppfatning av hvordan vi forvalter disse pengene. Har du ytterligere spørsmål er det bare å maile meg.

 

Mvh

 

Mads xxx

Leder av politikk- og folkerettseksjonen i Røde Kors  

 

Fra: Kristoffer xxx [mailto:kristofferxxx]
Sendt: 7. mai 2015 00:21
Til: E-postmottak
Emne: Paradoksal innsamling til Nepal

 

Jeg pleier vanligvis ikke å sende slike henvendelser. Men akkurat dette irriterer meg såpass mye, at jeg ønsker deres synpunkt på hva jeg lurer på. Slik at jeg forhåpentligvis blir noe klokere på hvorfor dere operer som dere gjør. Eller kanskje ikke.

 

I det siste har jeg registrert massiv markedsføring på nett og i aviser på "Hjelp Nepal" der dere oppfordrer til å donere 250 kroner til Nepal. Samtidig er jeg kjent med at dere i Norges Røde Kors har verdier for godt over 2 milliarder kroner fordelt i fond, aksjer og verdipapirer. Mye med høyrisiko. Dette er inntekter som i hovedsak stammer fra deres drift av de groteske spilleautomatene dere hadde en særdeles kynisk måte å operer på for å få mest mulig utbytte av spilleglade nordmenn; der det gikk så langt som at myndighetene så seg nødt til å fjerne automatene fra markedet i 2007. Jeg kjenner også til at dere var aktivt inne politisk for å få gjennomført en ny reform med andre typer automater dere i tillegg hadde bestilt og brukt hundrevis av millioner på, og som var lagret i store lokaler på Østlandet. Men at politikerne snudde i siste liten og ga et totalforbud mot spillautomater. Dere i Røde Kors sendte dermed alle de "nye" automatene til destruksjon med et millionbeløp som jeg ikke er helt kjent med. Jeg husker at dere i denne tiden var livredde for at media skulle få greie på dette - og kjørte dermed vekk alle automatene til destruksjon midt på natten. For å skape minst mulig oppmerksomhet.

 

Deres kapitalistiske opptreden, som har gitt dere milliarder av kroner i overskudd som er plassert rundt i høyrisikofond der noen av selskapene dere har "investert i" også har en direkte eller indirekte forbindelse til våpenindustrien (kilde fra 2013 og tilbake, usikker på hvordan dette er nå) gjør troverdigheten til Røde Kors som en hjelpeorganisasjon i mine øyne som en paradoksal bedrift. Som utnytter noen grupper i samfunnet, og miljøet på jorden for øvrig for å bygge en sterk kapital. Og hver eneste gang det skjer en humanitær katastrofe bruker dette for å aktivt spytte inn mer penger inn i dette systemet. For meg så blir det meget spesielt og merkelig å gi 250 kroner til en organisasjon som har flere milliarder i verdier og en holdning til økonomi som et blottet for etiske verdier - for "Nepal". Dere minner meg litt om karakteren Monty Burns fra The Simpsons.

 

Uansett - jeg ønsker svært gjerne et tilsvar fra dere. For jeg ønsker å skape en debatt videre i ulike medier for å sette søkelys mot dette som jeg opplever som en paradoksal innsamling til Nepal.

 

Som tidligere medlem av Røde Kors vet jeg også hvor ekstremt opptatte av å bygge et "love brand" rundt Røde Kors. Istedenfor å bruke ressurser på å bygge et merkevarenavn, bygge en pengebinge, økonomisk lobbyvirksomhet og innsamlingsaksjoner samt selgere på gata som tar provisjon av den vanlige mann i gata sin veldedighet. Jeg syns det er på høy tid med en etisk debatt rundt dette. 

 

Med vennlig hilsen

Kristoffer xxx

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
nomore skrev (12 minutter siden):

Alt jeg ser er masse ubegrunnede påstander. Skal du være troverdig bør du kunne hoste opp noen kilder på det du skriver.

At det finnes øremerkede midler og større katastrofefond er på ingen måte hemmelig eller nytt.

Er ikke regnskaper dokumentasjon? Neivel. 

Hva vil du godta som dokumentasjon? Internettsider er ikke pålitelige, og det meste finnes ikke på nettet. Mye av avisenes materiale er låst inne bak betalingsmurer, så mengder av viktig info er utilgjengelig uten mange abonnementer å betale for og mange innlogginger ulike steder. 

Dessuten: i dette rommet jeg sitter fins det mange titalls hyllemeter med materiale som ikke fins på nett. Ingen nyere bøker er på nett. Ingen artikler fra fagpresse osv. Egentlig svært lite er tilgjengelig, også fordi ingen har lagt det ut i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Dart skrev (3 minutter siden):

Er ikke regnskaper dokumentasjon? Neivel. 

Hva vil du godta som dokumentasjon? Internettsider er ikke pålitelige, og det meste finnes ikke på nettet. Mye av avisenes materiale er låst inne bak betalingsmurer, så mengder av viktig info er utilgjengelig uten mange abonnementer å betale for og mange innlogginger ulike steder. 

Dessuten: i dette rommet jeg sitter fins det mange titalls hyllemeter med materiale som ikke fins på nett. Ingen nyere bøker er på nett. Ingen artikler fra fagpresse osv. Egentlig svært lite er tilgjengelig, også fordi ingen har lagt det ut i det hele tatt.

Men hva er det du skulle dokumentere? Jeg har som sagt ikke tvilt på påstanden om at Røde Kors har store verdier. Det bør ikke være noe nytt i det hele tatt for de fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
nomore skrev (10 minutter siden):

Men hva er det du skulle dokumentere? Jeg har som sagt ikke tvilt på påstanden om at Røde Kors har store verdier. Det bør ikke være noe nytt i det hele tatt for de fleste.

OK. Fint.
Spørsmål: er det meningen at RK skal salte ned det meste av pengene og betale utallige ansatte, bygg og investeringer i bygg og eiendom med dem i stedet for å bruke dem til humanitært arbeid? 

Er det meningen at OBOS skal flå medlemmene, holde dem borte fra innflytelse og investere i stedet for å drive sosial boligbygging?

Alle frivillige og medlemmer som bidrar, er de fornøyde med dette, eller er de bare blitt manipulert og gjort hjelpeløse?

Lenke til kommentar
Dart skrev (1 minutt siden):

OK. Fint.
Spørsmål: er det meningen at RK skal salte ned det meste av pengene og betale utallige ansatte, bygg og investeringer i bygg og eiendom med dem i stedet for å bruke dem til humanitært arbeid? 

Det første der er vel et spørsmål vedrørende om det er lurt å ha en sparekonto eller ikke. Røde Kors er en humanitær organisasjon som skal hindre og lindre nød i både fredstid og i katastrofer. Når det da dukker opp større behov så er det ikke nødvendigvis tid til å gå dør til dør for å samle inn penger. Man må allerede ha pengene som trengs for å gjøre en jobb. Det er heller ingen selvfølge at det er nok folk i Røde Kors til å både drive med humanitært arbeid OG samle inn penger. Er det ikke da lurt å ha penger satt av? Har ikke du en bufferkonto og sparekonto privat?

Det andre spørsmålet er rundt antall ansatte. Jeg kan ikke uttale med konkret om det er for mange ansatte i Røde Kors heller ikke, men det jeg merker i lokallaget er at nedbemanningen som ble gjort i Røde Kors de siste to-tre årene har gitt oss frivillige mer å gjøre og dette tar tid fra lokalt humanitært arbeid. Det krever flere frivillige timer i dag å gjøre samme jobben som for noen år siden, fordi vi er nødt til å gjøre mer selv. Dette KAN være noe som er spesielt her i område men dette merkes hvertfall. Noe som får den effekten at jeg som frivillig som meldte meg inn for å søke etter savnede og skadde nå har mindre timer i året å bruke på kursing, øvelser og faktisk søk fordi jeg i stede må bruke tid på administrativt arbeid som vi helst skulle hatt ansatte til å gjøre. Samme gjelder de som driver besøkstjeneste som sørger for at mange eldre og ensomme har et sosialt møtested og ikke minst de som jobber for å gi barn et gratis fritidstilbud. Synes du dette er ok prioritering?

Dette med lønninger er jo og et tema. Om vi ser på 900 ansatte og 370 million i lønnskostnander. Synes du en snittlønn på 410k pr år pr ansatt er overbetalt?

I forhold til bygg og eiendom så må vi altså være et sted. Kontoransatte må ha kontor. Utstyr må ha lager og garasjer. Mener du det hadde vært bedre om en ikke eigde eiendom og bygg og heller leigde lokaler over alt? Hvem tror du i så tilfelle hadde tjent på det?

 

Dart skrev (1 minutt siden):

Alle frivillige og medlemmer som bidrar, er de fornøyde med dette, eller er de bare blitt manipulert og gjort hjelpeløse?

Jeg kan ikke snakke for alle frivillige eller medlemmer og det kan heller ikke du, så jeg ser ikke hva som er poenget med spørsmålet.

Dette med manipulasjon er en såpass grov påstand at jeg antar du har en god kilde/dokumentasjon på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Røde Kors driver med dobbeltmoral. 

På den ene siden; bygger de opp kapital - gjør investeringer i blant annet aksjemarkedet, eiendom og mye annet.
Totalt utgjør dette i underkant av 3,4 milliarder i midler.
Kilde: https://www.rodekors.no/contentassets/b393903b73f24b86840a30834f2ec12e/rk_arsrapport_2020_web_oppslag.pdf
Side 24.

Mye av disse midlene kommer fra spilleautomatene som var i drift frem til sommeren 2007 i hele landet. Automater psykologer utviklet for å gjøre folk "mest mulig avhengige". Norsk Tipping fikk monopol på automatene etter 2007, men som tidligere frivillig i Røde Kors, og via bekjente som jobbet i industrien. Vet jeg med sikkerhet at Røde Kors gjorde MYE for å forsøke å overtale norske myndigheter til å akseptere en ny type "snillere" automat, fra Røde Kors. De var så sikre på at de ville få gjennomslag for dette; at Røde Kors allerede hadde bestilt og var klar til å utplassere disse automatene. Som ble destruert istedenfor når den nye loven kom; takket være daværende kulturminister Trond Giske. 

De som lider av spillavhengighet - blant annet undertegnede i den tiden - er ofte svake personer i samfunnet med store sosiale problemer, som søker spill som en form for flukt for virkeligheten. Det er ofte vi som tapte mest på disse automatene - som var helt umulig å unngå; fordi de var utplassert over alt i Norge. Så et paradoks i paradokset er at Røde Kors tjente store summer på spillavhengige som ofte er samfunnets vanskeligstilte med store sosiale utfordringer. Samme kategori Røde Kors ønsker å hjelpe. 

Røde Kors forsvarer dette "krisefondet" - ved å argumentere for at det er viktig å ha et katastrofefond dersom det skulle vært behov for det. Samtidig som oljefondet i Norge (som jeg vil anta også fungerer som et gigantisk katastrofefond) utgjør snart 12 000 milliarder. Jeg er overbevist om at norske myndigheter hadde åpnet pengebingen til Røde Kors ved eventuelle katastrofer. 

Paradokset er at Røde Kors også bruker enhver krise til å tigge om penger. Reklame i media, innsamlingsaksjoner og pr-kampanjer. Dette irriterer meg grenseløst; fordi Røde Kors har mye penger - og er vel den mest ressurssterke organisasjonen vi har her i landet. 

Det finnes så utrolig mange mindre veldedige organisasjoner som gjør en vel så viktig jobb som Røde Kors, men som lever rett fra "hånd til munn" - frem til levekassa blir tom. Når jeg jobbet som frivillig i Røde Kors, var det en ansatt som sa: "Penger er aldri et problem for oss, folk kaster penger etter oss." 

Alle nye medlemmer av Røde Kors må gjennomgå et kurs. På kurset blir man lært opp til hvor ekstremt viktig det er å ivareta Røde Kors sitt gode rykte og status i samfunnet. Merkevarenavnet skal beskyttes. Røde Kors for stor plass i media - og har flotte uniformer og fremstår svært så fjonge utad. Dette er ekstremt viktig for Røde Kors.

Jeg hadde personlig gitt pengene mine til organisasjoner som WFP. De deler ut mat til pengekassa er tom - ferdig snakka! 
https://www.wfp.org/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Etterlyse kilder og dokumentasjon kan jeg også gjøre. Men det er gammel retorikk i alle fora. Er man i mot, så prøv å stoppe debatten.

Ikke alt finnes på nett. Ikke alle vil stå fram og vitne. Ikke alle vil anklage de som "gjør så mye bra". Ikke alle tør å be om innsyn. Ikke alle vil stille på Dagsnytt 18. I det hele tatt er det merkelig stille - et ekkokammer. Rungende stillhet fordi det som evt kommer fram tåler ikke dagens lys. Ikke en gang debatten tåler dagens lys. Mange tema i samfunnet er det ikke mulig å få en debatt om fordi sakene ikke tåler dagens lys. Tåler ikke innsyn. Tåler ikke spørsmål.

Lenke til kommentar
Dart skrev (Akkurat nå):

Etterlyse kilder og dokumentasjon kan jeg også gjøre. Men det er gammel retorikk i alle fora. Er man i mot, så prøv å stoppe debatten.

Ikke alt finnes på nett. Ikke alle vil stå fram og vitne. Ikke alle vil anklage de som "gjør så mye bra". Ikke alle tør å be om innsyn. Ikke alle vil stille på Dagsnytt 18. I det hele tatt er det merkelig stille - et ekkokammer. Rungende stillhet fordi det som evt kommer fram tåler ikke dagens lys. Ikke en gang debatten tåler dagens lys. Mange tema i samfunnet er det ikke mulig å få en debatt om fordi sakene ikke tåler dagens lys. Tåler ikke innsyn. Tåler ikke spørsmål.

Gish gallopp er og en gammel og velbrukt taktikk i diskusjoner...

Men jeg ser jo at du valgte å overse de konkrete spørsmålene mine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg er selv med i en annen forening som har store problemer med å få støtte, og det lille som kommer er svært uforutsigbart. Vi sitter og ser på at de store sluker alt, og vi får ikkeno. Så ser vi på at de store hamstrer penger og ikke bruker dem, unntatt til adm kostnader i i milliarder og tusenvis av ansatte.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...