Gå til innhold

CPU oppdatering


uggy

Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå på en 7940x, å vurderer å oppgradere. Tenkte på å gå X-veien igjen. Men fikk vite at det kom nok ikke ny x-cpu'er før i 2023.

Så da er spørsmålet, hvilken vei bør jeg gå nå da?

Vente til høsten igjen, for å se hva som kommer da? Eller ta en oppdatering nå i nærmeste fremtid? evt. hvilken CPU anbefaler dere da?

- Skal brukes til kun spilling

- Er interessert i å få en CPU som gir meg best mulig spill opplevelse.

- Pris er ikke noe jeg tar høyde for, her er det ytelse over alt.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sitter med en 14-kjerners CPU og snakker om "kun spilling"? Det finnes vel ikke et eneste spill i verden som er i nærheten av utnytte noe slikt. I noen tilfeller kan prosessorer med flere kjerner faktisk yte dårligere i spill. Om pris ikke er noe hinder, kjøp det beste grafikkortet du kan, og pass på å sikre deg muligheten til å oppgradere til enda bedre kort senere. Her kan jo kanskje PCI-E 4.0 være aktuelt, og det kan du få i dag. Forøvrig er det nok AMD som for tiden har de beste prosessorene, hvis du kan få tak i en. Lykke til!

Lenke til kommentar

Et godt programmert spill kan utnytte mange kjerner, men de fleste er laget for 2-4 kjerner, så normalt er det GPU som er bremsen for de fleste. PCIe 4 støtte er absolutt noe å vurdere ved oppgradering. Egentlig litt rart at PCIe 3 har overlevd så lenge, spesielt med tanke på oppveksten av SSD og spesielt NVMe.

Med det sagt så er det kun flytting av data inn og ut av skjermkortet som påvirkes. Når data først er i skjermkortet har PCI-bussen lite å si.

Lenke til kommentar
On 7/3/2021 at 12:02 AM, uggy said:

Så da er spørsmålet, hvilken vei bør jeg gå nå da?

Selv synes jeg en ny 8-kjerne CPU blir litt feil vei å gå i 2021, så da utelukker man f.eks Intel 11900K og AMD 5800X. Spessielt siden du har en 14-kjerner fra før av også. Per i dag ville jeg sett på en av disse :

  • 10900K eller 10900KF
  • 5900X
  • 5950X

Så er det viktig at du skaffer deg noe raskt minne fordi der henter du mer ytelse enn å overklokke CPU. Klart at hvis du delidder en 10900K og overklokker den til 5.4/5.5 Ghz med heftig kjøling så blir det noe annet, men RAM ytelse har fortsatt mye å si.

Når det gjelder å vente til senere i år, så er det veldig usikkert da åssen det blir med DDR5 med både Intel og AMD. De første DDR5 brikkene vil nok ikke yte like bra som de beste DDR4 brikkene ute nå. Første minne kontroller for DDR5 vil nok også trenge litt forbedring.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, sedsberg said:

Så vidt jeg kan se så vil det å gå fra 7940X til 10900K/F knapt gi noe økning i det hele tatt i spillytelse. Noen tilfeller en nedgradering. (?)

Om byttet er verdt det er en annen sak, men 10900K når høyere frekvenser da, og man kan overklokke RAM mer. Velger han AMD så får han med PCI-E 4.0 støtte også. Det er en vurdering han må ta :)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...