Gå til innhold

IPhone 12 Pro Max vs Samsung S21 Ultra?


Anbefalte innlegg

Jeg har EGENTLIG bestemt meg, å jeg har sett noen reviews på YouTube etc. som dem fleste eter hva jeg har forstått rater disse to telefonene ganske likt i som konklusjon. Noen mener det ene er best og andre mener det motsatte. Intet nytt under solen altså.

Jeg er en Apple mann når det kommer til mobiltelefoner og nettbrett. Jeg har regelrett ALDRI hatt problemer med de iPhonene jeg har hatt og den jeg har i dag (iPhoneX) tror jeg er 4 år nå og den holder koken enda. Ingen problemer og batteriet holder like lenge nå som da den var ny. 

Derimot har jeg hatt problemer de to gangene jeg har avviket fra "kursen" og kjøpt meg Samsung. Den ene var en Galaxy S4 og den andre en Galaxy S8. Begge gangene så angret jeg meg som en hund. Hovedårsaken var at til tross for større batteri så holdt ikke disse en god kveld på byen uten at jeg måtte ha med batteribank. Det er noe som gjør at disse telefonene trekker mye strøm i idle. 

Jeg legger den på nattbordet om kvelden og når jeg våkner 10 timer etterpå så hat batteriet sunket med 10-15%. Mine iPhoner har aldri mistet mer enn maks 1% over natten. 

Er det fortsatt slik i dag med Samsung S21 Ultra eller har jeg bare vært uheldig? 

Jeg har ikke "giftet" meg med Apple, men mine erfaringer aå langt er at Samsung har til tross for atørre batteri dårligere batterilevetid i praksis. Ikke når man ser tester på Youtube, men i praktisk bruk. 

Har også samsung telefoner på på jobben som trekker mye strøm. Må lades hver eneste dag. Min iPhone setter jeg på lading når jeg sover og uansett hva jeg bruker den til, så klarer den ett døgn eller mer uten lading. Dette har jeg aldri kunne gjort med mine Samsung telefoner. 

Er det bare jeg som har hatt problemer med Samsung med tanke på batterilevetid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

iPhone er mye mer optimalisert så dine observasjoner stemmer nok ganske bra, men android kompenserer med mye større fysisk batteri så opplevd brukstid er ganske lik på dem.

Nyeste Samsung jeg har å sammenligne med er Note 20 ultra mot iPhone 12 pro (ikke Max) og de hadde omtrent lik brukstid for min del. Muligens noe lavere på noten mot slutten av dagen, men den klarte dagen uten lading. 
 

 

Lenke til kommentar
minim skrev (1 minutt siden):

iPhone er mye mer optimalisert så dine observasjoner stemmer nok ganske bra, men android kompenserer med mye større fysisk batteri så opplevd brukstid er ganske lik på dem.

Nyeste Samsung jeg har å sammenligne med er Note 20 ultra mot iPhone 12 pro (ikke Max) og de hadde omtrent lik brukstid for min del. Muligens noe lavere på noten mot slutten av dagen, men den klarte dagen uten lading. 
 

 

Ja, det er det intrykket jeg også har. I tillegg ser jeg på noen youtube videoer at samsung S21 Ultra trenger en oppgradering vedrørende photo og video etc. det er vertfall hva dem sier. 

Så det blir nok en iPhone igjen på meg. Føler jeg vil ha en telefon som bare funker, kontra en som gir meg en masse innstillingsmuligheter og trolig stor irritasjon rundt batterivarighet. Innstillingsmulighetene er uansett etter min erfaring fra tidligere Samsung telefoner kun gøy de første to ukene. Etter dette blir dem bare irritasjon. 

Så jeg tror Apple rett og slett har gjort mye riktig her. Men det skal sies at jeg på langt nær er noen apple fanboy. Men jeg liker de iPhonene jeg har hatt. Ikke ett eneste feilslag og ingen irritasjoner. Samsungene ender i skuffen etter atnjeg bytter tilbake og der blir dem liggende til jeg gir dem bort til venner og kjente. 

Lenke til kommentar

Det høres ut som iPhone er riktig for deg ja.

Jeg deler egentlig ditt inntrykk her. Jeg har hatt mange android telefoner siste årene og alle iPhone modellene også. Android er som du sier gøy å fikle med, men er man opptatt av at ting bare virker og virker bra så et mitt valg iPhone. Jobb telefon er utelukkende iPhone da jeg må kunne stole på varsling og generelt er avhengig av at ting bare virker fremfor å fikle med ting. 
 

Ser vel ikke på meg selv som noen fanboy heller egentlig da jeg har hatt flere android telefoner siste året enn iPhones :p Skifter mest sannsynlig til S21 ultra selv nå for å ha prøvd den, men vet vel sånn ca hva jeg går til siden jeg hadde Note 20 ultra i vinter. 

Lenke til kommentar
minim skrev (1 minutt siden):

Det høres ut som iPhone er riktig for deg ja.

Jeg deler egentlig ditt inntrykk her. Jeg har hatt mange android telefoner siste årene og alle iPhone modellene også. Android er som du sier gøy å fikle med, men er man opptatt av at ting bare virker og virker bra så et mitt valg iPhone. Jobb telefon er utelukkende iPhone da jeg må kunne stole på varsling og generelt er avhengig av at ting bare virker fremfor å fikle med ting. 
 

Ser vel ikke på meg selv som noen fanboy heller egentlig da jeg har hatt flere android telefoner siste året enn iPhones :p Skifter mest sannsynlig til S21 ultra selv nå for å ha prøvd den, men vet vel sånn ca hva jeg går til siden jeg hadde Note 20 ultra i vinter. 

Ja, da kan det jo se ut som om mine anntagelser rundt Samsung stemmer bra. Ingen grunn til å finne opp kruttet på nytt :) 

på jobben har alle ansatte egen iPhone og dem blir missbrukt til de grader. Dem mistes i bakken og glass knuses, men telefonene bare funker. Aldri hatt noe problemer med de iphonene vi har hatt på jobben. Den ene selgeren insisterte på og bruke sin egen telefon. En Samsung S8. Lik den jeg hadde tidligere. Ladekontakten i telefonen gikk i stykker og igjen, hadde denne telefonen problemer med at batteriet tappet seg fort. 

Så disse batteritestene jeg har sett på Youtube tester batteriene under høy last og kontinuerlig bruk. Det virker som om forskjellene ligger i idle forbruk. For det meste så sitter man jo ikke og fikler med telefonen. Den ligger i lomma frem til man bruker den. Det er batteriforbruket i idle jeg tror Apple gjør det veldig bra på og som gjør at batteriene virker å vare lenger. Vertfall ut fra mine inntrykk. 

Lenke til kommentar

Helt klart så spiller idle forbruket inn her. Apple er bedre optimalisert, men det skal sies at på iPhone 12 proen så har jeg merket at den tapper seg mer over natten en før. Lurer på om den var oppe i hele 5% over en natt mot normalt 0-1% på tidligere modeller. Nå har jeg ikke sjekket om de har fikset dette med senere oppdateringer siden jeg lader trådløst over natten nå. 
 

Dette med testene ser jeg også ikke stemmer med helt reelt bruksmønster. Jeg hadde helt klart dårligere batteritid med Note 20 ultra enn iPhone 12 pro og tallene i tester skulle ikke tilsi det. Bruksmønster spiller vel også inn her samt at iPhones er mye kraftigere cpu-messig enn android telefoner. De ligger vel over en generasjon forran på ytelse. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 minutter siden):

Med tanke på at Samsung har mye større batteri, så er jo dette ganske imponerende av Apple vil jeg si :)

3687 mAh vs 4000 mAh så ikke så veldig stor forskjell på batteriene. Men ikke overraskende at iPhone bruker mindre strøm. Og jeg vil mistenke at forskjellen er større i praksis i fordel iPhone.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det med CPU etc. er noe som egentlig ikke interesserer meg. Jeg skal sende meldinger, og ringe samt surfe litt på nett og se youtube videoer etc. samt ta bilder. Det klarer jeg selv med min gamle iPhone 5. ja, den funker faktisk enda!! Aner ikke hvor gammel den er, men den må vel være 10 år nå? Samsung S8 som ligger i skuffen vil ikke engang slå seg på og tar ikke til seg lading. 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (Akkurat nå):

3687 mAh vs 4000 mAh så ikke så veldig stor forskjell. Men ikke overraskende at iPhone bruker mindre strøm. Og jeg vil misstanke at forskjellen er større i praksis i fordel iPhone.

Ja, det er vertfall mine opplevelser. Med god margin også. Vertfall på de telefonene jeg har hatt. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (16 minutter siden):

Det med CPU etc. er noe som egentlig ikke interesserer meg. Jeg skal sende meldinger, og ringe samt surfe litt på nett og se youtube videoer etc. samt ta bilder. Det klarer jeg selv med min gamle iPhone 5. ja, den funker faktisk enda!! Aner ikke hvor gammel den er, men den må vel være 10 år nå? Samsung S8 som ligger i skuffen vil ikke engang slå seg på og tar ikke til seg lading. 

Forsåvidt enig i det. ytelsesmessig tenker jeg ikke noe over det når jeg skifter  frem/tilbake. Men man får jo en bonus i form av ytelse/batteri da bedre cpu ofte gjør jobben raskere eller bruker mindre energi på samme oppgave som en tregere cpu må jobbe lengre med. Det kan igjen gi utslag på batteri ytelsen vil jeg tro, men dette blir bare spekulasjoner. 
 

Men den iPhone 5en er nok ganske treg til andre ting enn det. Har du telefonene lenge så er det en no-brainer å gå for iPhone da de garanterer 5år med oppdateringer. Selv nye toppmodeller får ofte de store android oppdateringene lenge etter pixel har fått den om de i det hele tatt får dem. Nå garanterte vel Samsung 3 store oppdateringer på S1 ultra faktisk så den blir vedlikeholdt en stund. 

Lenke til kommentar

Jeg føler vel at stort tap av batterikapasitet har vært en gjenganger hos Samsung/android telefoner hele tiden. Jeg kjenner en del som har Samsung og dem er fornøyde, men det har skjedd ett par ganger vi har sittet på fest og sammenlignet batterikapasitet og min iPhone har vunnet hver gang. Vi sammenlignet fra en viss tid på kvelden og når vi dro til byen. 

Selvsagt var trolig bruksmønsteren noe ulikt og ingen god sammenligning, men jeg hadde brukt 11% mindre strøm enn det dem to andre hadde gjort med sporadisk bruk. 

Så jeg konkluderer med at iPhone fortsatt er et hestehode forran der. 

Ingen tvil om at Samsung eller android telefoner har flere innstillinger å leke seg med som nevnt tidligere. Men dette føler jeg er viktigere for den yngre generasjonen og er etter min erfaring kun artig de første to ukene. Etter dette blir alle innstillingene bare overflødige og til slutt vet man ikke hvor man skal gå for å deaktivere ditt og datt samt evt. feilsøke problemer. Programmer som kjlrer i bakgrunnen etc.... 

Så da blir det nok en iPhone 12 Pro Max på meg i løpet av sommeren vil jeg tro :) Min iPhoneX vil da fungere som en reservetelefon, da denne fungerer utmerket enda :)

Lenke til kommentar
minim skrev (21 minutter siden):

Jeg endte opp med en S21 ultra i dag så jeg kan kanskje si noe mer om batteritid sammenlignet med iPhone 12 pro om en ukes tid :) Den er ihvertfall diger i forhold til vanlig 12 pro, men om du skal ha max blir det vel mye der samme.

Mitt inntrykk (hvis jeg husker riktig) var at batteritiden var bra de første dagene/ukene. Men etter kort tid begynte den og trekke uhorvelig mye strøm uansett hva jeg gjorde. Til og med etter fullstendig reset av telefon. 

et eksempel jeg husker er når jeg skulle på fototur til Oslo. Ladet telefonen helt opp og tok toget fra Fredrikstad til Oslo. Fra kl. 14:00 til 17:00 når jeg ankom Oslo hvlr jeg hadde hørt musikk via spotify 90% av tiden med hodetelefoner samt surfet litt på nett etc. så var batteriet på 54%. Litt senere på kvelden når jeg satt på SirWinston (ca. 21:00) hadde jeg 30% igjen og det var ikke strøm nok til å høre musikk på vei hjem. 

Men jeg hadde med batteribank da. Men allikevel syntes jeg dette var i overkant høyt strømforbruk. Noe slikt har jeg aldri opplevd med iPhone. Jeg har aldri hatt med batteribank når jeg har iPhone. 

Men ja, de første dagene/ukene fungerte Samsungen fint. Så noe bug må det ha vært?

Lenke til kommentar
11 hours ago, Bjerknez said:

Jeg har EGENTLIG bestemt meg, å jeg har sett noen reviews på YouTube etc. som dem fleste eter hva jeg har forstått rater disse to telefonene ganske likt i som konklusjon. Noen mener det ene er best og andre mener det motsatte. Intet nytt under solen altså.

Jeg er en Apple mann når det kommer til mobiltelefoner og nettbrett. Jeg har regelrett ALDRI hatt problemer med de iPhonene jeg har hatt og den jeg har i dag (iPhoneX) tror jeg er 4 år nå og den holder koken enda. Ingen problemer og batteriet holder like lenge nå som da den var ny. 

Derimot har jeg hatt problemer de to gangene jeg har avviket fra "kursen" og kjøpt meg Samsung. Den ene var en Galaxy S4 og den andre en Galaxy S8. Begge gangene så angret jeg meg som en hund. Hovedårsaken var at til tross for større batteri så holdt ikke disse en god kveld på byen uten at jeg måtte ha med batteribank. Det er noe som gjør at disse telefonene trekker mye strøm i idle. 

Jeg legger den på nattbordet om kvelden og når jeg våkner 10 timer etterpå så hat batteriet sunket med 10-15%. Mine iPhoner har aldri mistet mer enn maks 1% over natten. 

Er det fortsatt slik i dag med Samsung S21 Ultra eller har jeg bare vært uheldig? 

Jeg har ikke "giftet" meg med Apple, men mine erfaringer aå langt er at Samsung har til tross for atørre batteri dårligere batterilevetid i praksis. Ikke når man ser tester på Youtube, men i praktisk bruk. 

Har også samsung telefoner på på jobben som trekker mye strøm. Må lades hver eneste dag. Min iPhone setter jeg på lading når jeg sover og uansett hva jeg bruker den til, så klarer den ett døgn eller mer uten lading. Dette har jeg aldri kunne gjort med mine Samsung telefoner. 

Er det bare jeg som har hatt problemer med Samsung med tanke på batterilevetid?

Hvis iPhone x fortsatt holder koken og du ikke trenger kamera så ville jeg ventet på neste modell. 
Gikk fra Xs som er relativt lik til en max, ikke verdt det uten 120hz når alt er omtrent likt som det er nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
vampyrica skrev (3 minutter siden):

Hvis iPhone x fortsatt holder koken og du ikke trenger kamera så ville jeg ventet på neste modell. 
Gikk fra Xs som er relativt lik til en max, ikke verdt det uten 120hz når alt er omtrent likt som det er nå.

Kamera er egentlig trolig hovedgrunnen til at jeg vil bytte. Samt behovet for en større skjerm. Kameraet på den jeg har er jo ikke dårlig (synes jeg) men alt som er bedre er velkomment. Dessuten vil jeg ikke bruke den jeg har helt til den ikke funker. Jeg vil ha den som reservetelefon. :)

Lenke til kommentar

Har du penger å kaste bort så ser jeg ikke noe problem, men er ikke langt unna neste modell som har 18% bedre batteri, 120hz etc så tenker det er mye når forskjellen du merker er en større skjerm og bedre kamera ment mer for de som har et behov. Jeg angrer i det minste når jeg kjøpte i januar, var bare en liten ripe som ikke syntes så mye men fikk meg til å kjøpe ny. Bortkastet i mine øyne uten 120hz når telefon er så og si identiske foruten kamera og størrelse. 
 

Fornøyd blir du altså, men blir et stort hopp fra 12 til 13 modell, kontra x til en max.

Er du foto entusiast eller blogger eller lignende så ser jeg et behov det fyller bra. ☺️

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...