Gå til innhold

NAV og lønnskompensasjon


Anbefalte innlegg

Vet ikke om det er rett sted å poste, men . Jeg lurer på om noen har erfaring med hvorvidt nav kan gi lønnskompensasjon, la oss si jeg sliter med 100% stilling, og er det vanlig at nav da kan hjelpe til med å kompensere ved at man jobber mindre samtidig som man får  ca full lønn av nav for der man ikke får til å jobbe til full stilling,  dersom det er vanskelig å gå ned i stilling av økonomiske årsaker ellers? Det som har blitt luftet er at jeg kan evt jobbe 60% men da mister jeg noe lønn for der nav yter. Men så hørte jeg også noen sa at full økonomisk  kompensasjon var mulig. Hva er tilfelle?

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finst ei ordning der Nav dekker differansen for ein arbeidstakar som ikkje klarer å yta like mykje som normalt. Dersom det t.d. er vurdert at arbeidstakaren klarar å gjennomføre 60% av arbeidet ein gjennomsnittleg person ville klart i løpet av like lang tid, betaler arbeidsgjevar 60% av full løn, mens Nav dekker dei resterande 40%. Då er altså arbeidstakaren på jobb alle timane han får betalt for.

Elles er det delvis ufør/delvis sykemelding som er ordningene du kjem under i dette tilfelle. Då får ein naturlegvis mindre enn 40% av fullønn frå Nav om ein jobbar 60%. Det hadde jo vore bakvendt om ein ikkje skulle få noko igjen for å jobba meir.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (22 timer siden):

1 år sykemelding, deretter AAP

Må være mer enn 50% sykmeldt for å få ufør, men, med en gang du kommer inn i NAV systemet så blir du sykere..

 

MKap skrev (På 18.6.2021 den 18.41):

Det finst ei ordning der Nav dekker differansen for ein arbeidstakar som ikkje klarer å yta like mykje som normalt. Dersom det t.d. er vurdert at arbeidstakaren klarar å gjennomføre 60% av arbeidet ein gjennomsnittleg person ville klart i løpet av like lang tid, betaler arbeidsgjevar 60% av full løn, mens Nav dekker dei resterande 40%. Då er altså arbeidstakaren på jobb alle timane han får betalt for.

Elles er det delvis ufør/delvis sykemelding som er ordningene du kjem under i dette tilfelle. Då får ein naturlegvis mindre enn 40% av fullønn frå Nav om ein jobbar 60%. Det hadde jo vore bakvendt om ein ikkje skulle få noko igjen for å jobba meir.

Du mener, at man et på jobb full tid, men at nav dekker differanse? Du skjønner at min sjef nevnte engang at han fikk da lønns kompensasjon lett som plett for andre men på meg ble det avslag så jeg har innviklet "fritak 16 dager ", men jeg står jo oppført  100 % og føler det konstant blir for mye hver eneste uke så er snakk om annen ordning, men regner med jeg vil gå noe ned i lønn uansett. 

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Dubious skrev (22 timer siden):

1 år sykemelding, deretter AAP

Må være mer enn 50% sykmeldt for å få ufør, men, med en gang du kommer inn i NAV systemet så blir du sykere..

Sykere..? Fortell gjerne dine erfaringer om du orker. 

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...