Gå til innhold

Fri data, mobilt bredbånd og slikt


Anbefalte innlegg

Da jeg forsøker å finne en rimelig internettløsning for min mor har jeg forespurt de 3 store på fri data.

Chili, ice, happybytes.

Hun er allerede kunde hos ice, og det forenkler det noe med fakturaer etc. 

Chili, ice godtar fri-buk simkort i routere. Happybytes gjør det ikke.

 

Noen som har forsøkt å putte et ice-kort i en router og låse det til ice+ med hell? Eller skaper jeg bare en haug med trøbbel som jeg må dra annenhver dag til henne og fikse? Hastighet er ikke viktig, men at det ikke strupes til ubrukelig er ekstremt viktig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mobilsim i en router funker helt fint med alle andre operatører jeg har forsøkt tidligere hvertfall.

Det er låsingen til ice+ som jeg er bekymret for. Ice er jo det åpenbare valget her, med massevis av data til en meget hyggelig pris. 

Det er forøvrig mengder med +'data i området, så det er ingen faktor.

Chilimobil er antagelig noe tryggere, men det er trygt å få alt på en faktura osv. Skift til en 75'årings tankesett et øyeblikk.

Lenke til kommentar

Ice = 400 kroner for 1TB, ubrukelig om man bruker mer enn 1 TB  (Mobilabb + datapakke)

Telenor = 600 kroner for 2 TB, og brukbar hastighet selv om man bruker mer enn 2TB  (Trådløst bredbånd, ikke mobilt)

Ble mye rot her og har endret flere ganger..

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Ice 249 for 10gb teliadekning, + 99 kroner for fri data i ice+  = 348,-

1000GB data med begrensning på 10mbit... 

Det er nesten halv pris av hva telenor skal ha, de skal i tillegg montere en grusom ekstern antenne som ingen har bruk for i sentrale strøk. 

Endret av paarsand
Lenke til kommentar
paarsand skrev (11 minutter siden):

Det er nesten halv pris av hva telenor skal ha, de skal i tillegg montere en grusom ekstern antenne som ingen har bruk for i sentrale strøk. 

Som regel ingen som har bruk for mobilt bredbånd i sentrale strøk.

Kanskje bedre med fiber, eller annet internett via kabel..
 

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (40 minutter siden):

Mobiloperatør eller kontantkort, mobilpakke er mulig funger siden det bruker vanlig 4g men mobilt bredbånd bruker vel lavere frekvenser som 450 mhz og lavere som ikke mobiler støtter.

Feil. Mobilt bredbånd bruker "vanlige" 4G-frekvenser. Pluss 450 MHz hos ICE.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
paarsand skrev (1 time siden):

Ok....

Noen som bruker det i en mobil-router? Som vender tilbake til det egentlige spørsmålet?

Og samtidig har erfaring med å tvinge den til kun å befinne seg på ice+?

Jeg har Ice frihet og bruker datasim i ice miniruter det har fungert helt perfekt i nesten 2 år no.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Noen bekjente kjører ICE+ gjennom en Alcatel (tilsvarende den Chili selger) kjøpt på Clas Ohlson. Har aldri falt av ICE sitt nett og er dønn stabil, helt uten problemer. Den er ikke låst til ICE+ og vet ikke om den kan låses heller.

Siden hun allerede er kunde hos ICE ville jeg endret abonnement til 8GB abonnement + Fri data (kr. 99) og bestilt datasim så kan man teste det ut, uten for mye jobb og tilrettelegging.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...