Gå til innhold

Flytende solcellepaneler i høyden leverer mye mer energi


Anbefalte innlegg

11 hours ago, 5CJ56A5D said:

Prøv å få det inn i skallen at kalk ikke finnes i stratosfæren fra før så vi har ikke peiling på hvordan det vil oppføre seg.

Nå har jeg jo ikke vært oppe og kikket eller målt, men kalk er vel så vidt vites en av hovedbestanddelene i sedimentære bergarter.

Jeg ville jo tro at i kollisjonsgrensen mellom tektoniske plater så vil det oppstå vulkaner som sender ut nettopp produktet av smeltede sedimentære bergarter, og kalk, som ett av flere bestanddeler i røyken og asken fra denne vulkanen.   

Det finnes jo tonnevis med romsøppel fra før og når det gjelder disse 100 grammene med kalk så er jo dette kjent for å være et naturvennlig stoff som det finnes svart mye av i naturen fra før, sannsynligvis også i stratosfæren.

Det kan se ut som at Sverige har en lignende stasjon for utskyting av romraketter og ballonger, som den som vi har på Andøya. Sverige sin ligger i Kiruna. Her kan de se ut som at man, dvs Swedish Space Corporation (SSC) hadde planlagt å sende ut 100 g med kalk ut i stratosfæren for å gjøre et forsøk med det.

Eksperimentet ser ellers ut til å være et resultat av et internasjonalt samarbeid som har sitt utgangspunkt i USA.

I følge denne artikkelen så er dette eksperimentet nå kansellert. Også en artikkel her.

Jeg mener at det er sannsynliggjort at Bill Gates ikke vil komme til å dimme for sollyset, ved hjelp av 100 g kalk, slik at dette vil være til hinder for bruken av solceller til produksjon av elektrisk energi.

På den annen side så er det jo nyttig og interessant å vite at det har blitt planlagt slike eksperimenter. Man kan vel også forestille seg at det finnes land der planlegging av slike eksperimenter ikke ville blitt offentliggjort.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
arne22 skrev (4 timer siden):

Nå har jeg jo ikke vært oppe og kikket eller målt, men kalk er vel så vidt vites en av hovedbestanddelene i sedimentære bergarter.

Jeg ville jo tro at i kollisjonsgrensen mellom tektoniske plater så vil det oppstå vulkaner som sender ut nettopp produktet av smeltede sedimentære bergarter, og kalk, som ett av flere bestanddeler i røyken og asken fra denne vulkanen.   

Det finnes jo tonnevis med romsøppel fra før og når det gjelder disse 100 grammene med kalk så er jo dette kjent for å være et naturvennlig stoff som det finnes svart mye av i naturen fra før, sannsynligvis også i stratosfæren.

Det kan se ut som at Sverige har en lignende stasjon for utskyting av romraketter og ballonger, som den som vi har på Andøya. Sverige sin ligger i Kiruna. Her kan de se ut som at man, dvs Swedish Space Corporation (SSC) hadde planlagt å sende ut 100 g med kalk ut i stratosfæren for å gjøre et forsøk med det.

Eksperimentet ser ellers ut til å være et resultat av et internasjonalt samarbeid som har sitt utgangspunkt i USA.

I følge denne artikkelen så er dette eksperimentet nå kansellert. Også en artikkel her.

Jeg mener at det er sannsynliggjort at Bill Gates ikke vil komme til å dimme for sollyset, ved hjelp av 100 g kalk, slik at dette vil være til hinder for bruken av solceller til produksjon av elektrisk energi.

På den annen side så er det jo nyttig og interessant å vite at det har blitt planlagt slike eksperimenter. Man kan vel også forestille seg at det finnes land der planlegging av slike eksperimenter ikke ville blitt offentliggjort.

Hva du ønsker å tro spiller jo liten rolle synes jeg. Faktum er at de 100 grammene med kalk kunne fort ha blitt mange tonn mer om naive folk som dere hadde fått lov å bestemme utviklingen. Hadde ikke drømt om at så mange, skulle man tro ihvertfall , oppegående folk, kunne stille seg positiv til et så idiotisk prosjekt. Det er faktisk helt sjokkerende. Bare klistre merkelappen, nå skal vi redde klimaet , vi skal få ned temperaturen,  så vil dere alle være med på korstoget.   Det er skremmende.

Endret av 5CJ56A5D
Lenke til kommentar
1 hour ago, 5CJ56A5D said:

Faktum er at de 100 grammene med kalk kunne fort ha blitt mange tonn mer om naive folk som dere hadde fått lov å bestemme utviklingen.

Det gjelder vel å se det praktiske og virkelige i situasjonen.

Vil de 100 grammene med kalkstøv som man beluttet å ikke sende ut i atmosfæren komme til å ha en praktisk betydning for hvor nye energi man kan hente ut av solceller plassert i en innsjø i et fjellområde? - Sannsynligvis ikke.

Prosjektet ble kansellert og mengden er i alle tilfeller alt for liten. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, 5CJ56A5D said:

Faktum er at de 100 grammene med kalk kunne fort ha blitt mange tonn mer om naive folk som dere hadde fått lov å bestemme utviklingen.

Selv om jeg er uenig i at dette prosjektet med kalking i stratosfæren vil ha noen merkbar effekt i forhold til det som denne tråden egentlig handler om, som er at "flytende solceller i høyden leverer mer energi", så vil jeg si meg enig i at det er et godt poeng både å kjenne til og å gjøre oppmerksom på at dette "kalke stratosfæren" prosjektet både fantes, og sannsynligvis fortsatt finnes og utvikles litt videre, uten for mye publisitet.

Jeg for min del vil ikke tro at det vil vise seg at det vil medføre mange problemer ved at det spres en del kalk i stratosfæren. Ville forvente at den brytes ned etter et stykke tid, og at det er en god risiko for at eksperimentet faktisk viser seg å fungere.

Det er nok da ikke meningen at man skal nøye seg med de 100 grammene. Skal dette ha den effekt som man ønsker, så må det nok sannsynligvis på sikt dreie seg om mange tonn med kalk.

Dette blir vel da som å få feber. Så tar man en kald dusj og setter seg utendørs en vinterdag. Det virker, temperaturen går ned,  man hva skjer da etterpå?  

Hvis man korrigerer en feil ved globale planetens miljø ved å legge inn en annen feil som skal kompensere for den første, hvor er man da, hvis planetens globale miljø er avhengig av menneskelig korreksjon og påvirkning, for å opprettholde et klima og et miljø, som vi alle kan leve med?

Dette må man vel med rimelighet kunne si er et ganske skummelt prosjekt, selv om jeg ikke tror det vil få så stor betydning for akkurat dette solcelleprosjektet som denne tråden handler om.

Det vil vel neppe være så stor hjelp i å ha et par godt fungerende solceller flytende i en innsjø, hvis det som er igjen av verden er akkurat det.

Noe kan man vel faktis være enig om.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...