Gå til innhold

Apple med fargerik mini-iPod


Anbefalte innlegg

På apple.com står det at den skal koste 249$, det blir jo ca 1700NOK. Legges det på 800kr for salg i Norge da? hadde vært fint med denne til ca 1700 da:)

Påslaget blir nok ikke så enormt som mange her antar. Jeg tipper den kommer på like under 2000 kr på nettbutikker, og rundt 2200-2400 på elkjøp, telebutikken etc.

 

Fikk veldig lyst på denne selv. Størrelsen er akseptabel i motstenig til den gamle, og 4GB er mer enn nok for meg.

 

hva er målene til den vanlige Ipod'en?
Her er de, side ved side: http://www.apple.com/ipod/specs.html

Amerikanske målenheter er ekle. Her er målene med internasjonale måleenheter:

  • Ny Mini Ipod 4 GB: 50.8×12.7×91.4mm, 102 gram
  • Gammel Ipod 10-15-20 GB: 60.9×15.7×104mm, 158 gram
  • Gammel Ipod 40 GB: 60.9×18.7×104mm, 176 gram

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørs jo da om de begår en sleip en ang. batteriet på denne også da... Den "batteri-skandalen" er mitt største (og avgjørende) ankepunkt mot iPod når det gjelder et evt. kjøp av mp3-spiller

Det at noen roper og skriker høyest betyr ikke nødvendigvis at det er sannheten. Noen vil få problemer, men det er vel uunngåelig. For de fleste fungerer iPod og batteriet i over 18 måneder (for de som har såpass gamle), og for de som har nyere er det vel god sjanse for at de fleste lever i mer enn 18 måneder.

Lenke til kommentar

Det med batteriene har ingen ting med at apple putter elendigebatterier inn i iPodene sine. Det har med "lithium ion battery" i gjennomsnitt er bedre enn andre batterier i dies prisklasse, men det er slik at litt under 0,8% av batteriene tar natten før 18 måneder. Men det er dekket under kjøpsloven og du får en ny iPod. Det er bare hvis batteriene tar natten etter 2år du bør bekymre deg. For da blir det ikke dekket av kjøpsloven.

Lenke til kommentar
Det at noen roper og skriker høyest betyr ikke nødvendigvis at det er sannheten. Noen vil få problemer, men det er vel uunngåelig. For de fleste fungerer iPod og batteriet i over 18 måneder (for de som har såpass gamle), og for de som har nyere er det vel god sjanse for at de fleste lever i mer enn 18 måneder.

Fikk inntrykk av at det gjaldt de fleste iPod'er, men mulig jeg forsto det feil. Det jeg også reagerte på var prisen for nytt batteri (som heller ikke kunne byttes av brukeren uten videre) og at denne ble kun satt ned i USA etter at dette ble litt kjent. Mulig dette også har endret seg, men jeg synes uansett (slik jeg fikk inntrykk av) at det var sleipt av Apple. Kunne man ha kjøpt et nytt batteri for en rimelig pris og kunnet bytte dette selv hadde det vært bedre med en gang...

 

Er fullt klar over kjøpsloven, men synes det er slitsomt å måtte sende inn noe bare fordi produsenten har gjort en dårlig jobb.

 

Men vi får se! Synes iPod uansett er et spennende produkt!

Lenke til kommentar
Det med batteriene har ingen ting med at apple putter elendigebatterier inn i iPodene sine. Det har med "lithium ion battery" i gjennomsnitt er bedre enn andre batterier i dies prisklasse, men det er slik at litt under 0,8% av batteriene tar natten før 18 måneder. Men det er dekket under kjøpsloven og du får en ny iPod. Det er bare hvis batteriene tar natten etter 2år du bør bekymre deg. For da blir det ikke dekket av kjøpsloven.

Sier ikke kjøpsloven 5 år? En ipod til 2500 kr. burde i alle fall vare så lenge.

Lenke til kommentar

æsj, apple skuffer designmessig nok en gang, den hvite navigasjons delen skjærer mot resten. de burde ha kjørt den samme fargen konsekvent, f.ex helt sølv.

 

and yeah, jeg tror de fleste er enig i at en ipod forventes å vare mer enn 2 år, ergo 5 år reklamasjon.

Lenke til kommentar

ring apple og spør hvor lang reklamsjonstid de mener at du har, vil tro at du får et litt annet svar fra dem...

 

@Simen1: såvidt jeg vet vil ikke apple ha produktene sine i elkjøp og lefdal sine butikker, så du finner dem neppe der. officeline, computercity, oslo kameraservice, komplett og spaceworld er de jeg i farten vil tro får den. hvis den koster $249 i statene, er jeg ganske sikker på at vi ser den til 2499 på applestore og computercity i norge. hvis du ser på ipod nå, så ligger den på 3799 for en 20GB hos komplett, og det er 4 kr dyrere enn applestore, ergo den kommer neppe til å væe billigere på nett. grunnen til dette er at de som ikke er apple partnere må handle inn fra scribona, til en mye kjipere innkjøpspris. de som er apple partnere though, kan ikke dumpe prisene på produktene, da dette vil ødelegge markedet helt.

Lenke til kommentar
Hvordan går det med en ipod til løping o.l

 

Blir den lett ødelagt av et par fall, noen smell og ellers ganske "god" behandling?

 

Har lyst på en  :p

Tror iPoden er meget robust. Har hørt historier om folk som har mistet de i asfalten opptil flere ganger, og de fungerte like bra... Har til og med hørt om en som greidde å få iPoden i klem da han slengte igjen bildøra (!), litt riper, selvsagt, men den spilte videre :D . Om noen skal til unaiten kan de gjerne kjøpe en mini-Ipod til meg, skal gjerne betale litt ekstra for tjenesten ;)

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar

Q: What is the iPod's warranty? Does it cover the battery? Is there any way to extend it?

 

A1: The iPod warranty is one year. It does cover the battery.

 

Det er nevnt så utrolig mange ganger før her i tråden, men likevel er det noen som ikke har fått med seg at vi uansett har minst 2 års reklamasjon (= gratis batteribytte innen rimelig tid) Muligens 5 år også om dette er et produkt som er Apple mener bør vare i minst 5 år.

 

PS. Det er salgsstedet som er ansvarlig for håndheving av reklamasjonen, og det er uavhengig av hvilke garantier som kommer fra lengre opp i distribusjonskjeden.

Lenke til kommentar
Det er nevnt så utrolig mange ganger før her i tråden, men likevel er det noen som ikke har fått med seg at vi uansett har minst 2 års reklamasjon (= gratis batteribytte innen rimelig tid) Muligens 5 år også om dette er et produkt som er Apple mener bør vare i minst 5 år.

 

PS. Det er salgsstedet som er ansvarlig for håndheving av reklamasjonen, og det er uavhengig av hvilke garantier som kommer fra lengre opp i distribusjonskjeden.

5 års reklamasjon burde gjelde for iPod når du har 5 års reklamasjon på mobiltelefoner. For batterier som er innebygd i ipoden er det vel kanskje også to år? Slitedeler på biler (plugger, dekk og filtre !) skal det også være to års reklamasjonsfrist på, i følge forbrukerportalen. Regner med dette gjelder ipod batterier også.

 

Men forbrukerkjøpsloven har klausuler om at ting som oppstår som følge av slitasje og unormalt stor bruk (!) ikke er definert som mangler, og dermed ikke dekket av loven. Vil tro at mange selgere vil definere batteri som en ting som blir berørt av disse klausulene.... Mat for juristene, sier jeg....

Lenke til kommentar

heh...selvfølgelig er det apple som bestemmer hvor lang levetid det skal være på produktene de selger. hvis de mener at den ipod ikke varer i mere enn to år, så får du ikke fem års reklamsjonsrett på den!! tenk deg at du lager et produkt, som du selv mener at ikke har en varighet på mer enn 2 år, da blir det litt teit hvis forbrukerrådet plutselig sier at produktet ditt har 5 års levetid. det er det som er problemet med mobiltelefoner i dag, forbrukerrådet har fått for seg at en mobil lever i fem år, mens alle andre inkl produsentene ikke er enig i det. det er derfor elkjøp, lefdal og expert skal inn og ha møter med både forbrukerrådet og produsentene nå, da dette er et stort problem for dem. inntil det er rettspraksis på dette er det da ingen som kan si for sikkert hva som er reklamasjonstiden på et slikt produkt.

Lenke til kommentar
Q: What is the iPod's warranty? Does it cover the battery? Is there any way to extend it?

 

A1: The iPod warranty is one year. It does cover the battery.

 

Det er nevnt så utrolig mange ganger før her i tråden, men likevel er det noen som ikke har fått med seg at vi uansett har minst 2 års reklamasjon (= gratis batteribytte innen rimelig tid) Muligens 5 år også om dette er et produkt som er Apple mener bør vare i minst 5 år.

 

PS. Det er salgsstedet som er ansvarlig for håndheving av reklamasjonen, og det er uavhengig av hvilke garantier som kommer fra lengre opp i distribusjonskjeden.

Nå er vel dette en faq for det amerikanske markedet der det er andre regler og sedvaner for garanti og reklamasjon.

Lenke til kommentar
heh...selvfølgelig er det apple som bestemmer hvor lang levetid det skal være på produktene de selger. hvis de mener at den ipod ikke varer i mere enn to år, så får du ikke fem års reklamsjonsrett på den!!

ja, det er logisk...

 

Hvis firmaene plutselig skulle få bestemme reklamasjons tiden vår så hadde det ikke vært mange produkter man hadde hatt denne retten på. Loven sier 2 års reklamasjons tid uansett, og 5 år hvis man kan forvente levetid på mer enn 2 år.

 

think you a little about

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...