Gå til innhold

Snart kan du kjøpe brukt vaskemaskin med garanti – på Elkjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Ville du kjøpt brukt vaskemaskin hvis du ikke visste om den virket? Hva om den var overhalt, sjekket, sertifisert og kom med to års garanti?

Ville vertfall ikke kastet den i utgangspunktet ganske idiotisk man får tilbud om reprasjon til 5000 kr eller kaste den å betale miljavgift også måtte betale 5000 kr for samme brukt igjen?

Burde være litt lengere en 2 års garanti er jo 5 års reklamasjon i norge, men man må jo forsøke å klage på produktet og håpe man ikke får faktura for reprasjon selv.

Fordel å jobbe som repratør en som kjøper i så fall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Vel, de er jo stadig i konkurranse mot bruktmarkedene (i en helt annen grad enn den gang vi satt inn betalte rubrikkannonser i papiravisa), så ikke rart de prøver seg på bruktsalg. En stor bonus er grønn-fjæra de kan sette i hatten sin, uavhengig av hvorvidt de får solgt noe på denne måten eller ei.

Det sagt så jobber de jo ikke gratis og 2 år bruktgaranti kan fort koste en hel del hvis det skal rengjøres godt og sjekkes mot feil. Teknikere og vaskepersonell jobber jo ikke gratis. Ei heller sjauere eller selgere. Så jeg ser for meg at man fort kan få både 2 og 3 eksemplarer av samme gjenstand på Finn, for prisen Elkjøp vil ha. Da kjøper jeg heller på Finn og setter prisdifferansen på konto for å dekke eventuelt nytt kjøp fra Finn dersom den ikke fungerer helt etter hensikten og selger har forduftet.

Det er sikkert mange som ikke er klar over at den gamle kjøpsloven gjelder for bruktsalg mellom private, som f.eks på Finn, så man har jo en viss sikkerhet mot skjulte feil og mangler, selv om Ekjøp sikkert håndterer det mer profesjonelt enn mange private ville gjort og at Elkjøp aldri flytter til et fremmed land og ikke er mulig å få tak i lengre. Og forbrukerkjøpsloven er jo bedre på en del ting enn den gamle kjøpsloven.

Man uansett spennende. Da gjenstår det bare å se om dette blir noe mer enn overfladisk grønnvasking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om dette høres fint ut, kan det potensielt gi negative sider som f. Eks. At du ender opp med å "leie" produktene dine. Hvis produsentene nå kan redusere kvaliteten på produktene sine, ta de inn til reperasjon også selge de igjen, så kan vi potensielt oppnå at man betaler x antall kroner for produktet i 2 år, før det går tilbake, freshes opp også "leies ut" for to nye år til noen andre.

Jeg for min del har gitt opp å bruke tid på brukt. For det første er det altfor dyrt sammenlignet med nypris. For det andre virker det som hovedgrunnen til bruktsalg er fordi det er eller annet selger ikke er tilfreds med og dette har ikke jeg lyst til å arve.

Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (3 timer siden):

Selv om dette høres fint ut, kan det potensielt gi negative sider som f. Eks. At du ender opp med å "leie" produktene dine. Hvis produsentene nå kan redusere kvaliteten på produktene sine, ta de inn til reperasjon også selge de igjen, så kan vi potensielt oppnå at man betaler x antall kroner for produktet i 2 år, før det går tilbake, freshes opp også "leies ut" for to nye år til noen andre.

Jeg er generelt svært kritisk til å bli leietakere av eiendeler, men så vidt jeg kan se finnes det ikke noe leveringsplikt tilbake til butikken etter bruk, ei heller betaling per tidsperiode og jeg ser ingen påstander om at Elkjøp skal "kjøpe" tilbake produkter gratis.

Jeg ser på det mer som en bruktbilforhandler. Man blir enten enig om en pris, eller ikke enig (og da selger man den jo ofte selv). Avfallselskapene sier jo selv at brukte ting er en verdifull ressurs - de vil bare ikke betale for at det er en verdifull ressurs. Da er jo løsningen enkel - selg skiten selv.

Selvstendigsaas skrev (3 timer siden):

Jeg for min del har gitt opp å bruke tid på brukt. For det første er det altfor dyrt sammenlignet med nypris. For det andre virker det som hovedgrunnen til bruktsalg er fordi det er eller annet selger ikke er tilfreds med og dette har ikke jeg lyst til å arve.

Markedet bestemmer prisen. Synes du noe er for dyrt så dropper du å kjøpe det. Synes du prisen er lav nok så kjøper du. Sånn er det med alle andre også. Prisen blir riktig til slutt, eller så brenner selger inne med usolgte produkter som taper seg i verdi og tar opp plass.

Jeg synes bruktmarkedet er en genial demokratisering av markedet. Før i tida måtte man betale for å sette inn rubrikkannonse i lokalavisa for å selge ting. Nå er terskelen mye lavere. Gratis annonser med noen få klikk, mange bruktmarkeder, gode søkemotorer for hva man er på jakt etter osv gjør brukthandel til en lek. Det gir varene i snitt forlenget levetid/nyttetid fordelt over flere eiere. Småting var ofte alt for dyrt å annonsere før i tida. Nå selger folk alt fra luer og votter til penner og kindereggfigurer. Det hadde ikke fungert i rubrikk-tida.

Den enorme økningen i utvalg av brukt-gjenstander og gode søkemotorer gjør at man stort sett finner det man trenger på brukten. Det gir reell konkurranse mot f.eks brukt-forhandlere og vanlige forhandlere av nye varer. Ny-varehandelen bremses takket være bruktmarkedene og den lengre levetida det gir for produktene. Og ikke minst miljøfokuset på gjenbruk. Det er hipt og framtidsrettet å gjenbruke, ikke flaut som noen syntes før i tida.

Lenke til kommentar
On 5/28/2021 at 5:07 PM, LMH1 said:

Burde være litt lengere en 2 års garanti er jo 5 års reklamasjon i norge, men man må jo forsøke å klage på produktet og håpe man ikke får faktura for reprasjon selv.

Vi har brukt reklamasjonsretten på både vaskemaskin, oppvaskmaskin, kjøleskap og steikeovn og har aldri hatt problemer med å få dette utført som reklamasjon, så i praksis er det fem års garanti på kvitevarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...