Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Strømselskaper med krav om avtalegiro og tilbakebetaling


Gjest d9774...b64

Anbefalte innlegg

Gjest d9774...b64

Hei!

Ser at Forbrukertilsynet har laget følgende sak:

https://www.forbrukertilsynet.no/stromselskapene-kan-ikke-kreve-avtalegiro-for-a-gi-betydelig-rabatt

Ut i fra dette, kan forbrukere som er rammet av dette, kreve tilbakebetalt med henvisning til Finansavtaleloven §38?

Dersom det er mulig, gjelder foreldelsesfristen på 3år? Vil man rett på renter?

Anonymous poster hash: d9774...b64

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BearCat skrev (32 minutter siden):

Nøyaktig *hva* forventer du å kunne få tilbakebetalt?

Avtalegiro sørger bare for at du selv slipper å huske å betale regningene dine.

Nei. Enkelte strømselskaper endrer avtalen din til en dyrere om du ikke tegner avtalegiro innen en viss tid.

Lenke til kommentar

Er litt det samme som at det koster 35 kroner ekstra for papirregning, i en del tilfeller. F.eks. Telenor innførte dette for noen år siden. Og den logiske måten å unngå papirgiro på, er å opprette Avtalegiro? Er denne praksisen dermed ulovlig, 30-40 kr ekstra pr regning blir det litt penger av over tid. 

Opplevde også dette med en avis jeg abonnerte på for mange Herrens år siden, som begynte å ringe meg igjen. Jeg sa at de skulle slutte å ringe meg, men de fortsatte. Og i et svakt øyeblikk (korona) opprettet jeg et abonnement. Ble jo likevel ikke kvitt dem. Og de sender nå brev ved siden av regningen, om at summen kan bli en del lavere hvis jeg oppretter avtalegiro. Frekke som fy.. Har litt medlidenhet med papiraviser også, men alle vil ha penger og alle vil beholde pengene sine. Også jeg.. og ønsker ikke å betale for aviser jeg ikke har tid til å lese. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, V-by said:

Nei. Enkelte strømselskaper endrer avtalen din til en dyrere om du ikke tegner avtalegiro innen en viss tid.

Ser den, men mer korrekt er det vel å si at du "mister en rabatt", noe som i seg selv blir det samme=dyrere.

Finnes det noen tall som viser *hvor* mye dyrere?

De kunne kanskje "kommet seg unna" hvis de *ga en rabatt* til de som selv velger å benytte avtalegiro.

De fleste selskaper som jeg skal betale penger til, krever et gebyr hvis jeg ønsker papirfaktura, noe som i seg selv blir "det samme", nemlig dyrere uten avtale. Når det gjelder de fleste faste utgiftene, synes *jeg* at avtalegiro er tipp topp :)

Lenke til kommentar

De faste utgiftene må nesten prioriteres uansett, så lenge en har råd til å betale dem. 

En papiravis som slenger seg på høye gebyrer for å motta papirgiroer, det henger ikke på greip liksom. Selv om aviser nå har nettside, burde de gi seg selv miljøgebyrer hver gang de trykker papiraviser. Hvis de mener noe med det (men det er også mange metaller i laptop og mobil, og disse duppedittene bruker strøm. Og en del slikt avfall blir sendt til Afrika). 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (18 timer siden):

Er litt det samme som at det koster 35 kroner ekstra for papirregning, i en del tilfeller. F.eks. Telenor innførte dette for noen år siden. Og den logiske måten å unngå papirgiro på, er å opprette Avtalegiro? Er denne praksisen dermed ulovlig, 30-40 kr ekstra pr regning blir det litt penger av over tid. 

Nei, her er det snakk om at man får andre rabatter med avtalegiro.
F.eks at man betaler 10 kroner for en sjokolade med avtalegiro, og 20 kroner med vanlig faktura.

Usikker på eksakt beløp, men mener det er lov å ta 75 kroner i fakturagebyr.
De fleste har lavere enn dette, og kun på papirfaktura per snailmail.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...