Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Endre styret i et AS, hive ut to styremedlemmer


cptCory

Anbefalte innlegg

Hei,

Ønsker å pælme ut 2 styremedlemmer i et AS hvor det i dag er 6 styremedlemmer pluss styreleder. Alle 7 i styret har like mange aksjer hver i selskapet, til sammen utgjør dette 100% av aksjene. Jeg har aksjemajoriteten, daglig leder og styreleder på min side men ikke nødvendigvis 2/3 da den ene medeier/styremedlem vingler litt hit og dit i tillegg til at de to jeg ønsker fjernet ikke er så gira på å gå.

Vi skal ha EGF så fort jeg finner ut hvordan disse enklest kan hives på dør. Hvordan går jeg frem?

På forhånd takk for all hjelp.

Endret av cptCory
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil valg av nytt styre da foregå slik at det for hvert styremedlem stemmes ja/nei hvor simpelt flertall gjelder. Og at aksjonærer stemmer så mange ganger de vil?

Dagens styre har totalt 7 medlemmer, aksjemajoriteten ønsker at nytt styre får totalt 4 medlemmer. Må man da fylle de 3 siste plassene med kone og barn for å unngå å endre styrets størrelse eller har ikke dette noe å si? Må evt. disse som velges bare for å fylle styret være tilstede på EGF?

Lenke til kommentar

Det er dette med den praktiske gjennomføringen jeg funderer på også. Det står ikke noe i vedtektene om at styret til enhver tid skal ha ett gitt antall styremedlemmer. Vi har ingen spesielle vedtekter i grunn, kjørte kun en standard mal fra Starte-AS.no under stiftelsen for ett par år siden.

 

Lenke til kommentar

..se også §5-17:

(2) Ved valg eller ansettelse anses den eller de valgt som får flest stemmer. Generalforsamlingen kan på forhånd bestemme at det skal holdes ny avstemning dersom ingen får flertall av de avgitte stemmer. Står stemmetallet likt, treffes avgjørelsen ved loddtrekning.

Før/samtidig med at det velges styremedlemmer må generalforsamlingen bestemme hvor mange medlemmer styret skal ha.

Endret av Sverre1969
Lenke til kommentar
On 5/2/2021 at 9:11 PM, cptCory said:

Det er dette med den praktiske gjennomføringen jeg funderer på også. Det står ikke noe i vedtektene om at styret til enhver tid skal ha ett gitt antall styremedlemmer. Vi har ingen spesielle vedtekter i grunn, kjørte kun en standard mal fra Starte-AS.no under stiftelsen for ett par år siden.

 

Da kaller du bare inn til ekstraordinær (evt ordinær) generalforsamling. Oppgir at sakene som skal behandles er valg av antall styremedlemmer + valg av nytt styre. Dere fire aksjonærer som er enige foreslår og banker gjennom (med simpelt flertall) vedtak om antall+personer. Skriv protokoll, meld til Brønnøysund. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...