Gå til innhold

Pepperoni i Norge smaker ingenting


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage meg pepperonipizza for en tid tilbake. Kjøpte pepperoni fra Grillstad og til min store skuffelse smakte den så og si ingen verdens ting.

Har i ettertid forsøkt med andre produsenter men smaken er fortsatt fraværende og utvalget er elendig.

Pepperonien som er på f.eks. peppes sin pizza er det jo mye smak i. Samme med pizzabakeren. Men den som blir solgt under merket peppes i butikkene smaker ingenting.

Er det noen som vet pm pølsene man får kjøpt smaker mer? Evt om det er noen merker jeg burde prøve?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i at masseprodusert pepperoni og chorizo kjøpt på vanlig matbutikk har en tam smak. Kunne like gjerne brukt salami. Det handler vel mest om at norske forbrukere og familier foretrekker milde kjøttprodukter (sammenliknet med andre land).

Prøv å kjøp hele kjøttstykker på nett, for eksempel:
https://www.polsemannen.no/products/pepperoni---rekedal
https://spekestua.no/privat/produkter/spekepolser/rekedal-krydderpolse/

Kiloprisen er faktisk langt lavere enn det du finner på Kiwi og Rema. 

Er du ekstra interessert, kan du lage pepperoni/chorizo selv. Det er overraskende gøy og da kan du fyre løs med din egen krydderblanding og lage en skikkelig fest av pølse. Men det krever en god del arbeid. Jeg er utdannet kokk - og vil på det sterkeste anbefale folk å prøve det. 

1 kg renskåret svin/storfe (gjerne en blanding)
300-400 gram spekk (svinefett)

Krydderblanding. Her kan du bruke fantasien. Fennikel, bergmynte (oregano), karve (spisskum), paprika, chili (fersk, tørket eller krydder), pepper, hvitløk, koriander (litt kontroversielt ;p) + + + g

1 spiseskje salt
1 spiseskje hvitvinseddikt

Noen meter tarm (fås kjøpt hos slakter) 

Det er så enkelt som å kjøre kjøttet i en kjøkkenmaskin 2-3 minutter (alt etter hvor grovt man ønsker det) - så tilsette krydderblandingen (ca 30-40 gram krydder totalt gir et fyrverkeri av smak). Kjøp store krydderposer på en internasjonal matforening til 15 kr pr 100 gram (koster 8x mer i vanlig matbutikk).

Det vanskelige er vel å få kjøttfarsen inn i tarmen. Har du ikke utstyr til dette, kan du bruke en tom brusflaske. Det viktigste her er at kjøttet må ligge kompakt i tarmen. Knyt igjen megge sider med en hyssingtråd. 

Så kan den spekes (henges, jo lengre den henger - jo mer smak) - eller røkes. 

Ikke oppbevar pølsa i kjøleskapet. 😜 Den smaker mye mer romtemperert. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Sjå om du finn ein velassortert kolonial i nærleiken. Det finnes ein del butikkar som spesialiserer seg på litt meir spesielle produkt enn det du finn i dei fleste butikkane. I Oslo er det ein god del. Gutta På Haugen, Maschmanns, Kolibri osv. Det finnes òg butikkar med eit internasjonalt fokus, som Smaken Av Italia.

Finnes sikkert mange rundt i landet, samt at du nok får kjøpt frå ein del av dei på nett. Antar det er mest i storbyane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...