Gå til innhold

Jobb ved siden av skole


Gjest 85c11...36e

Anbefalte innlegg

Gjest 85c11...36e

Hei

Jeg lurer på hva som er den beste jobben lønnsmessig for en student som går master kan jobbe etter skole og i feriene. Jeg er også villig til å ta kurs for å oppnå kompetansen. 

Anonymous poster hash: 85c11...36e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tar du mastergrad i? Kan du benytte utdannelsen din selv om den ikke er fullført?

Min best betalte jobb fram til nylig var da jeg rettet eksamensoppgaver for universitetet som sensor. Jeg var på 4/5 året og rettet eksamener for lavere kurs. Der betalte de pr rettet eksamen og det var svært godt betalt sett opp mot tidsforbruket. Når du skal rette 100 eller flere eksamener så blir du ganske effektiv etter hvert.

Lenke til kommentar
Gjest 85c11...36e

Jeg går indøk datateknologi 1 året. Jeg tror ikke jeg kan bruke utdannelsen min før 3/4 året

Anonymous poster hash: 85c11...36e

Lenke til kommentar
Gjest 85c11...36e skrev (9 minutter siden):

Jeg går indøk datateknologi 1 året. Jeg tror ikke jeg kan bruke utdannelsen min før 3/4 året

Anonymous poster hash: 85c11...36e

Selvfølgelig kan du det. Søk hos spennende teknologi bedrifter. Åpen søknad og Åpen for alle stillinger. Da får du foten innenfor og kan vise hva du kan. 

Vi har mange studenter innom som gjør mye foeskjellig avhengig av kompetanse og vilje. Ikke minst sistnevnte.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Som nirolo er inne på,  kan hjelpelærer (gruppelærer) på universitetet være en god idé. Hvis du liker å undervise studenter (da gjerne 1-til-1) kan det være en god ide å se etter gruppelærerstillinger. De lar seg ofte godt kombinere med studier,og du får holdt førsteårsstoffet friskt i minnet. Det er dessuten veldig kort vei fra universitetet til jobb, så du taper ikke noe tid på å reise frem og tilbake.

I samme baner kan man se om noen av forskningsgruppene på universitetet trenger assistenter til diverse. Dette kan være spesielt aktuelt hvis du selv ikke liker tanken på å undervise. Fordelen er igjen at det er kort vei til jobb, og du får forsterket det faglige grunnlaget for eksamen og så videre (og du får snust bittelitt på hva som skjer av forskning i gruppa, som kan være kjekt når du skal bestemme deg for masteroppgave).

Lenke til kommentar

Det er to (eller tre) måtar inn i godt betalt jobb, enten jobbar som du har kvalifikasjonar til å utføre, jobbar som foregår utanom ordinær arbeidstid, (og tredje typen jobb er jobbar som er lite attraktive og derfor må betale ekstra godt).

Som andre seier så ville eg fyrst og fremst søkt etter jobb hos aktuelle bedrifter, det er sjølvsagt ikkje ideelt med dagtidsjobb når du skal kombinere jobben med studier, men det er absolutt verdt å prøve om det lar seg gjere.
Sjølv om du berre er på fyrste året så er det mange bedrifter som betaler meir for den kompetansen du har tatt, ikkje nødvendigvis berre fordi 1 år med datateknologi gir deg veldig mykje ekstra kompetanse men mange bedrifter vil også gjere seg attraktive for studentar. Så å lønne deg godt vil fyrst og fremst gi deg eit godt inntrykk av bedrifta, og sekundært fordi det er sannsynleg at du kjem til å omtale bedrifta positivt ovanfor andre studentar. Du vil nok også oppleve at slike bedrifter er dei arbeidsgiverane som viser mest forståing for at du treng tid til å studere.
Og sjølv om du ikkje får betre lønn hos ei slik bedrift så vil det være ein stor fordel at du har (delvis-) relevant arbeidserfaring på CVen.

Alternativt så er det å søke etter jobbar som er godt betalt, og då er det særleg kvelds og nattjobbar som er attraktive på grunn av ulempetillegget du ofte får ved slik arbeidstid.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (15 minutter siden):

Det er to (eller tre) måtar inn i godt betalt jobb, enten jobbar som du har kvalifikasjonar til å utføre, jobbar som foregår utanom ordinær arbeidstid, (og tredje typen jobb er jobbar som er lite attraktive og derfor må betale ekstra godt).

Som andre seier så ville eg fyrst og fremst søkt etter jobb hos aktuelle bedrifter, det er sjølvsagt ikkje ideelt med dagtidsjobb når du skal kombinere jobben med studier, men det er absolutt verdt å prøve om det lar seg gjere.
Sjølv om du berre er på fyrste året så er det mange bedrifter som betaler meir for den kompetansen du har tatt, ikkje nødvendigvis berre fordi 1 år med datateknologi gir deg veldig mykje ekstra kompetanse men mange bedrifter vil også gjere seg attraktive for studentar. Så å lønne deg godt vil fyrst og fremst gi deg eit godt inntrykk av bedrifta, og sekundært fordi det er sannsynleg at du kjem til å omtale bedrifta positivt ovanfor andre studentar. Du vil nok også oppleve at slike bedrifter er dei arbeidsgiverane som viser mest forståing for at du treng tid til å studere.
Og sjølv om du ikkje får betre lønn hos ei slik bedrift så vil det være ein stor fordel at du har (delvis-) relevant arbeidserfaring på CVen.

Alternativt så er det å søke etter jobbar som er godt betalt, og då er det særleg kvelds og nattjobbar som er attraktive på grunn av ulempetillegget du ofte får ved slik arbeidstid.

Hei

jeg opplever det slik at alle ville ha folk som har gått 2 året eller mer i studie før de er en aktuell kandidat. Jeg har også kunn bestått karakterer i fagene mine grunne hjemmeeksamen og corona, så de har vanskeligheter med å se hva jeg kan. Føler jeg blir utkonkurrert av alle som er kommet lenger i studie. Tenker også at hvis jeg søker intern hos en bedrift, så er det alltid en som går 2-5 året som også gjør det og da er de mer kvalifisert. Derfor synes jeg det vil bli vanskelig å få intern. Under corona er det vanskelig for meg å få en jobb. Jeg er villig til å betale for ulike typer kurs for å få en jobb.

Lenke til kommentar

Men dette veit du ikkje før du prøver. Det kan alltid kome ein eller anna som har meir erfaring eller kompetanse enn deg, men du kan ikkje gi opp før du har prøvd.

Det er også verdt å merke seg at ettersom aktuelle bedrifter som tek inn studentar til dels gjer det for å prøve å sikre seg kompetansen din når du er ferdig utdanna så vurderer dei søknaden din også basert på andre kvalitetar. Om du f.eks. er ein lokal student som mest sannsynleg blir buande i samme byen også etter utdanninga så vil du fort være meir aktuell å investere i enn ein 3 års student som er i byen for å studere.

Lenke til kommentar
Wolfrr skrev (På 3.5.2021 den 10.26):

Hei

jeg opplever det slik at alle ville ha folk som har gått 2 året eller mer i studie før de er en aktuell kandidat. Jeg har også kunn bestått karakterer i fagene mine grunne hjemmeeksamen og corona, så de har vanskeligheter med å se hva jeg kan. Føler jeg blir utkonkurrert av alle som er kommet lenger i studie. Tenker også at hvis jeg søker intern hos en bedrift, så er det alltid en som går 2-5 året som også gjør det og da er de mer kvalifisert. Derfor synes jeg det vil bli vanskelig å få intern. Under corona er det vanskelig for meg å få en jobb. Jeg er villig til å betale for ulike typer kurs for å få en jobb.

Tankesettet ditt er feil. Du går datarelatert fag og ønsker å søke på utvikler stilling. Søk åpnet, kanskje har de ett prosjekt de kan bruke deg på til utvikling eller noe helt annet. Hos oss har vi inne studenter som driver med utvikling, test, on-site support osv. Avhengig av hvor en trenger de. Utdanningen er ikke så viktig, men mindset. Så bruker vi dem der de kan brukes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt deg å se på løsninger for trainee. Ofte er det korte løp og mange av de har inntak rundt sommerferien, nettopp for å hanke inn studenter. Broren min som studerte IT, tok på seg en trainee stilling i 4-8 ukers program og 3 mnd før endt studie fikk han tilbud om fast jobb :) Alt er mulig .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...