Gå til innhold

Vi har testet Skoda Enyaq: Romslig familiebil med god rekkevidde


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (15 timer siden):

Det er tydelig at VAG-konsernet sliter med software-delen enda. Er vel ikke så lett å finne gode programmerere på denne siden av Atlanternen.

 

Virkelig? Hvor mange trenger man? Det er flere programmerere i Europe enn det er i USA. For eksempel har Tysklands største softwareselskap alene 100.000 ansatte. Tesla er forøvrig designet med franske CAD-system.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (8 timer siden):

Virkelig? Hvor mange trenger man? Det er flere programmerere i Europe enn det er i USA. For eksempel har Tysklands største softwareselskap alene 100.000 ansatte.

Hvor er Tysklands "Silicon Valley"? Eller kanskje de bare er skamdårlige?

AL123 skrev (8 timer siden):

Tesla er forøvrig designet med franske CAD-system.

Ha ha, godt forsøk, men det er en helt annen sak. Det er ikke CAD-operatørene som lager software til bilene. 😂

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Hvor er Tysklands "Silicon Valley"?  

Man trenger ikke noe Silicon Valley for å lage software. USA har ingen Motor Valley som i Emilie Romagna, eller Motorsport Valley som i Oxfordshire. Alikevel har de klart å bygge en bil i California, der det faktisk er vanskelig å finne bilteknisk kompetanse. Men siden du spør har Tyskland fire "hubs" der softwareindustrien er mer konsentrert enn i resten av landet; Berlin, Munchen, Stutgart og Hamburg. Til sammen har disse byene ca 10 ganger flere utviklere enn Silicon Valley, og fem ganger mer enn Bay Area.

Hanhijnn skrev (1 time siden):

  Eller kanskje de bare er skamdårlige?

 Tja, uten tysk software kunne ikke Tesla Kjørt en meter, og 2 av de 3 mest brukte programmeringsspråkene hos tesla er faktisk utviklet i små land som Danmark og Nederland. Flere av microcontrollerene i Tesla er faktisk utviklet med teknologi fra Trondheim. Selv om USA har de aller fleste store IT-baserte B2C selskapene i verden, betyr ikke det at de er større på utvikling enn alle andre, de har bare en økonomi som gjør andre typer startup lettere å få til. Feks ligger USA milevis bark Europa på fintech. Totalt sett har Europa mer en en million flere utviklere enn USA, og det er en grunn til det.

 

Hanhijnn skrev (2 timer siden):

 Ha ha, godt forsøk, men det er en helt annen sak. Det er ikke CAD-operatørene som lager software til bilene. 😂

Nei, men det er programmerere som lager 3d CAD software, og pr i dag er det ingen bilfabrikker i verden som bruker noe annet en franske system for å designe biler. Eller fly for den del...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (20 minutter siden):
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

 Ha ha, godt forsøk, men det er en helt annen sak. Det er ikke CAD-operatørene som lager software til bilene. 😂

Nei, men det er programmerere som lager 3d CAD software, og pr i dag er det ingen bilfabrikker i verden som bruker noe annet en franske system for å designe biler. Eller fly for den del...

Hva i all verden har det med VAG's problemer med å finne nok programmerere? Absolutt ingenting. Du sammenligner epler og bananer.

Du har ikke sett noen av artiklene som har florert om VAG sine problemer med å få tak i nok programmerere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Hva i all verden har det med VAG's problemer med å finne nok programmerere? Absolutt ingenting. Du sammenligner epler og bananer.

Du har ikke sett noen av artiklene som har florert om VAG sine problemer med å få tak i nok programmerere?

Du skrev ikke det, men at det er vanskelig å finne gode programmerere i Europa. At det tar tid å bygge opp en helt ny softwareavdeling med 5000 ansatte, sier seg selv. Det hadde du ikke klart på 7-8 måneder i Silicon Valley heller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette var da en rar påstand: "greit å starte en tur mellom øst og vest uten å lade batteriet helt opp på forhånd"... Poenget med denne bilen er at du starter fulladet og kan kjøre hele veien mellom Bergen og Oslo uten å lade. Om man må stoppe underveis av en eller annen grunn så gjør man det og trenger faktisk ikke lade om man ikke ønsker det.

Lenke til kommentar

61 minutter lang ladepause for bare 69,2 kWh levert er langdrygt. Det blir en tålmodighetsprøve. Jeg foreslår å heller gi seg etter 30 minutter og 44,8 kWh levert. Det betyr nødvendigvis at etappe nr 2 og utover blir noe kortere, ca 56% av 420 km (deres testrunde via Hardangervidda). Hvis snitthastigheten er 80 km/t så blir første etappe (fra 100-10% SoC) nesten 5 timer kjøring, deretter 30 minutter lading før hver nye etappe a ca 3 timer.

Dette er absolutt ikke ille, men man bør være klar over at det er en kjedelig tidtrøyte å stå og lade mer enn ca en halvtimes tid. Nye elbilister bør merke seg at man ikke bør stå å kjede seg og vente på bruk av ladekurven over ca 70% SoC på langturer. Men dette er uansett kjekt å ha dersom man tar seg et bedre måltid, ungene maser om is og tida går.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...