Gå til innhold

DEBATT: Behovet for tillit og åpenhet i digital reklame er nå mer åpenbart enn noensinne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mer man regulerer annonsemarkedet, hvor større monopoler opprettes. I Norge har vi så strenge regler at det gjør det så og si umulig for nye aktører å etablere seg.

Selv om det kan være irriterende fra en forbrukers perspektiv å få reklame, så er det faktisk mye verre fra en ny aktør sitt ståsted når så og si all markedsføring er ulovlig, med unntak av fysisk oppmøte eller dumpe fysisk reklame i postkassen. Er man en ny aktører som ikke får lov å vise seg frem, så betyr det kroken på døren.

Idag er det fortsatt mulig ved målrettet annonser via Google El, men den dagen den muligheten forsvinner, så forsvinner også grunnlaget for mange nye selskaper.

Av og til så virker det som Norge og EU ikke ønsker nyetableringer velkomment og gjør hva de kan for å forhindre fri konkurranse.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Selvstendigsaas said:

Selv om det kan være irriterende fra en forbrukers perspektiv å få reklame, så er det faktisk mye verre fra en ny aktør sitt ståsted når så og si all markedsføring er ulovlig, med unntak av fysisk oppmøte eller dumpe fysisk reklame i postkassen. Er man en ny aktører som ikke får lov å vise seg frem, så betyr det kroken på døren.

Slik går det når aktørane misbrukar forbrukarane sin tillit og i tillegg stappar inn reklame i alle mulige opningar.

At eindel nettsider også er fulle av reklame for reine svindelprodukter er kanskje også noe reklamebransjen skulle ta ein liten sjekk på?

Fysisk reklame i postkassen er vel heller ikkje lenger så effektiv? Hos oss passerar vi papirgjenvinninga på turen frå postkasssa til huset. Annonser i papiraviser blir til dels lest. Så støtt opp om papiravisene!

Lenke til kommentar

Forbrukere må heller lære seg å være kritiske til all informasjonen de får, enten det er i reklame, fra aviser eller staten.

Forøvrig er det litt synd at man skal forby alt fordi noen potensielt kan utnytte andre.

Det blir som om vi skal forby butikker å selge kjøkkenkniver fordi noen potensielt kan knivstikke folk med dem.

Sender folk reklame som er svindel, så må man straffe de for svindelen som er gjort, ikke for reklamen som er sendt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...