Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Er det en rørlegger her som kan tolke vann analyse?


Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Fikk svar på vår utvidete vann analyse, og fikk beskjed om å snakke med en rørlegger. 

Det lille jeg fikk vite pr telefon var at det var lavt av et stoff som gjorde at ph hoppet. 

Jeg fikk også vite at skalaen for bakterier stopper på 300 men at vi gikk over denne. 

Gammel brønn. Gammel pumpe. Gamle rør. Ingen form for filter. 

Trygt å drikke? Trygt å bruke i mat? Trygt å la små bade i dette i og med at de får det inn i kroppsåpninger som nedentil og munnen?

IMG_2280.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det tallet på 300 (eller >300) er en indikasjon på høyt innhold av organisk materiale (humus) eller tilsig av overflatevann. Det er ikke et mål på bakterieinnhold i vannet, men sier vel noe om vekstvilkår for bakterier, hvis det skulle dukke opp bakterier senere.

Målene for bakterier som det er testet for viser jo veldig lave verdier (<1).

Innholdet av kobber (og sink?) kan sikkert forklares med kobberrør (og messingkraner?), men om det er høyere enn det bør være skal jeg ikke uttale meg om. (Jo surere vannet er, jo mer av metallet i rørene blir løst opp.)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
vidor skrev (På 14.4.2021 den 14.13):

De andre verdiene jeg ville sjekket inngående om er normale er Aluminium, Strontium og Barium.

Tror du ligger innenfor det som er høvelig akseptabelt på mineraler, men kimtallet ditt er 3 ganger høyere enn det burde.

kimtallet som jeg ble fortalt betyr ikke mengde bakterie i vannet farlig ufarlig, men antall størrelse for grobunn til eventuelle bakterier i vannet? 

Du nevner dette: Aluminium, Strontium og Barium  Disse er da ikke i min test, men burde sjekkes før man evt drikker vannet? Eller ville du ikke brukt vannet til annet enn mat og dusj med tanke på svarene fra prøven? 

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar

Ang. Kimtall

"Dette er en analysemetode ved 22 grader Celcius som primært brukes til å kontrollere om det er problemer med at "snille" mikroorganismer vokser på innsiden av vannledningene. Høye kimtallverdier i vannprøven gir varsel om at det er en del begroing i ledningsnettet. Høye kimtallverdier er alene ikke en indikasjon på sykdomsfremkallende bakterier."

Verdiene for Aluminium, Strontium og Barium virket litt forhøyet ved første øyekast da jeg vurderte dem så vidt jeg husker.

Her er resultatet av litt dypere graving.

Du ligger litt over 2 ganger under tiltaksgrense for Aluminium. Aluminium er veldig vanlig i jordsmonnet.

Bariumnivået ditt er trygt.

Strontium finner jeg ikke data på for vann men sammenlignet med andre kilder virker vannverdiene dine greie.

Er du redd for stråling fra brønnvann kommer det i hovedsak fra Radon-gass.

Brønnvann bør også sjekkes for Fluor, som på noen brønner er mye høyere enn anbefalt (grenseverdi: 1,5 mg/l)

Begynner du å se flekker på tennene til barna er nivået mest sannsynlig for høyt.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...