Gå til innhold

På tide å frata folk sine egne meninger??


Anbefalte innlegg

Shifu77 skrev (19 minutter siden):

Ja, og er det ikke da en fordel at disse menneskene vet hva de driver med?

En statsminister eller president kan ikke være ekspert i spesielt mange fagområder. Det er nok en fordel om hun er flink på "tunge" fagområder som samfunnsøkonomi eller juss. Men i de fleste spørsmål så vil hun måtte delegere til statsråder og konsultere eksperter.

Det kan tenkes at evnen til å knytte til seg, lytte og prosessere informasjon fra eksperter og rådgivere er viktigere enn egen fag-kunnskap for en topp politiker. At det å komme overens med andre lands ledere og diplomater betyr mer for landets suksess enn om politikeren har en doktorgrad. At det å "selge inn" kontroversielle reformer til folket, å fortelle oss at vi må sitte inne i et år for å bremse opp en pandemi er viktigere enn å virkelig forstå biologien bak.

Jeg sier dette delvis mot eget bedre vitende for jeg ser det som problematisk at så få politikere i Norge har en realfaglig bakgrunn. Ikke fordi vi på død og liv må han en som kan regulerings-teknikk på stortinget, eller fordi differensial-ligninger er noe jeg forventer at politikere skal drive med. Men fordi generell kunnskap om <ett eller annet natur-vitenskaplig> og forståelse for mentaliteten i fagfeltene både sikrer demokratisk representasjon, og gjør at man analyserer problemer og løsninger på en annen måte. Ikke nødvendigvis en ensidig _bedre_ måte, men i snitt på en _annen_ måte enn hva gårdbrukere eller pedagoger gjør.

 

Når vi nå en gang har demokrati så vil folkets mening styre politikken, og byråkratiet og rådgivere er underlagt politikken igjen (med visse begrensninger). Dvs hvis folket vil eller ikke vil redusere CO2-utslipp så er det vanskelig for politikerne å overstyre det. Det er by design. Det gjør det (som du er inne på) krevende hvis befolkningen er uvitende, følelses-styrt eller utsatt for propaganda. Jeg ser dog at dagens skolebarn får en langt bedre og mer kritisk skolegang enn det jeg selv fikk. De får verktøy til å navigere i en kompleks verden, heller enn en liste over fakta som de forventes å gulpe opp ved behov. Derfor tror jeg at det er håp.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, knutinh said:

Du skriver da ganske tydelig under at vi har slike maskiner i dag?

"Og hvis du lurer på hvordan dette løses, så har i dag det vi kaller maskiner. Med disse maskinene så har vi automatisert alle mulige tenkelige arbeidsoppgaver som finnes. Disse maskinene, lager maten din, bygger huset ditt og kan lage og gjøre hva som helst."

 

Jeg synes det er vanskelig å forstå hvor du vil med tråden din. Du skriver usammenhengende og konfronterende og synes å legge til grunn at leseren har innsikt i hva som beveger seg oppi hodet ditt. Det har vi ikke. Prøv å skrive fulle setninger, forklar tydelig hva du mener, hold på en tanke i gangen og ikke anta at deltakerene er ute etter å gjøre livet ditt surt, så skal du se at ting glir lettere.

-k

Ja nettopp, jeg sa vi HAR disse maskinene, jeg sa IKKE at de er i bruk.

Er det virkelig nødvendig å missforstå dette??

MÅ dere på død og liv tolke dette dit hen?

Lenke til kommentar
Shifu77 skrev (16 minutter siden):

Ja nettopp, jeg sa vi HAR disse maskinene, jeg sa IKKE at de er i bruk.

Er det virkelig nødvendig å missforstå dette??

MÅ dere på død og liv tolke dette dit hen?

Hvilke maskiner finnes det som kan erstatte bilmekanikeren for en 2014 modell BMW 5-serie? For å bytte bremseskiver? For å rette opp og lakkere en skadet skjerm? For å sjekke etter rust i kanaler?

Jeg har ikke vrang vilje men du uttrykker deg på en slik måte at jeg har vanskelig for å vite hva du egentlig vil. Store bokstaver og frustrasjon hjelper ikke. Rolig og tydelig kommunikasjon hjelper.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja nettopp, hvilke maskiner er det som ville klare det?

Hva med de samme maskinene som lager de?

Men nå er det jo ett poeng her som de fleste jo ikke har fått med seg.

At disse bilene lages i dag etter en gitt levetid, saken er jo at vi klarer i dag å endre på disse tallene og øke denne levetiden. Slik at da trenger man ikke å drive med alt dette vedlikeholdet. VI kan øke denne levetiden fra f.eks. 10år til 100år uten noen problemer, og da trenger vi ikke å vedlikeholde og slikt noe mer.

Lenke til kommentar
Shifu77 skrev (8 minutter siden):

Ja nettopp, hvilke maskiner er det som ville klare det?

Siden du kommer med påstanden så regner jeg med at du har et svar?

Sitat

Hva med de samme maskinene som lager de?

Kanskje vi skal finne ut av A før vi går til B?

Sitat

Men nå er det jo ett poeng her som de fleste jo ikke har fått med seg.

Nei, du sier ikke det...

Sitat

At disse bilene lages i dag etter en gitt levetid, saken er jo at vi klarer i dag å endre på disse tallene og øke denne levetiden. Slik at da trenger man ikke å drive med alt dette vedlikeholdet. VI kan øke denne levetiden fra f.eks. 10år til 100år uten noen problemer, og da trenger vi ikke å vedlikeholde og slikt noe mer.

Så i tillegg til at du kan lage en maskin som vedlikeholder stasjonsvogna mi, en maskin som lager den maskinen, så kan du også øke levetiden på tysk jern med 90 år? Du later til å være en person med mange evner.

-k

  • Liker 4
Lenke til kommentar
28 minutes ago, knutinh said:

Så i tillegg til at du kan lage en maskin som vedlikeholder stasjonsvogna mi, en maskin som lager den maskinen, så kan du også øke levetiden på tysk jern med 90 år? Du later til å være en person med mange evner.

-k

Akkurat...

Dette var pensum når jeg gikk på videregående for over 25år siden, mens nå så står jeg fast i å måtte forklare dette til alle og enhver som ikke forstår selv materiallære, metallurgi og design.

Og neida, du trenger ikke å øke levetiden på tysk jern, det er faktisk MYE enklere enn som så.

Det eneste du trenger å gjøre med bremseskivene dine for å få dette til, er å øke diameteren, og/eller godstykkelsen....

Men det er vel vanskelig for dere "vanlige" å forstå noe som helst av..

Lenke til kommentar
On 4/14/2021 at 1:27 PM, Shifu77 said:

Sånn som dette med økonomi, hvordan kan det ha seg at voksne fornuftige mennesker i dag fremdeles tror at det er en god i ide at vi har et system, der alle de som jobber, er de som betaler for alt - og i tillegg så blir pengene borte?

Hvis alle går på jobb, alle betaler for alt, pengene borte og i tillegg så sitter vi igjen med gjeld de fleste av oss, hvordan kan dette være en god ide?

Hvis alle land i hele verden går med underskudd vært eneste år, alle land i verden har fremdeles gjeld - etter hvor mange år på jorden, hvordan i alle dager kan dette være en fornuftig tanke til ett voksent menneske i dag?

Hvis du går på jobb, og jeg går på jobb, også skal du ha - også skal jeg ha. Du betaler meg og jeg betaler deg - hvor i all verden blir det av pengene?

Og ikke minst HVEM er de som skal ha alle disse pengene, og hvorfor skal vi gi de pengene?

Hvorfor i all verden mener noen at dette er en GOD ide?

Og kan noen fortelle meg hvor mye det er nå i dag, hvor mye økonomi er det?

Først og fremst; herregud for en tung lesing. Forventet egentlig en oppegåendes TS, og likte hvordan ting startet, men dette her er jo noe skikkelig vrøvl. Okei la oss begynne:

Pengene blir ikke borte.

Vet ikke hvordan du bruker pengene dine, men det er fullt mulig å kjøpe mat uten å ende i gjeld? Hva er det egentlig du sikter til her?

Hvis vi går på jobb og begge skal ha, og begge betaler hverandre deretter; da går pengene omtrent dit du vil de skal gå. Det er dine opparbeidede penger. Du må ikke kjøpe brød eller bil, du kan sette det på en konto. Du kan gi de vekk i gave. Du kan investere det i boligen din. Eller du kan prøve å trylle de vekk, noe det virker som du kanskje har fått til med et uhell før?

Hvem som skal ha pengene? De eneste som SKAL ha pengene er staten v/skatteetaten. Det du sitter igjen med etter skatt er det ingen som krever av deg med mindre du bor i et tungt mafiastrøk i italia (forsikringspenger). Du bruker pengene på det du ønsker, og du gir de pengene fordi du mener deres tjeneste er noe som er verdt å betale for.

Veldig mange mener privat næring er en god ide fordi det fremmer innovasjon og nyskaping. Det er eneste grunnen til at du kan sitte her å stave ut alt dette bosset på diskusjon.no er fordi noen har funnet opp forbrukerelektronikk,  fordi et selskap har sett at det kan lønne seg å legge internet til huset ditt (stor tabbe), noen var økonomisk motivert til å tilby serverløsninger for nettsteder som dette, osv osv osv.

On 4/14/2021 at 8:39 PM, Shifu77 said:

Og ja alt du ser rundt oss i dag lages av maskiner ja, disse maskinene lager maskiner og alle andre ting, disse kan også gjøre ting, og alt er nå automatisert. Maskinene vedlikeholder seg selv, og de andre maskinene og tingene ved behov.

Hva skal man med folk til å gjøre dette? Hvordan kom du frem til at maskiner ikke klarer å gjøre denne jobben?

Og ikke minst, hvis du har kompetanse innen nettopp dette feltet, da vet du jo hvor enkelt dette er.

Det er virkelig ikke mer komplisert enn som så.

Det er ikke alt som lages av maskiner.  Brorparten av maskiner er ikke bygget av maskiner. Maskiner vedlikeholder ikke seg selv i nesten alle tilfeller.

"Disse kan også gjøre ting, og nå er alt automatisert"? 😂 Abra kadabra, nå er alt automatisert!!

Har du egentlig noen kompetanse "innen nettopp dette feltet"?

On 4/16/2021 at 8:46 PM, Shifu77 said:

Ja, STRÅLENDE.

Det ser faktisk ut som om jeg har nådd frem til deg altså, JA de vedlikeholder seg selv...

Var det virkelig så vanskelig å tenke seg til? Og ikke minst, de kan vedlikeholde hverandre..

Det er virkelig ikke mer innviklet og komplisert dette her, bravo.

Tror du har sett litt for mye sci-fi! Men du kan jo lage dette du da, så kan du redde verden selv. Fordelen med dette er jo at du vil få mye penger om du klarer å produsere og selge en slik løsning, så der har du jaggu med noe for motivasjonen! Hva venter du på?!

Og når samfunnet er pengefritt, så kan jo du bare sitte i fjøra mi og bygge meg båter som aldri forfaller i det uendelige uten noen kompensasjon, fordi selv om vi nå lever i et pengefritt samfunn skal jo behovene våre mettes. Eller kanskje du har en maskin for det og?

4 hours ago, Shifu77 said:

Oi oi oi.

Jeg vil gjerne legge til enda en ting til åpningsinnlegget..

Det gjelder alle disse misforståelsene som oppstår hele tiden, hvordan fikk du det ut i fra det jeg har sagt??

Neida, i dag så er det mennesker som gjør jobben, men det er helt unødvendig - det er det som er poenget...

Nei.

1 hour ago, Shifu77 said:

Ja nettopp, jeg sa vi HAR disse maskinene, jeg sa IKKE at de er i bruk.

Er det virkelig nødvendig å missforstå dette??

MÅ dere på død og liv tolke dette dit hen?

Ja men si hvor de har gjømt maskinene? Er det en slags skattejakt du har planlagt for oss? Dette lover jo godt.

 

2 minutes ago, Shifu77 said:

Akkurat...

Dette var pensum når jeg gikk på videregående for over 25år siden, mens nå så står jeg fast i å måtte forklare dette til alle og enhver som ikke forstår selv materiallære, metallurgi og design.

Og neida, du trenger ikke å øke levetiden på tysk jern, det er faktisk MYE enklere enn som så.

Det eneste du trenger å gjøre med bremseskivene dine for å få dette til, er å øke diameteren, og/eller godstykkelsen....

Men det er vel vanskelig for dere "vanlige" å forstå noe som helst av..

😂 Herregud for en tosk. Tror vi vanlige tar et steg tilbake fra denne lidelsen. Husk at dette også er en form for forurensing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Stu1 skrev (44 minutter siden):

Ja men si hvor de har gjømt maskinene?

Etter gammel tradisjon kan det være folk som er bergtatt som er fabrikkarbeidere, og maskinene finnes i berget det blå. Eventuelt at det er nisser som kommer ut for å vedlikeholde dem, gjøre fjøsstell og annet :)

Lenke til kommentar

Nei det blir vel ikke bedre enn dette.

Det viser seg at Jacque Fresco hadde rett.

Sitat : Den eneste mulig måten vi kan klare å få på plass ett skikkelig samfunn på jorden, er at først så må dette systemet vi bruker i dag feile totalt. Folk flest forstår ingenting av hva vi vitenskapsfolk snakker om, så først må systemet feile, først da vil vi få forståelse og muligheten.

Lenke til kommentar

For de av dere som syntes at dette med maskiner og vitenskap blir for vanskelig, her har dere noen små eksempler.

Dette er bare enn fis i havet, det finnes mer enn nok info der ute, det er bare å bruke nettet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo takk for slikt vennligsinnet spørsmål, men jeg diskuterer ikke mine personlige preferanser her.

Eneste jeg kan røpe er at når jeg gikk 3år på videregående på 90 tallet så gikk jeg på norges desidert dyreste linjer - alle andre på videregående var rasende på oss, siden vi hadde budsjett i millionklassen.

Lenke til kommentar

Hva med å forholde seg til det saken gjelder?

Hva med det?

Jeg startet ikke denne tråden for å drive undervisning, det er ikke det denne diskusjonen dreier seg om. Du kan bare drite i hva jeg vet, det er ikke det denne diskusjonen dreier seg om, men like jævlig, så MÅ dere dreie hele driten til å handle om noe helt annet.

Og for å repetere det denne diskusjonen handler om - er det det en god ide at folk som ikke vet hva de driver med skal trekke konklusjoner og styre samfunnets utvikling blant annet - for så å tvinge folk ut i prostitusjon, slaveri, kriminalitet, krig, fattigdom, sult og nød når dette er helt unødvendig?

Er det ikke en fordel at de som skal styre og drive med ting vet hva faen de driver med????

 

Er det virkelig så vanskelig å forholde seg til noe så simpelt uten å skulle spore av med personlig svada?

Dette handler ikke om mine kunnskaper, men om de som kan og vet, kontra alle lavpannede mennesker som ikke engang klarer å forholde seg til det saken dreier seg om...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...