Gå til innhold

Vi trenger dagens svar på Jens Evensen og Arne Rettedal


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulighetene med olje og gass var basert på unikheten av at vi hadde forekomster av utvinnbare hydrokarboner under NORSK kontinentalsokkel. Dette er ikke alle land forunt, og gjorde at Norge var i en særstilling og ble en stor vesteuropeisk petroleumsprodusent, sammen med Nederland og UK, og bl.a. kunne bygge avansert og lønnsom leverandørindustri for et enormt hjemmemarked. Og ja, Evensen og Rettedal var her viktige i ulike prosesser.

 

Men når det gjelder batteriproduksjon, er vi absolutt ikke i tilsvarende unike posisjon, og opphausing som her med "Nok en gang har Norge trukket et internasjonalt vinnerlodd", er misoppfattet og lite dekkende. For batteriproduksjon vil Norge konkurrere i et marked som neppe blir like (pris)lukrativt som for olje og gass. Her er oversikt over kjente europeiske prosjekter:

 

(Om figuren ikke vises direkte i netteleseren, klikk på det åpne hvite feltet nedenfor)

batterier.jpg

Endret av ChrisQ
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ChrisQ skrev (3 minutter siden):

Men når det gjelder batteriproduksjon er vi absolutt ikke i tilsvarende unike posisjon, og må konkurrere i et marked som neppe blir like (pris)lukrativt som for olje og gass. Her er oversikt over kjente europeiske prosjekter:

 

Takk! Jeg har lurt på hvor denne hyllesten av våre "fortrinn" kommer fra - det er jo ikke realitetsbasert i det hele tatt. Det er tegnet et slags "førstemann til mølla" bilde, men det er jo som grafikken du viser, bare sprøyt. I den grad vi sier "norsk grønn strøm" så er det bare en bitteliten bestanddel, og vi mangler antagelig kompetanse på storskala industriproduksjon slik som dette. Det nærmeste vi kommer er vel innenfor prosess/kjemi og metallurgisk/aluminium, og det er vel ikke gitt at man kan hverken stjele eller overføre kompetanse mellom disse.

Jeg forventer mye mer dyptgående journalistikk enn som så av TU. Hvor er de ingeniørfaglige betraktningene, kombinert med gode økonomiske analyser? Så langt er det mer Dagbladet-nivå på analysene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oceana skrev (6 minutter siden):

Takk! Jeg har lurt på hvor denne hyllesten av våre "fortrinn" kommer fra - det er jo ikke realitetsbasert i det hele tatt.

Dette er nok skrevet på grunn av alternative behov. Artikkelforfatteren ønsket å hylle Jens Evensen og prøvde deretter å finne en knagg å henge dette på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge har et viktig fortrinn i form av billig, ren og stabil energi.

I Tyskland er strømprisen til tider tre ganger høyere enn i Norge, strømmen i de fleste EU-land er en miks av vindkraft, solkraft, gasskraft, kullkraft og atomkraft (men nå skal all atomkraft i Tyskland legges ned). Det er krevende å opprettholde stabiliteten i strømforsyningen bla i Tyskland pga store variasjoner i vindkraft og solkraft. I Syd-Sverige er det for tiden knapphet på strøm, mens i Nord-Sverige er situasjonen bedre og her nord bygges det også batteri fabrikker (og manglende overføringskapasitet mellom nord og syd i Sverige kan sørge for lavere strømpriser i nord enn i syd).

Batteriproduksjon skaper arbeidsplasser, skatteinntekter og eksportinntekter, dessuten fører det til økt teknologisk kompetanse i Norge (samtidig med at oljevirksomheten i Norge trappes ned).

Lenke til kommentar
Lab Roy skrev (2 timer siden):

Norge har et viktig fortrinn i form av billig, ren og stabil energi.

I Tyskland er strømprisen til tider tre ganger høyere enn i Norge, strømmen i de fleste EU-land er en miks av vindkraft, solkraft, gasskraft, kullkraft og atomkraft (men nå skal all atomkraft i Tyskland legges ned). Det er krevende å opprettholde stabiliteten i strømforsyningen bla i Tyskland pga store variasjoner i vindkraft og solkraft. I Syd-Sverige er det for tiden knapphet på strøm, mens i Nord-Sverige er situasjonen bedre og her nord bygges det også batteri fabrikker (og manglende overføringskapasitet mellom nord og syd i Sverige kan sørge for lavere strømpriser i nord enn i syd).

Batteriproduksjon skaper arbeidsplasser, skatteinntekter og eksportinntekter, dessuten fører det til økt teknologisk kompetanse i Norge (samtidig med at oljevirksomheten i Norge trappes ned).

Sier du dermed at det på grunn av "det grønne skiftet" ikke lenger er liv laga for industri på kontinentet, og at det meste av ny industriproduksjon som ikke overføres til Asia, nå vil kanaliseres til Nord-Skandinavia? Da kan vi jo bare takke og bukke for EU-byråkratenes kløkt, og håpe at TUs redaksjon også noterer seg denne konsekvensen av EU's mål om helt å fase ut bruken av stabil kraftenergi.

Lenke til kommentar

Bygges det fabrikker eller bygges det luftslått?? Plutselig skal vi bygg 5 - 6 batterifabrikker og dadalagrins sentere i hver en krok. Alle hyler på - STRØM - som vi ikke har. Ok sett opp noen vindmøller og gi de strøm nok og der var strømkontrakten og konsesjonene i orden og fabrikken forsvant som dugg for sola sammen med strømmen som møllene produserer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Lab Roy said:

Norge har et viktig fortrinn i form av billig, ren og stabil energi.

I Tyskland er strømprisen til tider tre ganger høyere enn i Norge,

Det jeg har fått med meg mange ganger her og andre steder er at husholdningsprisen (etter avgifter) på strøm er gjerne 3 ganger høyere enn i Norge. Industrien der nede får betydelig lavere priser.

Var kanskje nødvendig å gjenta det enda en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kjekk og godt skrevet artikkel. Selvfølgelig må vi heie på ny industri. Og Norge bør ha gode muligheter innen batteri p g a vannkraft. Men jeg blir alltid litt skeptisk når noen argumenterer for at staten skal plukke ut fremtidens vinnernæringer. Ikke at artikkelforfatteren gjør det. Men jeg synes folk ofte gjør dette i klima-debatten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Dette var dårlig jonarlistikk synes jeg. Bare sol å glede. Ikke en kritisk kommentar. Dette er langt fra som olja. Vi har ikke råstoffene selv. Disse må fraktes langveisfra. Det finnes også lite av noen av de. Hvor billig krafta vår blir er ikke godt å vite. Vi har godtatt utbygging av vannkraft fordi industrien skulle få billig strøm for dermed å få konkurransefortrinn slik at vi skulle få arbeidsplasser i bytte. No har regjeringene med Acer og bygging av utenlandskabler gjort dette konkuransefortrinnet veldig usikkert. Hvorfor kan dere ikke holde dere til virkeligheten? Burde dere ikke sette et litt kritisk søkelys på dette? Går dere regjeringens ærend fordi dere er redde for å miste pressestøtte osv.? Dette var etter mitt syn en slett artikkel som kun lovpriser dette istedet for å finne ut hvordan virkeligheten er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...