Gå til innhold

Et 2000 meter høyt betongtårn kan gi energi på månen


Anbefalte innlegg

14 hours ago, Simen1 said:

I forbindelse med en artikkel om et mulig radioteleskop på baksiden av månen så regnet jeg litt på om man burde frakte en fiberoptisk kabel fra jorda og legge den fra midten av baksiden av månen til horisonten med utsikt mot jorda. Dvs 1/4 månens omkrets. Det er sånn røffly 2500 km. Selv med veldig lite beskyttelse rundt fiberen, 2mm, så ville en sånn kabel veid alt for mye for å frakte fra jorda.

Med fare for å starte en OT-gren:

Hva med isteden frakte en robot til månen som ekstruderer en 2500 km lang optisk leder av noe regolitt-basert? Man burde klare seg uten glasskjerne i et vakuum og kunne heller lage et tynt rør (eller slange) hvor innsiden er forspeilet med aluminium (som heller ikke oksiderer i vakuum). For å få tak i aluminium kunne roboten 'spise opp' sitt eget landingsfartøy.

(Er tydeligvis i et kreativt hjørne idag 🙄)

Legger til: eller frakte bare glasfiberen fra jorden og lage beskyttelsen lokalt av regolitt

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg biter på OT :) Jeg liker idéen men ser umiddelbart et par problemer. Å prousere fiber av god kvalitet krever nok et voldsomt maskineri for å behandle regolitt til de riktige råmaterialene. Aluminium er et dårlig refleksjonsmateriale siden det ikke gir totalrefleksjon. Det ville gitt kort rekkevidde på den fiberen. Kanskje bare noen titalls meter.

Beskyttelsen av fiberen regnet jeg allerede som ganske tynn med et par millimeter. Siden månen ikke har noen atmosfære så bombarderes den av veldig mange mikrometeoritter / støvkorn som kan ødelegge fiberen. Derfor tenkte jeg det var lurt å grave ned fiberen i hvert fall noen desimetere. For å tåle trykket fra skarpe steiner rundt (tyngdetrykk generert av månens tyngdekraft) og behandlingen nedleggingsmaskinen gir, så tenkte jeg at isolasjonen rundt fiberen måtte være et par millimeter tykk. Her tenkte jeg at beskyttelsen måtte fraktes fra jorda, men du har et godt poeng i at den kan bygges av regolitt. Siktet finkonrnet regolitt burde kunne beskytte den veldig godt selv uten sintring eller bindemidler. Akkurat som man bruker fine masser rundt rør og kabler her på jorda for å beskytte mot skarpe steiner, jordtrykk, frostspreng (termisk utvidelse er forsåvidt også aktuelt på månen). Fiber-mantelen bør kunne være beskyttelse nok mot den finsiktede regolitten. Da trengs det egentlig bare en fiber kjerne a ca 10 mikrometer og en tynn beskyttelse på noen mikrometer rundt den. Dvs fiberen kan egentlig sendes fra jorda uten at det veier veldig mye. 2500 km fiber med en diameter på 20 mikron vil bare veie rundt 1 kg om jeg har regnet riktig. Pluss en avansert leggemaskin som beskytter fiberen, ikke lager krøll på den hårfine fiberen og sikter og sorterer regolitten.

Lenke til kommentar

Eller kanskje det holder med en laserlink fra radioteleskopet til en satellitt som går i bane rundt månen? Data lastes opp til satellitten når den er på månens bakside og sendes til jorden via mikrobølger når den er på fremsiden. Det blir en god forsinkelse men så lenge man ikke mister data ser jeg ikke det som noe stort problem. Skal man ha lav forsinkelse må man ha flere satellitter og laserlink mellom satellittene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...