Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Sliter med minne - Tips?


Anbefalte innlegg

Hei!
Har en 2 år gammel pc med rtx 2070, 16gb ram, i5 9600k med mer.

Har i det siste slitt VELDIG med minne, uten at jeg har gjort det før. Sliter spesielt med minne når jeg skal spille warzone/cold war.
Det står at jeg har installert 16gb minne, men på minne tilgjengelig varierer det mellom 2gb og 8gb.
Som vist i bildene så har jeg bare league of legends åpent (Spiller ikke, bare har client åpen) også bruker jeg allerede nesten 50% minne. Når jeg har warzone åpent bruker jeg 90-100%, også lukker warzone seg flere ganger pga for lite minne. 

Denne pcen burde lett dra warzone uten problemer, så jeg lurer derfor på om noen har noen tips til hva jeg kan gjøre?




Tusen takk for all hjelp! :)

pc2.png

pc1.png

Endret av HenrikHe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Thor. skrev (1 time siden):

I oppgavebehandling så kan du bytte til oppstart, her kan du høyreklikke på alt du ikke trenger skal starte sammen med datamaskinen.

Jeg har ikke mange programmer som starter. 

Radford skrev (1 time siden):

Hvis du går inn på "ressursovervåking" og ser på minne-fliken, hvordan ser det ut der?

Jeg la med bilde nå!
Jeg har egentlig ikke merket at jeg har slitt med minne før, og ville jo trodd at 16gb skulle holde unna det meste. Da må jeg nok sikkert bare kjøpe 32gb....

pc3.png

Lenke til kommentar
HenrikHe skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke mange programmer som starter. 

Jeg la med bilde nå!
Jeg har egentlig ikke merket at jeg har slitt med minne før, og ville jo trodd at 16gb skulle holde unna det meste. Da må jeg nok sikkert bare kjøpe 32gb....

pc3.png

Klikk på fanen "Minne".

Lenke til kommentar
HenrikHe skrev (4 minutter siden):

pc4.thumb.png.b476345afc2ef6b84f40d5595a9cab05.png

Kan se ut som du trenger mer minne, ja, du har ett eller flere aktive programmer som bruker en del. Klarer ikke helt å se hva det skulle være ut ifra den oversikten du la ved i førsteposten...

Om du sjekker minnebruken rett etter en omstart, hvordan ser det ut?

Endret av Radford
Lenke til kommentar
Undified skrev (2 minutter siden):

Spill som lukker seg med 16gb minne? Det høres ikke normalt ut. Her det noe muffens.

Det syntes jeg også. Når jeg har lukket alt, så hender det fortsatt at Cold war ikke vil kjøre.

 

Radford skrev (2 minutter siden):

Kan se ut som du trenger mer minne, ja, du har ett eller flere aktive programmer som bruker en del. Klarer ikke helt å se hva det skulle være ut ifra den oversikten du la ved i førsteposten...

Dette er program jeg har oppe nå, kan lukke de. Har spilt flere spill uten problemer før + at jeg kan tabbe inn ut som jeg ønsker.  Er det noe mer jeg kan sende bilde av som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
HenrikHe skrev (Akkurat nå):

Det syntes jeg også. Når jeg har lukket alt, så hender det fortsatt at Cold war ikke vil kjøre.

 

Dette er program jeg har oppe nå, kan lukke de. Har spilt flere spill uten problemer før + at jeg kan tabbe inn ut som jeg ønsker.  Er det noe mer jeg kan sende bilde av som kan hjelpe?

Det er mulig du har et program med en såkalt "memory leak" som gjør at programmet fortsetter så bruke RAM selv når det ikke trenger det. Om du ikke allerede har gjort det så anbefaler jeg deg å oppdatere alle programmene du bruker daglig inkl. de som starter automatisk ved oppstart.

Som allerede nevnt så pleier Chrome og bruke en del minne, men jeg får det ikke til å gå opp at du skal bruke 10 GB med minne om jeg tar utgangspunkt i det bildet du la ved fra oppgavebehandling i førstepost. Har det skjedd noen endringer der om du sorterer etter mest minne brukt?

Lenke til kommentar
Radford skrev (1 minutt siden):

Det er mulig du har et program med en såkalt "memory leak" som gjør at programmet fortsetter så bruke RAM selv når det ikke trenger det. Om du ikke allerede har gjort det så anbefaler jeg deg å oppdatere alle programmene du bruker daglig inkl. de som starter automatisk ved oppstart.

Som allerede nevnt så pleier Chrome og bruke en del minne, men jeg får det ikke til å gå opp at du skal bruke 10 GB med minne om jeg tar utgangspunkt i det bildet du la ved fra oppgavebehandling i førstepost. Har det skjedd noen endringer der om du sorterer etter mest minne brukt?

Når jeg sorterer så bruker java 4GB, google chrome rett under 4GB og mysqld eller noe bruker ca 500. Annet enn det er det ikke noe som skal bruke minne. 
 

 

sveibuen skrev (8 minutter siden):

Ser på første post, bilde der, så bruker jo Chrome helt hinsidis mye. Prøvd å lukke chrome før du starter spillet å sitt? Samt Javaen bruker også en del.

Ja, har prøvd det. Det hender det samme skjer, men er kjedelig å måtte lukke alt av andre programmer for å spille et vanlig spill på medium grafikk. Spør du meg i hvert fall!

 

 

Mumriken skrev (4 minutter siden):

Format c:\ 😉

Skjønner ikke helt hva du mener med det, beklager

Lenke til kommentar

Ubrukt minne er unyttig minne. Det som her også vil være sentralt å se på er hvor mye maskinen har satt av til caching. Dvs. at data som nylig har blitt brukt, eksempelvis filer, holdes i minnet. Hvis det blir lite minne reelt sett tilgjengelig, vil man her starte å fjerne dette innholdet. I praksis da er dette en løsning de ledig minne skal benyttes for å generelt kunne gjøre maskinen raskere.

En del programmer kan også ha en egen cache. Eksempelvis en nettleser kan velge å bufre en del i minnet fordi man gjør estimater på at det kan være ressurser du igjen kommer til å trenge. Hvor godt de her ellers ser på minneforbruken ellers for systemer og justerer dette vet jeg ikke, men vil anta det det gjøres.

Men ser jo ellers ut som det er noe knyttet til Java - i to separate prosesser? - som spiser en del minne hos deg.

Så er spørsmålet: Opplever du at det går tregt, eller er det bare at du ser at det er lite minne tilgjengelig?

Og: Vet du hva som benytter Java?

Endret av NULL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (1 minutt siden):

Ubrukt minne er unyttig minne. Det som her også vil være sentralt å se på er hvor mye maskinen har satt av til caching. Dvs. at data som nylig har blitt brukt, eksempelvis filer, holdes i minnet. Hvis det blir lite minne reelt sett tilgjengelig, vil man her starte å fjerne dette innholdet. I praksis da er dette en løsning de ledig minne skal benyttes for å generelt kunne gjøre maskinen raskere.

En del programmer kan også ha en egen cache. Eksempelvis en nettleser kan velge å bufre en del i minnet fordi man gjør estimater på at det kan være ressurser du igjen kommer til å trenge. Hvor godt de her ellers ser på minneforbruken ellers for systemer og justerer dette vet jeg ikke, men vil anta det det gjøres.

Men ser jo ellers ut som det er noe knyttet til Java - i to separate prosesser? - som spiser en del minne hos deg.

Så er spørsmålet: Opplever du at det går tregt, eller er det bare at du ser at det er lite minne tilgjengelig?

Og: Vet du hva som benytter Java?

Jeg opplever at det går tregt, alt "fryser" støtt og stadig. Det går jo selvfølgelig i perioder, men om jeg kjører litt krevende spill kjenner jeg det veldig. 

Javaen vet jeg også, dette er ikke noe jeg normalt har åpent. Det er bare noe jeg holder på med nå

Lenke til kommentar
1 minute ago, HenrikHe said:

Jeg opplever at det går tregt, alt "fryser" støtt og stadig. Det går jo selvfølgelig i perioder, men om jeg kjører litt krevende spill kjenner jeg det veldig. 

Javaen vet jeg også, dette er ikke noe jeg normalt har åpent. Det er bare noe jeg holder på med nå

Hvis det er ellers mye som kjøres, er det jo heller ikke sikkert det er minne. At man her ikke bare gå inn litt "enssporet", siden man ser at det i utgangspunktet kan se ut som det er lite minne tilgjengelig. Spørsmålet er jo ellers hvis det er mye som kjører, så er det jo et spørsmål rundt hva som evt kan ende opp med å trekke prosessorkraft. Og det er for så vidt andre ting som bruker GPU også.

En ting ellers når det gjelder minnebehandling tradisjonelt sett, er jo at det kan godt være at man har mye kjørende, men så lenge det ikke er direkte aktive prosesser vil operativsystemet normalt sett flytte minnebruken for programmet over i virtuelt minne. Om det her eventuelt har skjedd noe rundt minnebehandlingen i forhold til dette med tanke på utviklingen der man fort har fått mer tilgjengelig kombinert med at man kanskje ikke i samme grad bør bruke virtuelt minne mot SSD i like stor grad (uten at jeg egentlig har sett noe på hvor mye skrivetrafikk noe slikt i praksis vil skape mot SSDen) at man har gjort endringer for minnebehandlingen i nyere versjoner av operativsystemene.... Men i praksis: At et program kjører og i oversikten spiser minne, betyr ikke at det nødvendigvis spiser så veldig mye minne. Samtidig - et program kan også spise minne på helt andre områder enn hva som vises for selve prosessen for programmet. Dette gjennom andre tjenester prosessen baserer seg på, eksempelvis knyttet til drivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...