Gå til innhold

Revurdering av kjøp og salg på forumet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt spitballing;

Kunne man eventuelt samarbeidet med finn?

La oss lage annonser på finn som IKKE blir offentlige på finn.no, men går gjennom den vanlige prosessen, også kan vi ha ett subforum her hvor man da kan linke de aktuelle annonsene (altså at man må ha linken for å se annonsen)

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar
1 minute ago, MariusJS said:

Det svindles jo for millioner i året på finn.no også, men ingen snakker om å stenge ned tjenesten på det grunnlaget.

Dette har vel å gjøre med at folk er naive og ikke beskytter seg selv. Jeg trodde jeg handla med seriøse "datanerder" så derfor var jeg litt uforsiktig.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, vidor said:

Dette har vel å gjøre med at folk er naive og ikke beskytter seg selv. Jeg trodde jeg handla med seriøse "datanerder" så derfor var jeg litt uforsiktig.

Litt av problemet med bruktmarkedet imo var jo at det ikke var linket veldig opp mot forumet, så du visste ikke alltids hvem du handlet med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser mange er redd for hva slags ansvar og ressursbruk dette kan medføre for forumet. Jeg mener det overdramatiseres hvor mye problemer som evt kan dukkke opp med tanke på svindel, jurdisk ansvar, og ressursbruk bare ved å tilate kjøp/salg på forumet. Jeg drar igjen frem eksempelet om avforum og hifisentralen. Disse forumene var ganske store når de var på topp, og jeg kan aldri huske og sett en eneste tråd ang svindel ved salg/kjøp. De gangene jeg har sett det så var det pga finn.no annonser. Det skal mye mer til for folk å svindle en forumbruker hvor man kan se historik enn en totalt "ukjent" person på finn.no, selv om de er verifisert med bank id.

Jeg oppfordrer de som styrer forumet å ta kontakt med de som styrer avforum og hifisentralen og høre hvor mye ressurser og problemer de har hatt oppigjennom åra med kjøp/salg for å evt avklare dette. Jeg vil tro det er ganske få saker. 

Apropo verifisert med bank id på finn så mener jeg dette er en falsk trygghet. Selv om finn vet hvem du er så hjelper det lite for den personen som blir svindlet. Selv om man annmelder saken så er det sjelden dette fører noe sted hos politiet. Jeg tviler også sterkt på at finn vil gi ut identiteten på den som har svindlet til den som er utsatt for det. Så da må politiet ta kontakt med finn for å finne ut hvem det er, mens du sitter der med skjegget i postkassa. Så hvilken trygghet gir egentlig denne verfisert med bank id løsningen? Nada mener jeg. Kombinert med hvor mange positive tilbakemeldinger brukeren har fått har det kansje en verdi, men i seg selv er verifisert med bank id null verdt for meg.

Endret av strike_
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071

Hei, og takk for alle tilbakemeldinger. Retningslinjene våre sier at kjøp og salg er forbudt, med mindre annet er angitt i kategorien. Det betyr at vi kan åpne opp for kjøp og salg, eller tillate i noen kategorier hvis vi ønsker. Selv om kjøp og salg ikke tillates i noen kategorier i dag, vet vi at det har foregått en del over PM. Vi har også fått henvendelser fra brukere som angivelig har blitt svindlet, men som vi ikke kan hjelpe. Diskusjon.no leverer ikke ut data med mindre det foreligger en rettslig kjennelse.

Men jeg ønsker gjerne å kaste ballen tilbake til dere. Hvordan kan vi legge opp til kjøp og salg på en slik måte at det ivaretar en trygg handel?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Øystein said:

Hei, og takk for alle tilbakemeldinger. Retningslinjene våre sier at kjøp og salg er forbudt, med mindre annet er angitt i kategorien. Det betyr at vi kan åpne opp for kjøp og salg, eller tillate i noen kategorier hvis vi ønsker. Selv om kjøp og salg ikke tillates i noen kategorier i dag, vet vi at det har foregått en del over PM. Vi har også fått henvendelser fra brukere som angivelig har blitt svindlet, men som vi ikke kan hjelpe. Diskusjon.no leverer ikke ut data med mindre det foreligger en rettslig kjennelse.

Men jeg ønsker gjerne å kaste ballen tilbake til dere. Hvordan kan vi legge opp til kjøp og salg på en slik måte at det ivaretar en trygg handel?

Jeg vil nominere Nizzen sitt forslag, eller om man ikke ønsker selve annonsene og den "tekniske biten" her så kan det være en ide å kombinere forslaget hans med "spitballingen" min.

Altså; "strenge" regler for hvem som får poste, feks;

  • minst 1. år gammel konto
  • minst x antall poster
  • må ha verifisert epostadresse

Alternativt som jeg skrev tidligere, ha en form for "upubliserte" annonser på finn.no (da må riktignok de gjøre noe hos seg), hvor man da lager en tråd her og linker annonsen, slik at kun de med link kan se den. (da med de kravene som er nevnt over for å få poste)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...