Gå til innhold

IBM harddisk sluttet plutselig å virke. Helt død


btl

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skulle konvertere ett DV-filmklipp som var på 5 GB til divx. Selve konverteringen er ikke så spennende å se på, så jeg stakk til en kamerat mens den holdt på. Når jeg kom tilbake, hadde maskina startet seg på nytt. Jeg har etablert passordbeskyttet oppstart i BIOSen, og det var dette bildet som var oppe.

Men.. etter å ha skrevet inn passordet fikk jeg beskjed om å sette inn en Boot-disk.

 

Jeg bygde maskinen for 1 og ett halvt år siden. Maskinen har vært urørt innvendig siden da.

 

Biosen klarer ikke å finne IBM harddisken. Harddisken lager ingen ulyder, og jeg har testet harddisken i en annen maskin at den finner den. Jeg har testet harddisk nr 2 som er en WD og Biosen finner den disken, hvis jeg setter den som master og kopler bort IBM disken.

 

Jeg snakket med noen på jobben, og de trodde harddisken var helt død. Han ene sa at han hadde hatt en kamerat noe tilsvarende hadde skjedd og at biosen klarte å finne harddisken hver 20gang han starta maskina. Men hvis biosen plutselig ikke klarer å finne harddisken, er jo ikke det helt bra da.

 

Jeg har ringt PSdata, og de sa at jeg ville få en Hiatchi disk på 80 GB i erstatning:( hvis jeg returnerte denne, og hvis den selvfølgelig ikke virket.

 

Jeg har også fått tips om ett IBM fisk recovery program eller noe sånt. Hvor kan jeg finne dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja.. Jævlig kjipt nårman mister mange viktige filer.

Og jeg vil ikke ha noen harddisk av dårlig kvalitet neste gang. Hitachi og IBM disker skal jeg heretter holde meg langt unna. Får prate litt mer med med PSdata. Vil kke ha noen Hitachi disk som erstatning, selv om jeg får den kastet etter meg.

 

Hvilke harddisker er å ambefale med tanke på stabilitet? Jeg føler at Western Digital er ganske bra:)

Lenke til kommentar

Tror ikke du finner noe merke som det ikke er noen som har noe negativt å si om. Og du kan sikkert finne tusenvis som sier at akkurat det de bruker er veldig bra, for samtlige merker.

Det er sant at IBM hadde en dårlig periode. Men det som selges i dag er sikkert like bra som alt annet.

Lenke til kommentar

etter en del IBM hardiskbytter hos psdata fikk jeg en seagate 60GB som funker utmerket. Virker som om de er greie når man får problemer i motsetning til andre webshoper.

 

NB!! seagate en del tregere enn WD så hvis du skal ha den til videoredigering så er nok seagate et dumt valg.

Lenke til kommentar

Hvor stor HD Har du ? Den type jeg og mange har hatt problemer med er "45" GB disker fra IBM som er produset i Ungarn (hungary)

 

IBM fikk så mange problemer med diskene sine at de la ned fabrikken i ungarn og "solgte" til Hitachi

 

Mye av grunnen tror jeg er varmgang så min anbefaling er Samsung 160 GB med ATA eller SATA, Lydnivået er topp og hastigheten god. Skal du ha noe bedre så kjøp en Raptor 72 fra WD

Lenke til kommentar

Backup er en fin bil !

 

IBM har vært kjent for å ha disker som dør etter en stund, har hatt minst 4 ibm disker som har dødd, og kjenner mange som har hatt samme problem.

Hitachi er ibm teknologi, så jeg tror ikke at jeg ville lagret viktige data på den disken om du får den.

Finner du ikke disken i BIOS er det lite å gjøre, ibas kan vel sikkert få ut dataene dine, men det koster flesk.

Lykke til

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en 40 GB hos psdata som gikk i stykker. så fikk jeg en ny 40 GB som også gikk i stykker. så fikk jeg en 60GB fordi 40GB fantes ikke lenger. den gikk også i stykker. da fikk jeg endelig et annet merke (60GB seagate). som fremdeles funker.

 

på samme tid kjøpte jeg også en 60GB ibm hos komplett som jeg har byttet 2 ganger. den ser nå endelig ut til å virke. (har vel hatt den i over 1 år nå).

hos komplett får jeg ikke noe annet en ibm i retur.

 

har også byttet en 2,5" ibm hos dell som sluttet å virke.

Lenke til kommentar

Er det en GXP60/75 så burde du ha visst at dette kom til å skje.

Er det en GXP120/180 så er du en av den prosenten som mister en HD denne måneden. Det er ikke noe nytt av harddisker "dør", det har skjedd (og skjer) lenge det. Nye harddisker lever trolig oftest under 2-4 år i gjennomsnitt, og du var trolig en av de som mister en tidlig.

 

Jeg har bare to spm:

-Hva het disken?

-Hva heter disken psdata vil gi deg?

 

Får du en 7k250 så tror jeg du vil bli fornøyd med den. Gå til www.storagereviw.com og les om du har lyst, eller bare ta mitt ord på det. Det er tre slike her i huset, og snart en til.

Lenke til kommentar

Sier du at en annen PC klarer å finne HDDen? Da kan du ihvertfall kopiere dataene dine over til annen harddisk, eller tar jeg feil?

 

 

Det kan også være forskjell på HDD-kontroller i forskjellige PCer - jeg har opplevd at noen detekterer HDD kun når den har klart å spinne opp, mens andre "ser" harddisken selv om den ikke roterer.

 

 

Men det at annen PC ser HDDen betyr at kontroller-kortet på selve harddisken fungerer. Kanskje delvis.

 

 

Det beste er selvfølgelig å få ny harddisk og glemme den gamle.

 

 

Hvis du har kritiske data på HDDen som du gjerne vil ha tilbake:

 

 

1. Det kan hende at bare en del av kontrollerkortet fungerer så hvis du får tak i samme type HDD, kan du prøve å bytte kort for å lese data fra din HDD. I verste fall mister du garanti på 2 harddisker.

 

 

Hvis du hører at den prøver å spinne opp men ikke greier det - da er det ett par metoder du kan prøve for å få den i gang:

 

2. snu den - opp ned eller på siden. Noen ganger er det nok.

 

 

Desperate metoder kommer her:

 

3. frys den - legg i plastposen (gjerne antistatisk) og legg i fryseren (helst -18 eller mer) for 1-2 timer. Når du tar den ut, har du ca 20 minutter på deg for å lese det mest kritiske av innholdet. Rykter sier at dette kan gjentas maks 8-10 ganger. Dette har fungert for meg en gang.

 

4. Slå den. Fra å banke veldig forsiktig på siden med en finger/skrutrekker til helt dramatisk - når du vet at ingenting hjelper og du har prøvd alt annet - legg tykk avis på bordet (slik at du ikke ødelegger bordet) og slå den HARDT ett par ganger fra alle sider. På den måten fikk jeg liv i en 6Gb Seagate på jobben i går. Det bråket skikkelig!

 

Alternativene er å miste den på gulvet/bordet osv. fra forskjellige høyder og stillinger.

Lenke til kommentar

Kjøling gutter, kjøling av HD er viktig. Har inntrykk av at mange brukere ikke er så veldig opptatt av kjøling av HD. Antar at din disk er blitt et offer for varmgang.

Bruker selv to WD2500, samt to SCSI Seagate Cheetah 36.6GB . Primært brukes disse til DivX.

Disse kjøles ned av to 80mm Papst Vifter og jeg har ennå ikke opplevd noen problemer med diskene eller tidligere disker. Kjøling er tingen.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Det var en 80GB harddisk fra IBM. Tror det faktisk sto 82GB på den:)

PSdata vil gi meg en Hitachi 80GB i erstatning. Er det mulig å få en harddisk av ett annet merke, hvis man betaler ett mellomlegg? Tror ikke jeg vil ha en harddisk (Hitachi) som jeg kan forvente at går istykker, selv om jeg får den kasta etter meg.

Lenke til kommentar
Er det mulig å få en harddisk av ett annet merke, hvis man betaler ett mellomlegg?

Du kan nok ikke kreve det.

 

Men du kan spørre om det. Når jeg byttet inn min IBM for et par år seden, fikk jeg grini meg til WD (til og med større, mot mellomlegg) hos multicom.

Lenke til kommentar

Må støtte opp mot "hårek" her...

Det finnes noe negativt på alle disk-merker.

Det blir det samme hvem du velger.

Jeg har to kamerater som fikk problemer med at WD200gb. disken plutselig forsvant i windows. Partisjonen ble rett og slett borte !

 

Selv har jeg en IBM80gig disk og en WD120gig disk...Har ikke hatt noen problemer med disse. Og hvis jeg skal kjøpe en ny harddisk blir det samme hvilket merke det er.

Diskene er rimelig like nå for tida...

Lenke til kommentar

Av prinsipp burde ingen kjøpe IBM. Når de er så teite å ikke trekker tilbake alle HDer som det er noe galt med. I stedet må vi forbrukere miste all data vi har lagred ennenhver måned pga. at HDen tar kvelden. Og på toppen av det hele får vi en tilsvarende dårlig IBM HD som igne tar kvelden om 2 mnder. De 2 siste gangene turte jeg ikke bruke HDen til annet en swap-partisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...