Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

mu99

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om noen kan gi meg litt råd til hva jeg skal gjøre videre i denne saken her:

I fjor på denne tiden kom jeg hjem fra jobb til en leilighet som var full av maur. Fjernet alle sammen med støvsuger (kastet posen etterpå!) før jeg gikk ut og kjøpte giftfeller og giftspray. Tok deretter kontakt med styret og utbygger (Bygget var ferdigstilt juni 2019) om at det kom store mengder sukkermaur inn i leiligheten. Dette sammenfalt med koronanedstengningen, og utbygger mente at dette ikke var en reklamasjonssak siden de ikke drev med skadedyrsbekjempelse, og styret ville ikke prioritere denne saken da. Så jeg hadde maur i leiligheten i ca halvannen måned før det sikkert ble så varmt og mye tilgjengelig mat at de heller holdt seg utendørs. Det skal også sies at en av mine naboer også fikk maur i sin leilighet noen uker etter meg, og jeg merket en stor reduksjon hos meg når hun fikk giftfeller og giftspray av meg. Så jeg mistenker at det henger sammen, men det kan også være tilfeldig. Mauren kom fra under listen til verandadøren, men det var ikke maur på verandaen.

Svaret jeg fikk fra utbygger i år som i fjor er at dette ikke er en reklamasjonssak siden de ikke tar seg av skadedyrsbekjempelse, og at jeg må bruke boligforsikringen min for å få utbedret dette, eller ta kontakt med styret. Styret har jeg ikke hørt noe fra i år, men i fjor fikk jeg beskjed om at de skulle ta tak i det med utbygger, men ingenting er blitt gjort så vidt meg bekjent. Siden jeg hadde igjen feller og gift så fikk jeg satt ut med engang jeg så det kom inn maur, og problemet er heldigvis mye mindre nå. 

Jeg har veldig lyst til å svare utbygger at jeg spør ikke om hjelp til å bekjempe skadedyr, jeg spør om de kan fikse bygningen slik at det ikke kommer maur inn i bygget.

Så mitt spørsmål blir: Kan jeg ta kontakt med mitt forsikringsselskap og få de til å rekvirere et skadedyrfirma som kan finne ut hvor mauren kommer ifra, og evt. få tettet dette for deretter å sende et krav på egenandel til styret, som evt. tar det med utbygger? Er dette en reklamasjonssak, eller har utbygger rett?

(Siden i fjor er jeg blitt student, så de pengene det vil koste meg svir ganske mye mer enn det gjorde før, derfor jeg er interessert i å vite om det er en mulighet for at jeg kan slippe å betale noe for å få utbedret det her selv.)

Endret av mu99
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Når maur kommer inn gjennom sprekker i bygningen, mellom nye lister, så høres det ganske sannsynlig som en sak borettslaget/sameiet kan reklamere på for utbygger. At utbygger ikke driver med skadedyrbekjempelse ingenting med saken å gjøre. Utbygger er ansvarlig for det de har levert. De kan i tillegg holdes ansvarlig for kostnadene knyttet til nødvendig skadedyrbekjempelse som følge av feilen de har ansvaret for.

Alt for ofte ser man tafatte styrer som ikke klarer å følge opp leverandører eller som ikke skjønner at en viktig del av jobben deres er å følge opp saker. Hvis styret ikke er interessert i følge opp utbygger så får du ikke gjort noe overfor utbygger.

Du kan naturligvis bruke advokat mot borettslaget som følge av manglende vedlikehold og kostnader det påfører deg, men det er ganske tung vei å gå og usikkert resultatet.

Uansett så tror jeg ikke du ønsker skadedyrbekjempelse. Sist jeg var borti i det gjorde tiltakene fra skadedyrfirmaet ting bare verre. Deres ide er at man må bekjempe maurtua som maurene kommer i fra, og la ut noe søtningsmidler/giftfeller som tiltrakk bare enda flere maurer.

Maurene har typisk fanget opp duften av noe sånt, så vask heller veldig godt med sporet som maurene følger, også på utsiden av bygningen. Tett så igjen aktuelle lister/sprekker med silikon eller annen fugemasse.

Lenke til kommentar

Takk for svar nor.jorgen, det var det jeg tenkte når det kommer til at utbygger er ansvarlig. Akkurat nå har jeg ikke økonomi til å bruke advokat på noe som er usikkert. Det var en av grunnene til at jeg tok sjansen på å starte med fulltidsstudie nå, at jeg har en helt ny leilighet der det meste bør gå på garanti. 

Siden jeg skrev innlegget har jeg fått kontakt med styret, og de sliter med det samme som meg, at det er vanskelig å få utbygger til å ta ansvar for det som ikke er riktig utført, eller hvor det er mangler. Det kom også frem at det hadde vært problemer med insekter (deriblant skjeggkre) i et av de andre byggene, det hadde blitt tatt på forsikringen til borettslaget. Stusset på hvorfor de ikke kunne ta seg av begge blokkene samtidig, egenandelen blir jo den samme uansett, nå må det evt. lages en ny sak, med ny egenandel.

Kjenner på stor frustrasjon om dagen når det kommer til dette. 

 

Lenke til kommentar

Du trenger ikke skadedyrfirma for å bli kvitt maur. Jeg hadde maur i fjor som kom inn igjennom listen til ytterdøren. Det viste seg å være en maurtue under inngangspartiet mitt (og muligens videre under terrassen). Jeg brukte to typer maurmiddel; et flytende og et pulver. Begge deler hadde jeg under hellesteinen på inngangspartiet. Husker dessverre ikke hvilke merker det var, men kan se om jeg finner dem senere. Uansett, dette stoffet er noe de tar med seg tilbake til tuen og gir til resten av maurene slik at de også blir "infisert" og dør. Etter en stund var det ikke en maur å se lenger. 

Lenke til kommentar
el_cash skrev (9 timer siden):

Hvorfor tetter du ikke under lista?

Er så liten glippe at det er ikke noe å reagere på, og de siste dagene har jeg fått bekreftet det jeg har trodd hele tiden, kommer de ikke inn der så kommer de inn et annet sted. Derfor vil jeg ha utbygger til å fikse det som åpenbart er et større problem. Når jeg sprayet med giftstoff i år, så dukket de etter kort tid i store mengder ute i fellesarealet. Gjorde det samme der, da fant de nye steder å komme inn i leiligheten, dog i mye  mindre antall. 

 

Kajac skrev (9 timer siden):

Du trenger ikke skadedyrfirma for å bli kvitt maur. Jeg hadde maur i fjor som kom inn igjennom listen til ytterdøren. Det viste seg å være en maurtue under inngangspartiet mitt (og muligens videre under terrassen). Jeg brukte to typer maurmiddel; et flytende og et pulver. Begge deler hadde jeg under hellesteinen på inngangspartiet. Husker dessverre ikke hvilke merker det var, men kan se om jeg finner dem senere. Uansett, dette stoffet er noe de tar med seg tilbake til tuen og gir til resten av maurene slik at de også blir "infisert" og dør. Etter en stund var det ikke en maur å se lenger. 

Har mistanke om at det er en tue inne i grunnmuren, eller under badet (pga varmekabler). Har kjørt på med masse bokser med gift som de tar med tilbake til dronningen, dog ikke så mye som i ifjor siden problemet har vært mye mindre. Tar gjerne imot tips om andre giftstoffer. 

Lenke til kommentar

Kan være at leiligheten er bygget over en maursti, og at de går inn gjennom en ventil. Vanlig med ventiler i grunnmuren hvis det er en kjeller på innsida. 

Det er kjerringråd, som involverer potetmel eller bakepulver. Tanken bak er at potetmel eller bakepulver får maurene til å ese ut og eksplodere 🙁 Men for at de skal spise det, er det tilrådd å blande bakepulver med melis. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...