Jump to content
Redaksjonen.

Her bytter de batteriet på elbilen på under 10 minutter [Ekstra]

Recommended Posts

oophus skrev (9 timer siden):

Jeg hadde nok valgt å fjerne bekymringer rundt batterihelse enn å beholde det. Batterier bygget for ei slik løsning ville nok hatt et større slingringsmonn på Vmin og Vmax for å tvinge inn bedre batterihelse. Samt fordelen er jo at ingen av batteriene noen sinne ble hurtigladet. 

Har man 48V moduler som man kan mikse og matche litt om hverandre, når man slenger inn bilen og skal få et nytt batteri, så hadde jeg likt at man kunne fått 400kW effekt den ene dagen, og kruset rundt med 100kW effekt i hverdagene med et mindre batteri. Så det finnes jo litt fordeler med det. Spesielt det å vite at man kan kjøpe bilen og ikke ane hvor mye kapasitet og effekt bilen kan ha om en 5 års tid basert på oppdateringer rundt batteripakkene som havner i batteribytte stasjonene. 

Større aktører vil nok avgjøre hva som skjer i løpet av 5 - 10 år, som er et kort tidsperspektiv.

Som til dømes Amazon, med bilbestilling på rundt 40 000 millioner kroner, og dei som skal drive autonom - kollektivtrafikk med noe større ordrer.

https://www.tu.no/artikler/100-000-elbiler-amazon-sjef-jeff-bezos-star-bak-verdens-storste-elbil-bestilling/474646

 

Vi nordmenn uten kultur for bilbygging, en skrantende små - båt - produksjon og liten befolkning får vel bare stille oss litt bak i køen. Vi får leve av økte tomtepriser i osloet, badmoduler fra sverige og grusing av veger til vindmølleparker.

 

 

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV
  • Like 1

Share this post


Link to post
Complexity skrev (9 minutter siden):

Så man skal måtte kjøre rundt med større batteri enn nødvendig for at masse skal være låst bort for å forhindre missbruk?

10% og det man ser hos flere OEM's idag er nok antatt for å være bra nok det. De har jo havnet ved slike tall av en grunn tenker jeg. 

 

Complexity skrev (9 minutter siden):

Og de må ikke hurtiglades? enn om det er kø på batteribyttestasjonen? må vente 7 timer da på at neste batteripakke er oppladet? 😛

Optimalt sett så skal de ikke trenge å bli hurtigladet nei. Men jeg antar jo at man ikke fjerner muligheten, så ønsker man å hurtiglade så gjør man jo det. Men i snitt så skal jo disse batteriene hurtiglades mindre enn andre uten muligheten til batteribytte. 

Kødannelser oppstår ikke ved at bare to biler kjører opp til ei hurtigladestasjon, forutenom ventetiden som følger byttene. Disse ville nok hatt en mye større batteribank enn dette for å spise opp muligheter for å få billigere strøm i tillegg og tilby balansering av frekvensene i nettene rundt om kring. Samt så regner jeg med at hvis man skulle gjort noe ekstra, så måtte man bestilt time. Altså hvis man f.eks skal gå fra 5 moduler til 9 moduler slik at eventuelle autonome systemer rakk å bytte litt om på noen moduler for å bygge pakken klar for deg, og lade den opp. 

Complexity skrev (13 minutter siden):

Og spørs ho hvor bra det er for bilens kjøreegenskaper å drive å bytte på hvor tung den er. Luftfjæringen kan jo til en viss grad justere seg etter vekta men gjør man en bil med stålfjærer mye lettere enn den er designet for kan det bli meget rart å kjøre den.

Det er jo ikke noe annerledes enn at bilen skifter karakteristikk mellom det å kjøre alene i bilen og det å ha med seg ekstra personer og bagasje. 



 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Complexity skrev (36 minutter siden):

Så man skal måtte kjøre rundt med større batteri enn nødvendig for at masse skal være låst bort for å forhindre missbruk?
Og de må ikke hurtiglades? enn om det er kø på batteribyttestasjonen? må vente 7 timer da på at neste batteripakke er oppladet? 😛

Og spørs ho hvor bra det er for bilens kjøreegenskaper å drive å bytte på hvor tung den er. Luftfjæringen kan jo til en viss grad justere seg etter vekta men gjør man en bil med stålfjærer mye lettere enn den er designet for kan det bli meget rart å kjøre den.

Samme andre veien om man gjør bilen tyngere.

Jeg vet ikke om det er problematisk med vekten av 5 i bilen mot å kjøre alene, men det kan jo være. Så kan jeg tenke meg at bytte av batteri er et alternativ til lading på typiske transportstrekninger og for yrkesbiler i tettbygde strøk. Det er tross alt lett å se for seg oppsiden hvis utfordringen ikke er større enn å ha nok batterier til bruken av ordningen. En app som viser hvor de t fins et ledig batteri er ikke vesentlig forskjelligvfra en app som forteller om ledig "hurtiglader".

Og ikke minst, så kan jo disse batteriene lades om de står i bilen. Hjemmelading er ikke utelukket, ei heller lading ved en veikro.

 

Edited by NERVI
  • Like 1

Share this post


Link to post
oophus skrev (27 minutter siden):

10% og det man ser hos flere OEM's idag er nok antatt for å være bra nok det. De har jo havnet ved slike tall av en grunn tenker jeg. 

 

Optimalt sett så skal de ikke trenge å bli hurtigladet nei. Men jeg antar jo at man ikke fjerner muligheten, så ønsker man å hurtiglade så gjør man jo det. Men i snitt så skal jo disse batteriene hurtiglades mindre enn andre uten muligheten til batteribytte. 

Kødannelser oppstår ikke ved at bare to biler kjører opp til ei hurtigladestasjon, forutenom ventetiden som følger byttene. Disse ville nok hatt en mye større batteribank enn dette for å spise opp muligheter for å få billigere strøm i tillegg og tilby balansering av frekvensene i nettene rundt om kring. Samt så regner jeg med at hvis man skulle gjort noe ekstra, så måtte man bestilt time. Altså hvis man f.eks skal gå fra 5 moduler til 9 moduler slik at eventuelle autonome systemer rakk å bytte litt om på noen moduler for å bygge pakken klar for deg, og lade den opp. 

Det er jo ikke noe annerledes enn at bilen skifter karakteristikk mellom det å kjøre alene i bilen og det å ha med seg ekstra personer og bagasje. 



 

Nåja, Du prøver å prate til bølingen.

 

 

Selv Schwarzenegger hadde problemer med modulbasert fylling av carbon tanken til andre, selv om han hadde atomreaktor lignende greier selv.

 

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post

Her er det jo snakk om ekstra 4-6 ekstra personer og bagasje + kansje 200kg forsjell i batterivekt.

Man merker forøvrig stor forsjell på å kjøre full bil og tom bil. De fleste biler skal vel ha forsjellig dekktrykk og avhengig av hvor mange personer som sitter i den så det er ikke ubetydelig.

Camber endrer seg og gjerne om bilen er mye lastet noe som kan gi skeivslitasje på dekk.

Alt dette må nok taes høyde for isåfall noe som kansje gir dyrere biler.

Edited by Complexity
  • Like 1

Share this post


Link to post
Complexity skrev (35 minutter siden):

Her er det jo snakk om ekstra 4-6 ekstra personer og bagasje + kansje 200kg forsjell i batterivekt.

Man merker forøvrig stor forsjell på å kjøre full bil og tom bil. De fleste biler skal vel ha forsjellig dekktrykk og avhengig av hvor mange personer som sitter i den så det er ikke ubetydelig.

Camber endrer seg og gjerne om bilen er mye lastet noe som kan gi skeivslitasje på dekk.

Alt dette må nok taes høyde for isåfall noe som kansje gir dyrere biler.

Og Du har selvfølgelig tro på at alle lastebil sjåfører regulerer lufttrykket flere ganger daglig, ja og så bussjåførene da og fly.

Om vi nu sier Citroën sitt system koster 5 000,- ekstra, så tjenes jo det innatt ved første service, ikke for verkstedet men for Demses.

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post
37 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Og Du har selvfølgelig tro på at alle lastebil sjåfører regulerer lufttrykket flere ganger daglig, ja og så bussjåførene da og fly.

Om vi nu sier Citroën sitt system koster 5 000,- ekstra, så tjenes jo det innatt ved første service, ikke for verkstedet men for Demses.

Nei jeg tenkte på personbiler.

Vet ikke hvordan det gjøres med lastebiler. Mulig de justerer etter hvor mye vekt de har. Er nok stor forskjell om de har ingen last eller 25 tonn last.

Edited by Complexity
  • Like 1

Share this post


Link to post
Complexity skrev (10 timer siden):

Nei jeg tenkte på personbiler.

Vet ikke hvordan det gjøres med lastebiler. Mulig de justerer etter hvor mye vekt de har. Er nok stor forskjell om de har ingen last eller 25 tonn last.

Differansen på en lastebil er fra ca 10 tonn til 25 tonn (150% økning /differanse, og henger kommer i tillegg), på en litt stor batteribil 2 tonn til 2,5 tonn (25% øknung, og ja som regel uten henger / taklast, men med måkevinger).

Her et podkastforum med 1/3 Kvinner, det går framåt:

https://www.nyteknik.se/podcast/

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...