Gå til innhold

Hvor mye trenger man å investere i en gamer pc til en 11-åring, og hva bør man være obs på?


Anbefalte innlegg

Har en 11-åring som har kommet til det punktet hvor han vil ha en gamer-pc, godt påvirket av alle youtuberne han følger så er det nå kun pc, gaming stol, kule lys osv osv som gjelder.
Det han spiller mest er Fortnite, Battlefront 2 og Rocket League.

Jeg har ikke spesielt god peil på pc selv, men tenker at det ikke er en stor forskjell mellom en gamer rigg til en 21-åring som det er til en 11-åring. Spesielt ikke hvis man tenker slik at det er ment å være en framtidsrettet maskin som ikke trenger å oppgraderes etter ett år. Men så er det og mulig at spillene han liker og kommer til å like ikke er så storkrevende, og at jeg kan klare meg med å betale rundt 8000.
Men jeg er skeptisk, tenker f.eks at man bør minimum investere i 16gb ram om man vil ha en framtidsrettet maskin, og med min sterkt begrensede kunnskap regner jeg med etter en runde på komplett å måtte betale mellom 10 og 15 for en entry-level gamer som samtidig er fremtidsrettet.

Videre, hvilke ting bør jeg være obs på? Siden jeg ikke har så god peiling er jeg redd for å innse etter kjøpet irritasjonsmomenter. Eksempler på det jeg mener er:

Støynivå: Naturlig i en gamer såklart, men regner med det er variasjoner her og, er dette noe specs kan fortelle noe om eller må man bare sjanse? Vannkjøling blir det uansett ikke på prisnivået.

Oppgraderingsmuligheter: Er dette noe? Tenker f.eks på antall slots i kabinettet og/eller hovedkort, hvor enkelt det er å komme til i kabinettet.

Brukervennlighet: Vet ikke om det er noe særlig variasjon på dette, om det er gode "nybegynner"-pc'er i motsetning til pc'er laget for folk som driver og overklokker og andre fancy ord som jeg bare såvidt har en forståelse for.

Kom gjerne med en liste/eksempler på ting som jeg bør være obs på ved kjøp av pc. Vet ikke om eksemplene var gode eller om de bare viser at jeg overtenker prosessen.

Det blir ikke kjøpt pc umiddelbart, han skal få lov å spare seg opp en del selv og får sikkert til jul, foreløpig har vi kjøpt mus, tastatur, stol og skal til å kjøpe en monitor han kan koble xbox'en sin til.
Har sett på denne - https://www.elkjop.no/product/gaming/gamingskjerm/118235/samsung-odyssey-lc24rg50fquxen-24-buet-gamingskjerm
- Og forstår det slik at siden monitoren har AMD FreeSync, må jeg passe på når jeg kjøper pc i framtiden at den ikke bruker nvidia grafikkort, men AMD chipset eller noe slikt.

Setter pris på alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slenger meg på denne, er i akkurat samme situasjon med guttungen. I første omgang er det Fortnite, Minecraft og Rocket League som skal spilles. Tenker å starte med noe som er ok til dette men helst med muligheter til at han selv kan spare opp og "bygge" på. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 3/9/2021 at 8:12 AM, Svein M said:

Det går fint med Nvidia kort på skjerm med freesync om den har Displayport inngang. Har den freesync, men bare HDMI inngang så er det en fordel med AMD skjermkort.

Takk for informative svar. Hva angår kjøpet så blir nok ikke det før jul, så er gjerne andre tilbud som er mer aktuelle da, men veldig greit å se på hvilke komponenter som brukes idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...